Talot rakennettu 1910, vanha rappaus irtoaa "betoni"seinistä.
Kysymys: Kuinka voin tiivistää seinäkerroksen?

Aion käyttää kellaria harrastustoimintaan ja en halua, että seinistä irtoaa paljon hiukkasia. Yli 10 vuotta sitten asetin 20 mm koolaukset kipsilevyillä (avoin ylhäällä/alhaalla ilmaa varten), mutta sieltä on irronnut paljon vanhaa rappausta, mikä aiheuttaa paljon pölyä lattialle. Nyt olen poistanut kipsilevyt, harjannut irtonaisen rappauksen pois, mutta koska vanha (!) "betoni" murenee sitä enemmän, mitä enemmän harjaan, en voi jättää sitä pinnaksi.

Olisi toki hyvä saada hienot sileät rapatut seinät, mutta haluan tehdä työn itse enkä ole muurari. Riittää, että pinta on kestävä eikä irroita murusia/hiekkaa, mutta ymmärrän, että ei voi maalata millä tahansa maalilla, seinän täytyy pystyä hengittämään jne.

Olisin todella kiitollinen ehdotuksista. :)

Olen etsinyt mutta en löydä ketjua, joka käsittelisi näkökulmaani tähän aiheeseen.

• Vanha rapautunut betoniseinä, jossa kiviaines näkyvissä ja pinnan alla irtoavaa rappausta.
  • Kuva vanhasta betoniseinästä, josta putoaa rappausta, paljastaen epätasaisia ja kuluneita pintoja eri sävyissä.
Rappaus irtoaa luultavasti, koska seinä on kostea. Jos maalaat tai rappaat seinän, se alkaa melko pian hilseillä uudestaan, ellet tee mitään salaojitukselle.

No, seinä kuvassa on talon keskellä olevan pylvään vieressä (talossa on 2m leveä U-muotoinen käytäväkellari keskipylvään ympäri. Pylvään sisällä/päällä on täysin kuiva.

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta minusta ei tunnu, että se olisi näin.

Irtoava rappaus on erittäin vanha.

Ok! En ollut tajunnut, että se ei ollut ulkoseinä. Kyseessä on luultavasti vain vanha rappaus. Olisin käyttänyt C-laastia ja sitten maalannut silikaattimaalilla.

• Tykkään
Skrot-Nisse
  • Laddar…
Mutta, on melko helppoa tarkistaa kosteus kosteusmittarilla ja voi olla vaivan arvoista, jotta se ei irtoa uudelleen.

En apelsin Mia Orange sanoi:
Ok! En ollut ymmärtänyt, ettei se ollut ulkoseinä. Silloin kyseessä on varmaankin vain vanha rappaus. C-laasti olisin käyttänyt ja sitten maalannut silikaattimaalilla.
Kiitos, nyt minulla on vähän enemmän ammustusta kun ostan, ajattelin ostaa K-rautasta. Ei varmaa, että myyjä tietää paljon juuri tästä.

Tärkeää on, että materiaali päästää kosteuden läpi. Mutta muovimaalien taakse kerääntyy kosteutta ja voi tulla sekä home että maalin irtoaminen. Olen käyttänyt c-bruk ja silikaattimaali kellarissa, ja se toimii hyvin. Kaikissa kellareissa on tietty määrä kosteutta, ja siksi materiaalien käyttö on tärkeää siellä.

• Tykkään
Skrot-Nisse
  • Laddar…
Päällystä seinä pytsillä ja muurigrundilla, joka sisältää vesiülas ensiksi ennen kuin teet mitään muuta, tämä sitoo seinän ja kaiken irtonaisen. Käytä ruiskupulloa ja levitä runsaasti, kunnes seinä on kyllästetty. Anna kuivua. Sitten voit tasoittaa epätasaisuudet c-sementillä, itse sekoitan mukaan kaakeliliimaa paremman sitovuuden ja joustavuuden vuoksi, harjaan sen saadakseni hienon ja tasaisen pinnan, sitten maalaan silikaattimaalilla.

• Tykkään
Hakkke ja 2 muuta
  • Laddar…
Samaa mieltä siitä, että kannattaa pohjustaa ensin. On tärkeää koputtaa/harjata pois kaikki irtonainen ennen pohjustamista. Mielestäni karkea teräsharja oli hyvä työkalu.

Käytän aina piassavaharjaa pehmeän harjan jälkeen poistaakseni viimeisen irtonaisen pölyn, ja se on toiminut erinomaisesti joka kerta. Teräsharjaa olen käyttänyt vain silloin, kun olen halunnut repiä vanhan maalin selkää auki. Ja jos tämä ei ole toiminut, otan esiin hiomakoneen.

Tapauksessani on sekoitus paikkoja, joissa rappaus pysyy ja on kovaa, sekä alueita, joista se on irronnut kokonaan, mutta en halua poistaa kaikkea, se mikä pysyy hyvin voi jäädä.

Aion pohjustaa kunnolla ja sitten käyttää C-bruk kuten sanotte. Tärkeää on käyttää hengittävää luonnonväriä, arvelen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.