Aikaisemmassa ketjussa olen kertonut, kuinka olen yrittänyt saada kuntoon lecaharkoista tehdyn tukimuurin. Viimeksi kun olin täällä, olin rappannut muurin Putsbruk-B:llä ja olin ostamassa "Stänkputsapparat":ia luodakseni struktuuria muurille. Tässä muutamia vinkkejä ja neuvoja, sekä miten lopputulokseni onnistui.

Ripottelurappaaminen tai "sprita" tarkoittaa, että rappaus roiskitaan olemassa olevaan alustaan niin, että saadaan elävä pinta. Voidaan valita joko 1-2 mm tai 4-5 mm raekoko. Hienompi on yleisin seinissä ja talon itsessään, kun taas karkeampaa käytetään enimmäkseen sokkeleihin jne.

Sen jälkeen kun olin rappannut tukimuurini Putsbruk-B:llä, katso ketju "Puts på stödmur av leca" (http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1117638748), ostimme "Stänkputsapparat":n. Se on käsin veivattava laite, joka mahdollistaa laastin roiskuttamisen olemassa olevaan pintaan.

Päätimme ostaa värillistä rappausta toivoen sen sopivan talon kanssa. Värillinen roiskerappaus (kutsutaan myös sprit- tai ädelputsi) on vain hieman kalliimpaa kuin tavallinen rappaus.

Muutaman kokeilukerran jälkeen opin nopeasti, miten konetta tulisi käyttää. Tuloksen näkee täältä:

08490490011228789453.jpg

Rappauksen onnistuminen riippui mm. seuraavista:
-Sää (kuinka lämmin oli)
-Kuinka paksu/ohut seos oli
-Suuntaus, johon laite osoitettiin
Viimeksi mainittu vaikutti tulokseen siten, että kun laite osoitettiin alaspäin, tuli "paksuja" möykkyjä, ja kun ylöspäin, tuli "pieniä" möykkyjä.
-Jos kopautettiin laitetta
Jotta kaikki rappaus valuisi pohjalle, täytyi laitetta kopauttaa säännöllisin välein. Tämä teki niin, että aina kun kopautettiin, ensimmäisillä veivauksilla tuli ulos "paksuja" möykkyjä.
Opin ajan myötä asettamaan "paksut" möykyt pohjaksi ja hienomman roiskeen viimeiseksi saadakseen hienomman pinnan.

Muutaman käyttökerran jälkeen opin, millaisen koostumuksen tulisi olla, jotta se olisi hyvä, ja kuinka paljon laastia pitäisi tehdä, jotta ehtisi roiskuttaa koko erän ennen kuin se kovettuu.

Kustannukset tähän mennessä noin 45 neliömetrin muurin rappauksesta ovat olleet noin:

Perusrappaus noin 2.000 euroa (kuivaseos)(=vain veden lisääminen)
Roiskerappaus noin 2.000 euroa (kuivaseos)
Stänkputsapparat noin 1.200-1.500 euroa
Tähän tulee sitten lisäksi maali noin 2.500 euroa, koska laastin väri ei toiminut talon kanssa.

Kokonaisuudessaan minulla oli tarjous 16.000 euroa + alv viime vuonna muurin rappamiseen, mutta vasta laskettuamme pinta-alaa, kävi ilmi, että se oli yli 40 neliömetriä muuria. Arvioni mukaan 45 neliömetrin tarjous olisi ollut noin 30.000 euroa. Nyt kustannukseni ovat noin 10.000 euroa materiaalista + paljon aikaa.

Jokaiselle, joka haluaa rappata itse, suosittelen puhumaan Beijers Fasad och Betongin kanssa Brommassa. He ovat esimerkillisesti auttaneet pienissä ja suurissa kysymyksissä tähän liittyen.

Loppukommentti: Mieti kahdesti, ennen kuin päätät ripottelemaan suurempia alueita käsin. Suositukseni on, että 50 neliömetriä on enintään, mitä voi käsin tehdä. Suuremmille alueille tulisi käyttää paineilmaa roiskuttamiseen (tämän voi tietysti myös tehdä itse ;)...)

