4 063 lukukertaa ·
17 vastausta
4k lukukertaa
17 vastausta
Purkit spottilampuille
Sivu 1 / 2
Aion asentaa 230V spotteja kattoon ja uskon, että niiden yläpuolelle pitäisi laittaa peltipurkkeja pitämään lämpö hallinnassa.
Ensimmäinen kysymys on, onko tämä todella tarpeen vai riittäisikö, että leikkaa kunnon "reiän" eristeeseen.
Toinen kysymys on, mistä muuten saa vanhoja purkkeja sopivan kokoisina (15 cm syviä, 15 cm leveitä). Olen soittanut viiteen elintarvikeliikkeeseen, mutta kenelläkään ei ole enää sellaista romua.
Mistä muualta voisi etsiä?
Ensimmäinen kysymys on, onko tämä todella tarpeen vai riittäisikö, että leikkaa kunnon "reiän" eristeeseen.
Toinen kysymys on, mistä muuten saa vanhoja purkkeja sopivan kokoisina (15 cm syviä, 15 cm leveitä). Olen soittanut viiteen elintarvikeliikkeeseen, mutta kenelläkään ei ole enää sellaista romua.
Mistä muualta voisi etsiä?
Erikoissuojapurkkeja myydään tavallisten sähkökauppiaiden luona... Sinun ei pitäisi valita "mitä tahansa purkkia", vaan käyttää sellaisia, jotka on tarkoitettu juuri kohdevalaisimille. Tähän liittyy varmasti paljon sääntöjä.
Jäsen
· Västra Götaland
· 219 viestiä
Useimmat tukkukauppiaat myyvät ohuita maalipurkkeja tähän tarkoitukseen, noin 2-3 litraa.
Tärkeintä on muistaa, että se estää lämpösäteilyn.
Toinen asia on, että 230v antaa huonompaa valoa kuin 12v, vaikka valonlähteen teho olisi sama. Lisäksi 12v:n voi helposti asentaa itse.
230v-järjestelmät edellyttävät paloturvallisia kaapeleita spottien välille, ja se on kallista kuin mikä.
Joten vaikka 12v-järjestelmä olisi kalliimpi muuntajan yms. hankinnassa, maksaa ne itsensä takaisin kaikissa 230v-tarvikkeissa.
Mats
Tärkeintä on muistaa, että se estää lämpösäteilyn.
Toinen asia on, että 230v antaa huonompaa valoa kuin 12v, vaikka valonlähteen teho olisi sama. Lisäksi 12v:n voi helposti asentaa itse.
230v-järjestelmät edellyttävät paloturvallisia kaapeleita spottien välille, ja se on kallista kuin mikä.
Joten vaikka 12v-järjestelmä olisi kalliimpi muuntajan yms. hankinnassa, maksaa ne itsensä takaisin kaikissa 230v-tarvikkeissa.
Mats
Onko se, kun asennetaan rasiassa, vai mitä tarkoitat?Timmervikarn sanoi:
Meidän sähköasentajamme käytti silloin ihan tavallista FK:ta, kun hän veti kaapelit kylpyhuoneen spottilamppujen välillä. Nyt kaikki kuusi ovat kylläkin isommassa laatikossa, joka on sisäpuolelta päällystetty kipsillä..
Oi! Mutta eikö kipsikartonki pala melko hyvin?GoForIt sanoi:
Jos löytää vanhoja maalipurkkeja, joiden tilavuus on vähintään sama kuin mitä Clas Ohlson myy, onko tehty tarpeeksi silloin?
Ja miksi myydään ylipäätään 230V lamppuja, jos 12V antaa "parempaa valoa" ja on helpompaa käsitellä? Hintakaan ei ole edes 230V eduksi. 12V on yleensä halvempaa valmiissa paketeissa muuntajien ja kaiken kanssa.
Oi! Mutta eikö kipsipaperi pala melko hyvin?zingo sanoi:
Jos löytää vanhoja maalipurkkeja, joiden tilavuus on vähintään sama kuin Clas Ohlsonin myymissä, onko sitten tehty riittävästi?
