Aion jatkossa laajentaa taloa ja ajattelin tehdä ryömintätilan Isodränin lämpöpohjakonseptin mukaisesti.
Rakentamisen poikkileikkauskaavio, jossa näkyy ISODRÄN-levy, eristys ja perustukset. Sisältää yksityiskohtia tuuletuksesta ja veden- sekä äänieristyksestä.

Se, mitä mietin, on millainen puristuslujuusluokka Isodrän-levyllä tulisi olla perusmuurin alla.

1,5-kerroksinen talo Etelä-Ruotsissa.

Kun valetaan laatta maahan, käytetään yleensä rutiininomaisesti S100? Mutta spontaanisti tuntuu siltä, että pistekuormat voisivat olla suurempia, kun talo seisoo vain muurilla koko laatan sijasta.

Voiko joku auttaa minua tekemään laskelmia?

Onko sinulla laskelma, joka kertoo, mistä linjakuormasta on kyse? Riippuu monesta asiasta, talon omapaino, puu-/kivirakenne, lumivyöhyke, kevyt/raskas kattomateriaali jne.

S100 on ehkä useimmiten tapa käyttää laattojen alla, kuten sanot, mutta ei kantapalkin/reunatuen alla. Siellä on usein S200 tai S300 omakotitaloissa riippuen olosuhteista. http://www.thermisol.se/assets/files/sverige/Villagrunder/Grundbroschyr.pdf

Ei, ei laskelmia. Voitko auttaa minua tämän kanssa?

Puukehikko, jossa puupaneeli ulkopuolella. 1,5-kerroksinen talo (itse asiassa yksikerroksinen sisustetulla ullakolla, joka on liian matala laskettavaksi asuintilaksi). Lumivyöhyke 2. Katolla betonitiilet.

Laajennuksen mitat, joka tulee seisomaan perustuksella, ovat 7,3*4,3 metriä. Kattotuolit tulevat seisomaan lyhyillä seinillä. (Kokonaisleveys yhdelle kattotuolille on siis noin kahdeksan metriä.)

Minulla on väliseinä noin 2,6 metrin päässä yhdestä lyhyestä ulkoseinästä. Jos sillä on merkitystä, voin tehdä sen kantavaksi ja tukea seinää alhaalta pylväillä perustuksessa.

Olen etsinyt hieman tietoa.

Puun paino on noin 0,5kg/dm3.
Luminen vyöhyke 2 tarkoittaa 2kN/m2.
Eristys (cellulosa) 50kg/m3.
Lecaharkot perustuksiin: 700kg/m3.
Jalustan betoni: 2400kg/m3.

Kaiken tämän tiedon avulla minun pitäisi pystyä arvioimaan laajennuksen koko paino. Tämän perusteella pitäisi sitten voida laskea linjakuorma?

Olen rakentanut joitain 2-kerroksisia taloja betonisia välipohjia käyttäen. Siellä käytimme EPS-laatua 200, joten suosittelisin sinua käyttämään sitä, jotta se kestää.

Haluan pohjustaa isodränillä (tai vastaavalla) jalan alla, kuten ensimmäisessä viestissä mainitussa luonnoksessa. Ajattelin, ettei se olisi ongelma, sillä Isodrän on saatavilla myös laadussa S200.

Mutta nyt tarkistin hieman lukuja, ja vaikka molemmat ovat S200, ne eivät ole yhtä kestäviä...
Solumuovin S200 pitkäaikaiskestävyys (eli enintään 2 % muodonmuutos 50 vuodessa) on 60 kPa.
Isodrän S200:n pitkäaikaiskestävyys on alle 15 kPa. Suuri ero! Ja S200 on Isodränin vahvin laatu.

Joten luultavasti minun täytyy kuitenkin laskea, mitä kuormat todellisuudessa ovat.

Miksi isodrän toimii yhtä hyvin 150-200 mm singelin kanssa solumuovin alla.

Minkä cellopu-muovin alla? Katso luonnos ketjun ensimmäisessä viestissä, niin näet suunnitellun rakenteen. Isodränin on tarkoitus sekä poistaa kosteutta että toimia lämpöeristeenä.

Solumuovi jään tilalle.

Nyt minulla on vihdoin ollut aikaa laskea vähän. Olen tehnyt joitakin yksinkertaistuksia paikoin, esim. en ole laskenut mukaan ikkunoita. Mutta luulen, että olen tehnyt vain sellaisia yksinkertaistuksia, jotka tekevät siitä raskaampaa.