Nyt minulla on kaunis tukimuuri, joka näyttää tältä, ja joka aiotaan myöhemmin päällystää mustilla Bradstone-kivillä pylväissä ja päällä:

08298450011228789441.jpg

• Tykkään
Nils i Svängen
  • Laddar…
todella tyylikäs... kuinka paljon enemmän paineilmalaitteisto olisi maksanut? (ilman kompressoria)

ONNITTELUT! Näyttää hyvältä! Haluaisin kokeilla itsekin käytännöllisen ja yksityiskohtaisen kuvauksesi jälkeen :)
gaia

Tosi hienoa! Nyt minun täytyy tarkistaa, voinko vuokrata sellaisen putsmaskin. Tai mistä sellaisen voi ostaa? Silloin ei tarvitse käsitellä pintarakennetta pensen jälkeen. Todella hienoa. Mistä ostit stänkputs? Sieltä tavallisesta paikasta, missä muutkin ovat vai?

Hemmakatten
Olet aivan liian vaatimaton Shrek! :) Tiedän, että ei ole lainkaan helppoa saada roiske rappaus kauniisti levitettyä, mutta olet onnistunut todella hyvin! Täytyy olla hieman enemmän kuin vain "iloinen amatööri" saadakseen sen niin hyväksi kuin sinä olet tehnyt, sillä oletan, että koko seinä on yhtä kaunis kuin kuvassa. ;)

Kiitos kaikista iloisista kannustuksista.

Yritän vastata kysymyksiinne, mutta muistakaa, että olen todella iloinen amatööri, joka on kokeillut asioita vain siksi, että tykkään tehdä käsillä töitä.

Mitä tulee paineilmalaitteeseen, niin on olemassa pienempiä, hieman edullisempia ostettavia. Ainoa mitä tarvitaan on oikeastaan suppilo ja erityinen suutin, johon kiinnittää suppilo. Uskon, että sen voi saada alle 2.000. Syynä siihen, etten panostanut siihen, on se, että minulla ei ole kompressoria. Kun tietää, miten työskennellä roiskutuslaitteen kanssa, olisi voinut katsoa vähän tarkemmin suutinta, koska kesti hieman kauan saada rappaus tasaiseksi.

En tiedä, voiko roiskutuslaitetta vuokrata, koska ne ovat suhteellisen edullisia. Samoja kuin minulla on voi ostaa Beijersilta Bromptasta noin 1.500 kr sis. alv. Minä maksoin omastani 1.300 Norfloorissa Södertäljessä, mutta heidän piti sitten tilata se, koska heillä ei ollut varastossa.

Muuri tuli suurin piirtein kuvan mukaiseksi, mutta toki on kohtia, jotka eivät ole yhtä hienoa laatua. Ennen kaikkea maan vieressä siitä tuli hieman karkeampaa, koska jouduin silloin suuntaamaan laitteen alaspäin. Olisin voinut kuitenkin työstää pinta-alaa hieman hienommaksi, mutta olisin silloin joutunut "lataamaan" laitteen hieman useammin ohuemmalla rappauksella, jotta se olisi ollut hyvä, joten tein kompromissin ja annoin rappauksen jäädä vähän karkeammaksi alhaisemmalle takapuolelle.

Ostin rappauksen Beijersilta Södertäljessä, mutta he puolestaan konsultoivat Beijers Puts ja Fasad Bromptassa, jotka puolestaan tilasivat ja toimittivat rappauksen Södertäljeen.

Aion maalata muurini erityisellä silikonimaalilla rappaukselle, koska väri ei sopinut taloon. Muurista tulee saman värinen kuin talon vaalean vihreä. Toivomme, että se on parempi kuin sävy vihertävän sininen, joka löytyi vakiovalikoimasta.

No, kiitos vielä kerran kaikista iloisista kannustuksista. Nyt seuraava ongelma on peittää muuri kivillä, jotka olemme tuoneet kotiin. Pidä silmäsi auki niin laitan kuvan siitä, miltä lopputulos näyttää tulevaisuudessa. :)

Shrek sanoi:
Kiitos kaikista iloisista kommenteista.

En tiedä, voiko roiskerapparia vuokrata, koska ne ovat suhteellisen halpoja. Samantyyppisen kuin minun voi ostaa Beijersilta Brommasta noin 1.500 kruunulla sis. alv. Minä maksoin omastani 1.300 Norfloorilta Södertäljessä, mutta heidän piti tilata se erikseen, koska sitä ei ollut varastossa.

