Onko kukaan tunnistanut näitä materiaaleja, jotka näyttävät olevan kääritty vesiputkien ympärille (luulen, että ne ovat vesiputkia), alakaton yläpuolella?
Sisällä oleva keltainen on varmaankin jonkinlaista lasivillaa tai vastaavaa, vai mitä?
Keltaisen ympäri on jonkinlaista ohutta beigeä "paperia".
Näyttää olevan kierretty kiinni jonkinlaisella langalla.
Onko yleistä, että keltaisen eristeen ympärillä on ohutta beigeä "paperia"?
Onko joku tunnistanut nämä materiaalit?
Ehkä jopa merkkiä, jos aikaisemmin oli yleistä, että keltainen ja beige olivat yhdessä?
Ja, en tietenkään malta olla kysymättä:
Voiko keltainen tai beige materiaali sisältää asbestia?
Onko se todella lasikuitua? Minusta se näyttää enemmänkin gullfiberiltä, mutta voin tietysti olla väärässä. Luulin, että lasikuitu on väriltään enemmän valkoista, ei keltaista kuten tämä eriste.
Tunnistatko muuten beigen paperin? Mikä paperi se on ja miksi se on tässä kiinni? Liittyykö se keltaiseen tai miksi se on muuten kääritty sen ympärille?
Huggan, kiitos jälleen vastauksesta. Muutama lisäkysymys/kommentti:
Aha, nyt ymmärrän! Ajattelin, että lasivilla oli valkoinen, kuin "enkeli hiukset".
Mutta, lasivilla voi siis myös olla keltaista!
Mitä mieltä olet, voiko eristeen paperilla ympäröitynä jättää sellaiseksi, vai pitäisikö lasivilla "rakentaa sisään" enemmän.
Se on vapaana ilmassa, sisäkaton yläpuolella, mutta eristetty putki on vapaana aivan jääkaapin, ruokakomeron ym. yläpuolella.
Toivottavasti ei pölyä paljoa, mutta mistäs sen tietää.
Miten sinä tekisit?
Jättäisitkö sen sellaiseksi kuin se on, vai huolehtisitko, että se rakennetaan enemmän sisään, jotta eristeestä ei tulisi pölyä?
Tiedätkö muuten siitä beigestä paperista?
Onko sellainen yleistä lasikuidun ympärillä?
Vai jotain kotiaskartelua?
Huggan, kiitos jälleen kerran vastauksesta. Joitakin lisäkysymyksiä/kommentteja:
Aha, nyt ymmärrän! Luulin, että lasivilla oli valkoista, kuin "enkelinhiukset".
Mutta lasivilla voi siis myös olla keltaista!
Luuletko, että eristys paperin ympärillä voi olla niin kuin se on, vai pitäisikö lasivilla "rakentaa sisään" enemmän.
Se on ilmassa vapaasti, yläpohjassa, mutta eristetty putki on vapaasti juuri jääkaapin, ruokakomeron jne. yläpuolella.
Toivottavasti ei pölyä paljon, mutta mitäpä minä tiedän.
Miten olisit tehnyt?
Antanut sen olla sellaisenaan tai varmistanut, että se rakennetaan sisään enemmän, jotta ei saada pölyä eristyksestä?
Tiedätkö muuten siitä beigestä paperista?
Onko tavallista, että sellaista on lasikuidun ympärillä?
Vai onko se jonkinlaista kotitekoista hommaa?
Mielestäni se voi jäädä, se ei pölyä ellet ala repiä sitä, eikä edes silloin.. (olen purkanut noin 40m tätä viimeisen puolen vuoden aikana)
paperi tulee esiasennettuna näissä, ei ole mitään mitä sinun pitäisi repiä pois tai laittaa itse.
mutta itse ihmettelen sen hyötyä, kun se on prisol-putkessa :/...
mutta itse mietin sen hyötyä, kun se on kiinnitetty prisol putkeen :/...
Enemmän eristystä on aina parempi kuin vähän eristystä...... Se voi esimerkiksi olla kuumavesiputki, sekä lämmitysjärjestelmän että juomaveden osalta, ja ehkä haluttiin vähentää lämpöhäviöitä ja saada mahdollisimman paljon kuumaa vettä toisessa paikassa kuin juuri niissä paikoissa, joissa putkia yritettiin eristää.
Jos on huolissaan pölystä, voi aina kääriä minkä tahansa teipin kyseisen kohdan päälle, jossa lasikuitu kurkistaa esiin. Mutta silloin pölyää itse käärimisen aikana. Jos haluaa sen pois, katkaistaan lanka ja poistetaan eristys sekä korvataan putkieristeellä. Silloin se on siistimpi. Mutta itse poisto pölyää ihan hemmetisti ja niin edelleen.
Kiitos kaikille palautteesta ja hyvistä neuvoista!
MagicFingers, tarkoitatko siis, että paperi alun perin on ollut tämän keltaisen eristemateriaalin ympärillä?
Mutta entä lanka? Onko se laitettu sinne lisäkiinnitykseksi?
Jotta saisi paperin
Ahaa, paperi ja eristys "kuuluvat yhteen".
Kuinka vanha rakenne teidän mielestänne on?
Ajattelen, että voisi ehkä arvata, kun miettii kuinka kauan tämä eristys paperin ympärillä on ollut olemassa, tai millainen vesiputki alla on.
Kiitos kaikesta avusta!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.