Laajennus on siis 7,3*4,3 metriä = 31,5 m^2

Ulkoseinät 2225 kg
Lattia 693 kg
Sisäkatto 283,5 kg
Sisäseinä 410,8 kg
Katto (sisältäen kattotuolit ja päätypaneelit) 2236,3 kg

Yhteensä perustalla seisova painaa siis noin 5850 kg

Leca-harkot perustalle 2226 kg
Betonilaatta 3052,8 kg

Kokonaispaino mukaan lukien perusta noin: 11130 kg

Katosta tulee noin 40 m^2.
Lumikuorman 2 alue antaa maksimi lumikuorman noin 8000 kg

Joten paino, joka maksimissaan tulee olemaan maassa, on siis noin 20 tonnia.

Voiko joku näiden lukujen perusteella auttaa minua selvittämään, mitä lujuutta tarvitsen Isodrän/cellplast?

Nyt olen todella heikolla jäällä tässä. Jos ajattelemme, että koko paino pitäisi kantaa kahden lyhyen ulkoseinän varassa, joilla kattotuolit lepäävät, paino jakautuu 40 cm * (4,3 m + 4,3 m). (Betonilaatta on siis 40 cm leveä). Tästä tulee noin 60000 N/m^2 eli 60 kPa. Mutta todellisuudessa myös pitkä sivu ottaa vastaan osan laajennuksen painosta. Myös sydänmuurin alla olevat pilarianturat ottavat vastaan osan painosta.

Onko täällä ketään, joka oikeasti tietää, miten tämä lasketaan?

• Tykkään
Vattuman
  • Laddar…
Jos sen sijaan lasketaan, että koko paino jakautuu tasaisesti koko pohjan päälle (eli sekä ulkoseinien että sydänseinän alla olevien tukipilarien alle), se olisi 30 kPa.

Nyt alamme lähestyä jotain, mitä Isodrän S200 voisi todella kestää. Isodrän S200:n muodonmuutos on 4,4% 50 vuodessa 30 kPa:ssa. Mutta minulla on vain 30 kPa, kun lumikuorma on pahimmillaan. Joten siitä on kyse korkeintaan kuukauden vuodessa. Ilman lunta päädymme alle 20 kPa:iin, jolloin muodonmuutos on vain 2,8%. Mutta se on edelleen yli 2%:n rajan.

Siksi aion laittaa joka toisen levyn (tai joka kolmannen, riippuen hinnasta) tavallisesta solumuovista S200 tai S300 kantokyvyn lisäämiseksi. Ne kestävät 60 ja 90 kPa (EPS) tai 90 ja 140 kPa (XPS).

Pordränin vahvin vastaa Isodränin S95
Jackonin vahvin (ainoa) salaojalevy Jackon Superdrän on S80.

Joten ainoa vaihtoehto pohjan alla (jos haluaa salaojavaa levyn) näyttää siis olevan Isodrän S200.

Ja syy käyttää Isodräniä tavallisen solumuovin sijaan pohjan alla on Isodränen mukaan, että se sallii kosteuden liikkumisen perustuksesta ulos maahan/salaojiin perustuksen ulkopuolella. Tavallisella solumuovilla siitä tulee liian tiivis.

tlundberg sanoi:
Ja syy siihen, että käytetään Isodräniä tavanomaisen solumuovin sijasta perustuksen alla, on Isodränin mukaan se, että se sallii kosteuden liikkua perustuksen sisältä ulos maaperään/drainaukseen perustuksen ulkopuolella. Pelkkä tavanomainen solumuovi olisi liian tiivis.
Pitäisikö meidän yksinkertaisuuden vuoksi olettaa, että se on enimmäkseen mainospuhetta?
Tavallinen solumuovi toimii luultavasti yhtä hyvin kosteuden kannalta, sehän ei ole lainkaan tiivis.
Miksi ei käyttää rahaa johonkin, mikä tekee todellisen eron?

Se, että "tavallinen" reunapalkki on yhdistetty betonilaattaan, ei vaikuta kestävyyteen.
Nykyään eristetään myös usein reunapalkki laatasta lämpövuotojen vähentämiseksi.

Aloitusviestisi luonnoksessa sanotaan betonisulan kohdalla, että B = Kuormitusriippuvainen.
Myyjä voi ehkä auttaa sinua laskelmassa, jos he haluavat myydä.
Kuormat lasketaan kai normaalisti paljon likimääräisemmin kuin yrität tehdä laskelmissasi?

Onnea laajennukselle!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.