6 799 lukukertaa ·
16 vastausta
7k lukukertaa
16 vastausta
Rapata eristämätön ulkona oleva pizzauuni
Olen rakentanut pizzauunin tulitiilistä ja käyttänyt finja tulenkestävää laastia niiden välissä. Siinä ei ole eristystä, vaan se on "raaka". Olen koepolttanut ja tehnyt pizzaa siinä, ja se toimii erinomaisesti, mutta haluaisin laittaa siihen hienon rappauksen ja tehdä siitä säänkestävän talvea varten. Pitäisikö minun käyttää vain tulenkestävää laastia rappaukseen ja sitten betonimaalia siihen, vai onko olemassa muita parempia vaihtoehtoja? Jos käytän tavallista rappauslaastia, oletan, että se halkeilee, kun poltan tulta?
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 566 viestiä
Onhan se hieno sellaisenaan avotiilen kanssa, sen sijaan puhdista lecablock-kivet joilla se seisoo, ja tee kaunis tamminen hyllytaso.
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 566 viestiä
Etkö voi sivellä sitä vattenglasilla? Silloin pinta ja saumat saavat suojan.
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 936 viestiä
Sinun on ehdottomasti suojattava se sateelta, sekä vähentääksesi jäätymisvaurioriskiä että välttyäksesi polttamasta hitaasti useita päiviä kosteuden poistamiseksi ennen jokaista kautta (tai joka kerta kun käytät sitä)...David Gunnarsson 82 sanoi:
Helpoin tapa on vain heittää pressu sen päälle..
Muista myös suojata aukko, jos sieltä sataa sisään, sillä ei ole väliä miltä peittäminen muuten näyttää...
Presenning yhdistän varmasti kauden päättyessä, mutta en halua mielellään käyttää sitä jokaisen käytön jälkeen.Dan_Johansson sanoi:
Sinun täytyy ehdottomasti suojata se sateelta, sekä pakkashalkeamien riskin vähentämiseksi että ettei tarvitse polttaa hitaasti muutamana päivänä ennen jokaista kautta (tai joka kerta, kun sitä käytetään) kosteuden poistamiseksi...
Helpoin tapa on heittää pressening päälle.
Muokkaus; kannattaa muistaa, että sinun täytyy suojata myös aukko, jos sataa sinne sisään, ei ole väliä miltä muu peite näyttää...
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 936 viestiä
Jos haluat sen vedenpitävän, sinulla täytyy olla venttiili, joka voi päästää ylipaineen ulos.
Itse henkilökohtaisesti panostaisin eristykseen ja sitten kerros rappausta, ja sitten suojaava katto päälle.
Mutta samalla, koska aukko on yhtä korkea kuin uunin katto (mielestäni se näyttää siltä?), kulutat paljon puuta pitääksesi lämpötilan ylhäällä, vaikka eristettä olisikin.
Edit: leca ei kestä "pizzalämpöjä" pitkällä aikavälillä, joten varmista, että uunin purkaminen ja uudelleen kokoaminen on suhteellisen helppoa, kun se tapahtuu.
Itse henkilökohtaisesti panostaisin eristykseen ja sitten kerros rappausta, ja sitten suojaava katto päälle.
Mutta samalla, koska aukko on yhtä korkea kuin uunin katto (mielestäni se näyttää siltä?), kulutat paljon puuta pitääksesi lämpötilan ylhäällä, vaikka eristettä olisikin.
Edit: leca ei kestä "pizzalämpöjä" pitkällä aikavälillä, joten varmista, että uunin purkaminen ja uudelleen kokoaminen on suhteellisen helppoa, kun se tapahtuu.
Dan_Johansson sanoi:
Haluatko, että se on vesitiivis, sinun on oltava venttiili, joka voi vapauttaa ylipaineen..
Henkilökohtaisesti panostaisin eristykseen ja sitten rappauskerrokseen, ja sitten suojaava katto päälle..
Mutta samalla, kun aukko on yhtä korkea kuin uunin katto (minusta se näyttää siltä?), tulet kuluttamaan paljon puuta lämpötilan ylläpitämiseen, vaikka eristystä olisi...
Edit: leca ei kestä "pizzalämpötiloja" pitkällä aikavälillä, joten varmista, että uuni on melko helppo purkaa ja koota uudelleen, kun se tapahtuu...