Ja miksi ylipäätään myydään 230V lamppuja, jos 12V antaa "parempaa valoa" ja on helpompi käsitellä? Hintakaan ei ole edes 230V:lle eduksi. 12V on yleensä halvempaa valmiissa pakkauksissa, joissa on muuntaja ja kaikki.[/quote]
Kipsiä pidetään kuolleena materiaalina, ja sitä käytetään mitä tiedän esimerkiksi kattilahuoneissa juuri palosuojan vuoksi. En ole vähääkään huolissani ratkaisustani, koska turvaetäisyydet ovat erittäin hyvin huomioitu. Sähköasentajalla, joka asensi ne, ei ollut mitään huomautettavaa vaan hän jopa ilmaisi päinvastaista "-Että se oli epätavallisen hyvä ratkaisu". Olin jopa yhteydessä valmistajaan (meidän tapauksessamme Markslöjd) tiedustellakseni heidän reaktiotaan.
230 V myydään, jotta ei tarvitsisi muuntajaa, tai monissa tapauksissa useita muuntajia. Kun vertailimme hintaa 230 V:n ja 12 V:n välillä asennettaessa IP44-spottejamme kylpyhuoneeseen melkein kaksi vuotta sitten, 12 V -ratkaisu oli huomattavasti kalliimpi juuri muuntajien takia. Meillä oli myös ongelmia niiden sijoittelun kanssa.
Jäsen
· Västra Götaland
· 219 viestiä
Muuntaja työnnetään ylös yhteen spotin rei'istä, ja siihen jätetään vähän ylimääräistä kaapelia, jotta sen voi tarvittaessa vetää alas.zingo sanoi:
Kaapelin suhteen:
Lankoni, joka on sähköasentaja, väitti näin kaapeleista, kun asensimme järjestelmää viime syksynä. Tavallisissa FK- tai EKK-kaapeleissa kuorinta ei ole lämmönkestävää. Näissä kaapeleissa oli jotain muuta, mutta en muista nyt mitä.
En tiedä, miksi 12v valaistus on parempi. Mutta voin todistaa, että näin on. Minulla on oma 12v kotona, ja toisessa kohteessa asensimme molemmat. Silloin 3 kpl 12v "loisti" enemmän kuin 6 kpl 230v.
Vaikea sanoa mistä se johtuu, mutta tuntuu, että valo on valkoisempaa.
Täällä on varmasti joku, joka tuntee fysiikkaa hyvin tästä asiasta.
Mats
Jäsen
· Västra Götaland
· 219 viestiä
Oi! Mutta eikö kipsilevy syty aika helposti?zingo sanoi:
Jos löytää vanhoja maalipurkkia, joissa on vähintään sama tilavuus kuin mitä Clas Ohlson myy, onko silloin tehnyt riittävästi?
Ja miksi ylipäätään myydään 230V lamppuja, jos 12V antaa "paremman valon" ja on helpompaa käsitellä? Hintakaan ei ole edes 230V-etu. 12V on yleensä halvempaa valmiissa paketeissa muuntajan ja kaiken kanssa.[/quote]
Nyt on niin, että spotit ovat kuin kaikki muukin. On halvempia ja kalliimpia, ja sitten on tietysti todella kalliita.
Mats
Olen yksinkertaisesti asentanut korotuksia olemassa oleviin kattopalkkeihimme, rakentanut vastaavat "poikittaispalkit" niiden väliin, ja tällä tavalla rakentanut ylimääräisen laatikon koko tilan ylle. Laitoin kipsilevyä sisäpuolelle joka puolelle. Iskin kiiloja harvakalusteeseen, johon sisäkatto on naulattu, ja tiivistin kaikki saumakohdat mahdollisimman tiiviiksi. Lopuksi laitoin kipsilevyn kannen yläpuolelle (jonka kiinnitin ruuveilla, jotta sen voi irrottaa).zingo sanoi:
Sitten asetin uuden höyrysulun koko rakenteen päälle ja laitoin kaiken eristyksen takaisin. Olen rakentanut kaksi laatikkoa, ja jokaisessa laatikossa on kolme spottia. Lisäksi olen lisännyt pienen palan alumiinilevyä (jossa on reikä spotille) itse sisäkaton päälle juuri siihen kohtaan, missä spotti sijaitsee, suojellakseni sisäkattoa ja niitä kohtia, joissa spotti sattui osumaan laudoitetun harvakalusteen päälle.
Ehkä pitäisi mainita, että meillä on kylmä ullakko.
On olemassa myös muovipurkkeja, ei niin kalliita: http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=2581 tai http://www.expressel.se/group.htm?category_id=7245 /Dare