Olen juuri repinyt pois vanhan wc:n rakentaakseni sen sijaan märkätilan suihkulla.
Kaksi seinää on rapattu ja ne saavat minut hieman kysymään.

Toinen seinä (kuva 1) näyttää olevan kovaa sementtiä/betonia, jossa on hyvin kevyt rappaus päällä, ja sitten ohut tapetti/tapettiliimakerros tai vastaavanlainen jäljellä.
Kalkkirappaus? Kohdissa, joissa on porattu tai naulattu, rappaus on hyvin huokoinen ja valuu kuin hiekka.
Tarvitsen vain "karhia" seinän yli vasaralla, jotta suuret palaset irtoavat.

Toinen seinä (loput kuvista) on sama löysä rappaus, mutta sitten ontelo takana (katso kuvat 2, 3).
Kuvassa 5/6 näkyvä puupala voidaan työntää kokonaan sisään reiästä, joka näkyy kuvassa 6.
Seinässä on myös jonkinlainen "raudoitus" paperinauhojen muodossa - kuva 7.

Talo on rakennettu -48.

Onko se kalkkirappaus? (Miten sen tietää?)
Täytyykö minun sitten repiä pois kaikki rappaus? Siitä tulee luultavasti vain suuri reikä seinään onteloineen..
BBV:n mukaan kalkkirappaus on sopimaton alusta märkätilojen seinille ymmärtääkseni (§ 5.5)?
Voiko kalkkisementtilaastia levittää kalkkirappauksen päälle vai onko kalkkirappaus liian heikko tätä varten?

Kuinka paljon KC-laastia pitää levittää silloin?
Olen ostanut KC-rappaustyökalun C 0-1, mutta siellä näyttää maksikerros olevan 5mm ja en löydä mitään rappauslätkää ohuempana kuin 6mm saumalistat.
Miten tehdään rei'issä, jotta laasti ei putoa seinien väliin?

Alkaa saada hieman liian sekavia vastauksia artikkeleista, blogeista ja rakennustarvikeliikkeistä.

Näyttää myös siltä, että GVK ja BBV suosittelevat rappausta _tai_ kittiä, kun taas sain tiedon käyttää molempia, ja sitten märkätilakittiä. Samalla luen myös, että valmiskiinnitteinen kitti on liian heikkoa..

Voisiko joku selvittää tämän minulle? :)

Kuva esittää osittain irronnutta rappausta seinässä, joka paljastaa huokoisen pinnan ja luo tilan, joka vaikuttaa ontolta. Seinässä on suuri reikä, jossa näkyy murenevaa rappausta ja osittain paljastunutta alaolevaa materiaalia. Reikä johtaa pieneen onteloon. Seinä, jossa on irtoavaa kalkkilaastia ja reikä, josta näkyy seinän sisäinen ontelo. Yksityiskohta vanhasta, hauraasta rakenteesta. Seinä, jossa on rapautunutta kalkkilaastia, paljastaa taustalla olevan paperilujitteen ja aukon seinärakenteessa. Henkilö työntää puisesta palasta seinässä olevaan reikään, jossa on irtonainen laasti kalkkikiven ja hiekan kera. Seinän pinta näyttää kuluneelta ja vahingoittuneelta. Seinä, jossa on reikä ja paljastava hauras rappaus, sekä materiaalia, joka murenee ja näyttää hiekkaiselta. Poroinen seinä, jossa näkyy suuri kolo ja halkeamia. Oikealla on metalliverkon pätkä, osittain irti seinästä. Seinän rakenne murenee käsiteltäessä.

Olen useiden keskustelujen jälkeen päättänyt olla ottamatta riskiä ja rakentaa sen sijaan uudet sisäseinät.

Vaikuttaa siltä, että kalkkilaasti ja KC-laasti eivät aina "sovi yhteen" ja en halua riskeerata sitä, että ne romahtavat muutaman vuoden kuluttua.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.