Olen parhaillaan eristämässä yläkertaa Älvsbyhuset-talossa, jossa on korotettu seinälinja ja kattokennorakenne.
Kysymys on, että kummallakin puolella kattorakenteen sivuilla on pystytetty 3 kpl 145x45 tukipuita, ruuvattu kiinni kattorakenteeseen. Ymmärrän, että ne vahvistavat rakenteita, mutta kun otetaan huomioon, miltä rakenne näyttää (tukipuun mitat suhteessa siihen, että ne ovat vain nauloilla kiinni kantamassa kuormaa), mietin, toimivatko ne enimmäkseen eristyksen "oikeana paksuutena"?
Mietin, voisiko nämä tukipuut korvata 45x45:llä, toki eristys ohenee juuri kupolin ulkoseinillä noin 190 mm, mutta tilaa voitetaan sisällä kattokupolissa 2 dm verran leveydessä. (Joka mielestäni on joka tapauksessa tarpeeksi kapea.) Valmis tila-leveys nykyisillä tukipuilla olisi noin 2,5 m, mutta voisi olla 2,7 m 45 tukipuilla sen sijaan. Ehkä tyhmän säästäväistä, mutta se antaa paljon enemmän vaihtoehtoja tulevaa kalustamista varten. Ajattelen, että vahvistukset voitaisiin sen sijaan tehdä kattorakenteen sisäpuolelle, jossa ne eivät vie "asuintilaa".
Ehkä kuvat selittävät paremmin, mitä tarkoitan
Nämä tukipuut (huomaa, että mikään ei kuormita niitä painolla.)
Korvataan tukipuut 45x45 ja asennetaan 120x45 kattorakenteen sisään (merkinnät)
Näin kattokupoli näyttää kokonaisuudessaan, mielestäni se on todella ahdas ja vaikeasti kalustettava, haluaisin saada niin paljon tilaa kuin mahdollista.
(Suunnitelmat ovat myös mahdollisesti myöhemmin asentaa koko lasi kupoliin tai avaamalla oven ja rakentamalla avoimen tai lasitetun parvekkeen.)
Kiitollisena otan vastaan kommentteja, ajatuksia ja ideoita tästä.
Hyvää Joulua! Ilman että olen konstruktör, mielestäni se on huono ratkaisu, ehkä joku voisi vastata onko ok vaihtaa av145 tähän 45, sen olisin tehnyt ilman että epäröin
Joo, enhän minä mikään suunnittelija ole, mutta kuten minä sen näen, nuo ylimääräiset 10 cm ei tee mitään suoraa hyötyä rakenteena...
Kallistusnaulaus on vähän niin ja näin, joten se on vähemmän kuin 45 mm sääntö, joka pitää naulat, jotka nyt ottavat kaiken kuorman, kuten se nyt on.
Aika varma, että ne eivät kanna mitään, ajatus on, että päätyseinä rakennetaan ulospäin, jotta saadaan tilaa lisää eristystä varten! Ratkaisusi eristyksellä toimii alaosassa, mutta kupolin päätyseinä eli kolmio kattotuolin yläpuolella ei eristy tarpeeksi, jos teet niin!
Olen melko varma siitä, että ne eivät kanna mitään, ajatus on, että päätyseinä rakennetaan ulos, jotta mahtuisi enemmän eristystä!
Ratkaisusi eristyksen kanssa toimii alaosassa, mutta kupolin päätyseinä eli kolmio katon yläpuolella ei tule kunnolla eristetyksi, jos teet niin!
Kiitos inputista
Kuulostaa järkevältä.
Irrotin yhden säännön nähdäkseni, sen pystyi vetämään irti käsin ilman työkaluja, 7 puolikoukkuista naulaa oli noin 20 mm katon sisällä... Joten ei se täyttänyt mitään suurempaa tehtävää kuin se seisoi nyt ainakin
Joo, eristys on se, joka joutuu väistymään siinä tapauksessa, tulee 170 mm itse kolmiossa siinä tapauksessa, mutta palikat katon yläpuolella ovat suurin ongelma/kylmäsilta... Siellä tulee silloin vain 45 mm sisällä.
Tietysti ei hyvä energiatodistukselle, mutta kysymys on, kuinka "kylmä" se on käytännössä?
Yksi vaihtoehto on siirtää ulkopanelointi ulos ja eristää ulos päin sen sijaan, mikä voidaan tehdä tarvittaessa jälkikäteen... Ei oikeastaan suuri työ, mutta tietysti hankala sijainti ja vie silti aikaa ja rahaa.
Sisätila on taas toisaalta hankalampi muuttaa (lisätä) jälkikäteen
Saa niin monia kummallisia ideoita kun on keskellä sitä...
Edit: Voin lisätä myös, että tulee olemaan 280 mm levyeristystä pystysuorissa seinissä ja 350 mm puhallusvillaa tai vastaavaa vinokattoon sekä 45-50 mm "katolla"
Kuten itse sanot, kun he eivät mitään. Jos tulisi kylmä, ota ulkopuolen paneeli pois ja asenna 80mm länsirannikon levy tuulensuojakankaaseen ja kiinnitä paneeli takaisin.
Ei. nämä reglar eivät ole lainkaan kantavia, vaan ne ovat vain eristeen sijoittamista varten. Siirtyminen 145:stä 45:een kaaren sivuilla on merkityksetöntä tässä yhteydessä.
Kiinnitä vaneri suoraan, niin siitä tulee vielä leveämpi.
Ymmärrän valitettavasti, että en oikeastaan tiedä, onko vastauksesi vilpitön vai haluatko vain osoittaa nuukailuni/osaamattomuuteni? Mutta haluan tietysti myös jonkinlaisen eristysvaikutuksen jäljelle, kysymys on, tai ainakin pääasiassa koskee sopivaa kompromissia tilan, eristyksen ja rakenteen välillä.
Ymmärrän valitettavasti en oikein, onko vastauksesi rehellinen vai haluatko vain osoittaa minun kitsastani/osaamattomuuttani?
Mutta haluan tietysti, että jonkinlainen eristävä vaikutus säilyy, kysymys on tai voisi ainakin olla enemmän tarkoitettu koskien sopivaa kompromissia tilan, eristyksen ja rakenteen välillä.
Ystävällisin terveisin Kalle
Hei, ei suinkaan, täällä kysytään normaalisti ylhäältä ja alhaalta ja vastataan ylhäältä ja alhaalta.
On etuja käyttää 45x45, silloin on vähän tilaa sähkön vetämiseen ja saa enemmän eristystä kuin vanerilla, mutta vanerilla saa vielä enemmän tilaa eristyksen kustannuksella, ellei käytä parempaa eristystä.
Joten tämä oli vinkki kaikessa ystävällisyydessä.
Onnea matkaan
/W
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.