Hei, seuraava kysymys liittyen rakennusprojektiini, olen lukenut foorumia ja googlannut, mutta en ole oikein löytänyt oikeaa vastausta.

Rakennan pulpettakattoa ja nyt pitäisi valmistella tuuletusväli naulaamalla kiinnityslistat ja masoniitti aluskatetta vasten kattotuoleihin katolla. Tiedän kuinka minun pitäisi tehdä "päätös" masoniitille julkisivua vasten sillä puolella, jossa katto kallistuu alas, mutta miten minun pitäisi tehdä katon korkeammalla puolella? Pitäisikö sinne jättää myös tuuletusväli? Mutta eikö tuuletusvälin tarkoitus ole se, että mahdollinen vesi, joka pääsee "katon sisään", voi valua alaspäin ja ulos tuuletusvälin kautta, pitääkö se silloin olla myös "avoin" yläpuolelta? Vai pitäisikö se puoli sulkea tuulensulkupaperilla ja julkisivulla koko matkalle aluskatteeseen asti?

kiitos
/ janne
https://www.byggahus.se/forum/grund-...isolering.html

Hei jkemikal! Ilmaraon toiminta on teoreettisesti kosteuden poistaminen. Luultavasti sisäilman kosteus nousee ylös kattoon kuplahupun periaatteen mukaan. Vanhat katot, joissa on kylmälämpiö, eivät sisällä ilmaraoa. Jos nykyään käytetään kattoa ilmaraolla, ja joka on moderni standardi, ilmaraot ovat tarpeen molemmilla puolilla kattoa, jotta rakenne voi tuulettua. Mahdollisesti pulpettikatto voidaan rinnastaa harjakattoon harjatuuletuksella. Siinä tapauksessa riittäisivät pelkät harjatuulettimet ylhäällä, mutta tämä kannattaa varmistaa asiantuntevammalta henkilöltä. Ystävällisin terveisin, PerOF

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.