Kyllä, kuten se nykyään on, aukko on yhtä suuri kuin muu uuni, se on tavallaan suoraan taaksepäin. Ajatuksena on sopiva luukku, joka voi avautua alareunasta ilmavirran päästämiseksi sisään, jotta lämpö pysyy paremmin sisällä. Se toimii hyvin pizzan tekoon jo nyt, mutta tietysti voisi olla energiatehokkaampaa ja käyttää vähemmän puuta. Eristämisen vaikeus on, että se lisää paksuutta melkoisesti ja silloin sillä ei ole mitään, mihin nojata. Jos olisin ajatellut sitä alusta alkaen, se olisi ollut vain lohkojen siirtämistä muutaman cm sivulle jokaisella puolella. Jos tekisin sen nyt, minun pitäisi rakentaa leveyttä jollakin tavalla.Dan_Johansson sanoi:
Haluatko, että se on vesitiivis, sinun on oltava venttiili, joka voi vapauttaa ylipaineen..
Henkilökohtaisesti panostaisin eristykseen ja sitten rappauskerrokseen, ja sitten suojaava katto päälle..
Mutta samalla, kun aukko on yhtä korkea kuin uunin katto (minusta se näyttää siltä?), tulet kuluttamaan paljon puuta lämpötilan ylläpitämiseen, vaikka eristystä olisi...
Edit: leca ei kestä "pizzalämpötiloja" pitkällä aikavälillä, joten varmista, että uuni on melko helppo purkaa ja koota uudelleen, kun se tapahtuu...
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 936 viestiä
Voit mielellään lisätä lisää kuvia, on hauskaa nähdä, miten muut ovat tehneet!
Olen rakentanut uunini sisään pieneen "taloon", joten minulla on ensin 50-100 mm keraaminen huopa ja sitten 200 mm "tavallista" mineraalivillaa ...
Jos haluat rakentaa lisää, voit aina valaa hyllyn betonista, se voidaan varmasti kiinnittää LECA-reunaan ..
Muuten eristyksen voi varmasti "ripustaa" sen päälle, 25-50 mm keraaminen huopa tekee suuren eron, ja sitten voi laastia sen päälle ..
Olen rakentanut uunini sisään pieneen "taloon", joten minulla on ensin 50-100 mm keraaminen huopa ja sitten 200 mm "tavallista" mineraalivillaa ...
Jos haluat rakentaa lisää, voit aina valaa hyllyn betonista, se voidaan varmasti kiinnittää LECA-reunaan ..
Vähän sekalaisia järjestämättömiä kuvia, myös rakentamisesta.Dan_Johansson sanoi:
Voit mielellään laittaa lisää kuvia, on hauskaa nähdä miten muut ovat tehneet!
Olen rakentanut uunini pieneen "taloon", joten minulla on ensin 50-100 mm keraamista huopaa, ja sitten 200 mm "tavallista" kivivillaa ...
Jos haluat rakentaa lisää, voit aina valaa hyllyn betonista, sen voi varmasti kiinnittää LECA-reunaan ..
Mutta muuten eristyksen voi varmasti "ripustaa" päälle, 25-50 mm keraamista huopaa tekee suuren eron, ja sen voi sitten rapata päälle ..

Toivon, että lecaharkot kestävät lämpöä, sillä pohjan kivet ovat kiinni muurattuina niihin. Kun olen käyttänyt sitä tähän mennessä, harkkojen alapuoli ei ole ainakaan lämmennyt.Dan_Johansson sanoi:
Jos haluat sen olevan vedenpitävä, tarvitset venttiilin, joka voi päästää ylipainetta ulos..
Itse panostaisin eristykseen, sitten kerros rappausta ja sen jälkeen suojaava katto päälle..
Mutta samalla, kun aukko on yhtä korkea kuin uunin katto (eikö niin?), kulutat paljon polttopuuta pitääksesi lämpötilan ylhäällä, vaikka eristystä olisi...
Edit: leca ei kestä "pizzan lämpötiloja" pitkäaikaisesti, joten varmista, että uuni on suhteellisen helppo purkaa ja kasata uudelleen, kun se tapahtuu...
Päädyin siis laittamaan 2.5cm eristystä ja sitten rappauksen päälle.David Gunnarsson 82 sanoi:
Mitä materiaalia käytit eristykseen? Minun täytyy itse eristää uunini.