Ostin rappauksen Beijersilta Södertäljessä, mutta he konsultoivat Beijers Puts ja Fasadilta Brommassa, joka tilasi ja toimitti rappauksen Södertäljeen.

Pidä silmät auki, niin lisään kuvan lopputuloksesta myöhemmin.   :)
Kiitos tiedosta.olen jo saanut tällaisen laitteen :P
Joten, jatka työtä...Odotan kuvia innolla ;)

Se ei ole vain tyylikkäästi tehty. Se, että käytit aikaa kuvaillaksesi, miten etenit, on varmasti kullanarvoista monille foorumilla. Lisää tällaista! :)

yst.terv.
David

Halusin vain ilmoittaa niille, jotka mahdollisesti ovat seuranneet tätä keskustelua, että työ on tällä hetkellä pysähdyksissä tuon pirun sään takia >:(. Koska maalaamme rappauksen päälle, sen täytyy olla täysin kuiva, mikä vaatii kolmen-neljän päivän auringonpaistetta, mutta se onkin liikaa vaadittu näinä päivinä.

Palaan asiaan lisää lopputuloksen suhteen, kun olen saanut maalin rappaukseen ja asettanut huipukivet paikalleen.

/Shrek

Puhdistettu muuri valmis!

Nyt olen saanut tarpeeksi auringonpaistetta maalatakseni roiskerapatun pinnan.

Kuvassa alla näkyy selvästi, että pinta saa pehmeämmän rakenteen, kun se on värjätty, mutta se ei haittaa meitä. Päinvastoin, siitä tulee "ystävällisempi" muuri, ja roiskeiden epätasaisuudet häviävät paremmin, kun se on maalattu.

01440230011243466572.jpg

Seuraavaksi muurille asetamme kivet, jotka on tarkoitettu sijoitettavaksi maahan tai muurien rakentamiseen, mutta mielestämme niiden rakenne oli niin hieno, että valitsimme nämä kivet muurin ja pylväiden päälle.

07122430011243466481.jpg

Yhteenvetona, muurin rakentaminen on koostunut seuraavista vaiheista:

1. Betonipalkki, joka on vahvistettu koko muurin alla.
2. Muuri rakennettu leca-blockista, jossa on raudoituksia jokaisen tason välillä.
3. Lecatelojen päälle olemme asettaneet 10 mm Murbruk B: tä.
4. Muurauslaastin päälle olemme asettaneet kerroksen roiskerapista/ädelputs/ytputs (rakastetulla lapsella on monta nimeä) roiskerappaustyökalulla.
5. Pinta on sitten maalattu serpo 303 silikonimaalilla, jonka olemme sävytelleet samanväriseksi kuin talo.
6. Muurilla on Bradstone-kivet Starkan valikoimasta.

Ekonomisesti en voi väittää, että tämä olisi parempi vaihtoehto kuin tukeutumuurin rakentaminen block-/bryt-stenillä. Syy tähän on oikeastaan se aika, joka on mennyt opetteluun ja rakentamiseen. Materiaalikustannukset noin 30 metrin tukeutumuurille tämän konseptin mukaisesti ovat noin 15.000 kruunua. Lisäksi tulee paljon työtunteja.

Mutta myönnettävä, että muuri on ärsyttävän paljon kauniimpi kuin monet nykyisissä uusissa asuinalueissa näkemistämme muureista ;)

No, siinä oli kaikki muuristani.

;D Olet kyllä tähdännyt trampoliinin hyvin siihen

Muurista tuli todella kaunis!!

Trampoliini ???

Minä luulin, että se oli teline kukkaruukun asettamiseen :-[

??? :-/ Shrek, mitä kivessä on?

Niin, mitä pitäisi ajatella, kun "mini-trampoliini" on pylvään päällä.

Kameran linssi on tehnyt meille kepposen. Trampoliini on naapurin tontilla talon edessä taustalla, mutta koska ulkona on niin valoisaa, on syväterävyys niin tarkka, että se näyttää siltä kuin trampoliini olisi pylvään päällä. ;D

Se näyttää tosi hienolta! :D Onko sinulla kuvaa, jossa näkyy koko maalattu ja valmis seinä kivineen? :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.