Hei Forum!

Olen lukenut paljon liittyen sinibetonin purkamiseen, sen kanssa elämiseen ja kantaviin seiniin.
Olen saanut paljon vastauksia kysymyksiini, mutta ajattelin aloittaa keskustelun siitä, kuinka voin ratkaista ongelmani liittyen asuntoon, jonka olemme pian ostamassa.

Toivon, että voitte auttaa minua :D

Ennen kuin menemme kysymyksiin, haluan kertoa teille, että väliseinät ovat 7 cm duroxia (sinibetoni/kevytbetoni)
Kun taas ulkoseinät ovat 25 cm duroxia (samoin kuin paksummat seinät piirustuksen keskellä)
HUOM: Tämä ei ole kellarikerros. Se sattui olemaan mukana photoshop-tiedostossa viennin yhteydessä

Alla liitän kuvan pohjaratkaisusta, joka on tällä hetkellä.

Pohjapiirustus, jossa punaiset viivat osoittavat purettavia seiniä ja vihreä viiva kantavaa seinää keittiön ja olohuoneen välillä.

1. Haluan purkaa punaiseksi merkityt seinät. Sekä avata keittiön ja rakentaa isomman kylpyhuoneen.
  • Onko mahdollista purkaa nämä seinät?
  • Voinko tehdä sen itse? Vai pitääkö minun palkata joku sertifioitu "sinibetoni-asiantuntija", joka käsittelee materiaalia jollakin tavalla ennen purkua ja sen jälkeen?
  • Paksu seinä (joka on merkitty punaisella) on luultavasti kantava. Voiko sen purkaa, jos muut seinät jäävät paikalleen?
2. En halua purkaa vihreäksi merkittyä seinää (koska luultavasti sen on PAKKO pysyä kantavuuden vuoksi)
  • Voinko purkaa puolet niin, että voin avata "baaritiskin", josta voi nähdä olohuoneeseen.

Näin minun visioni on. Se sopisi hyvin pienelle perheellemme, luulemme.
Pohjapiirros, jossa näkyy huonejärjestelyt ja seinien paksuudet sekä ehdotettuja muutoksia eri väreillä asunnon tilojen avaamiseksi ja yhdistämiseksi.

Toivon, että saan vastauksia kysymyksiini.
Arvostan kaikkia vinkkejä ja vastauksia (y)

Kiitos etukäteen!
/ Nisse

Viimeksi muokattu:
Onko sinulla lisää piirustuksia talosta? Kellarisuunnitelma, kattosuunnitelma, leikkaukset jne..

• Tykkään
Nissss3
  • Laddar…
Paksu punaisella merkitty seinäosa on todennäköisesti kantava ja se täytyy sitten korvata palkilla. Ehkäpä kaksinkertaisten ovien yläpuolella on jo palkki. Siinä tapauksessa tämä tarve täytyy ottaa mukaan. Enempää ei voi sanoa ilman leikkauspiirrosta. 60-luvun yksikerroksinen talo, jossa runko on kevytsoraharkkoa, voi tarjota joitakin yllätyksiä, joten lisää piirustuksia on tärkeää.

• Tykkään
Nissss3
  • Laddar…
Hei

Kiitos vastauksista. Ymmärsin kyllä, että tarvitaan lisää piirroksia.
Tässä ovat ne kaksi piirrosta, jotka minulla on aikaisemmin näytettyjen lisäksi.

Toivottavasti se auttaa

Rakennuspiirustus, jossa tekstiä koskien rakennusmateriaalien käyttöä ja rakenteellisia yksityiskohtia, kuten eristeitä ja kattorakenteita. Rakennuspiirustustaulukko perustusten ja seinien materiaalien mitoituksista, mukaan lukien betoniholkin ja Durosx-materiaalien käyttö.
Rakennuksen poikkileikkauspiirros, jossa näkyy eri kerrosten korkeudet ja kattokulma. Kellarikerroksen pohjapiirros, jossa näkyy autotalli, sauna, kylpyhuone ja useita huoneita, kuten "hobby" ja "klädvård".

Onko tuuli puhdas kylmä tuuli, joka saavutetaan vain luukun kautta? Teknillisessä kuvauksessa mainitaan ristikko kattotuolit, mutta se ei vastaa piirustusta. Näyttävätkö kattotuolit piirustuksen mukaisilta?

J justusandersson sanoi:
Onko ullakko kylmä ullakko, johon pääsee vain luukun kautta? Tekninen kuvaus mainitsee ristikkoiset kattorakenteet, mutta se ei vastaa piirustusta. Onko kattoristikot kuten piirustus näyttää?
Kyllä juuri niin. Tällä hetkellä ullakko on kylmä tila, johon pääsee luukun kautta.
Mutta suunnitelmani on remontoida siellä ylhäällä ja rakentaa kierreportaat. Ajattelin avointa pohjaratkaisua sinne ylös, mahdollisesti yksi huone yksinkertaisella wc:llä.

Jos käytät tuulta sillä tavalla, tulevat lattialastit huomattavasti suuremmiksi. Onneksi mainitsit sen nyt. Olen mittanut piirustuksistasi ja tullut siihen tulokseen, että liimapuupalkin on oltava noin 2,7 metriä pitkä. Silloin pitäisi riittää, että sen mitat ovat 90x225 mm. Jos et voi järjestää sen tuelle paikkaa kevytbetonille, voit vaihtoehtoisesti käyttää liimapuupilaria 90x90 mm. Sahaa siinä tapauksessa lattialautoihin aukko niin, että pilarit voivat seisoa suoraan betonilaatalla.

J justusandersson sanoi:
Ska du använda vinden på det sättet blir ju bjälklagslasterna betydligt högre. Det var tur att du nämnde det nu. Jag har mätt på dina ritningar och kommit fram till att limträbalken behöver vara ca 2,7 meter lång. Då bör det räcka med dimensionen 90x225 mm. Om du inte kan ordna upplag för den på lättbetongen kan du som ett alternativ använda limträpelare 90x90 mm. Såga i så fall ur golvbrädorna så att pelarna kan stå direkt på betongbjälklaget.
Då menar du alltså där jag vill riva "tjocka väggen" vid köket?

Jag är amatör vid såna här frågor och är en "hemmabyggare" så jag måste fråga:
Hur kunde du se sånt på ritningarna?

Tusen tack för svaren!

Palkki kattaa osan, jonka haluat purkaa, ja sen oviaukon, joka siellä tänään on. Piirustuksista käy ilmi sekä kuinka rakennuksen runkojärjestelmä on rakennettu että mitkä mitat eri osilla on. Sitten täytyy tietää, kuinka näitä tietoja tulee käyttää.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.