38 796 lukukertaa ·
17 vastausta
39k lukukertaa
17 vastausta
Puhdista puuhella ja hormi
Sivu 1 / 2
Keittiöremonttimme etenee ja olemme alkamassa keskittyä puuhellaan. Se on tänään kaakeloitu ja yhdistetty hormiin, joka on slammattu ja maalattu (luultavasti 40-luvulla). Ajatukseni on poistaa kaakelit ja slammata sekä hella että hormi uudelleen, jotta ne muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Haluamme pehmeämmän ilmeen (hieman pyöreämmät kulmat) ja samalla karkeamman pinnan (hieman stänkputs-tyyliin). Kaiken pitäisi olla valkoista.
1. Mitä laastia käytetään? Gypsumia monet suosittelevat. Yksi etu on muun muassa se, että se on luonnostaan valkoista ja kestää lämpöä.
2. Pitääkö vanha slammaus poistaa hormista? On olemassa muutamia halkeamia, joista otan tietysti pois kaiken, mikä on löysällä, mutta muuten slammaus vaikuttaa olevan tiukasti kiinni. Siinä tapauksessa ehkä Gyprum Primer riittäisi?
3. Miten saa aikaan siistin lopetuksen lattian kohdalle? Nykyään on olemassa klack, joka on kaakeloitu. Ehkä sen voi jättää pois ja slammata suoraan alas lattiaan saakka? Ajatuksemme on laittaa musta pelti kipinäsuojaksi.
Olen erittäin kiitollinen ajatuksista ja ideoista!

1. Mitä laastia käytetään? Gypsumia monet suosittelevat. Yksi etu on muun muassa se, että se on luonnostaan valkoista ja kestää lämpöä.
2. Pitääkö vanha slammaus poistaa hormista? On olemassa muutamia halkeamia, joista otan tietysti pois kaiken, mikä on löysällä, mutta muuten slammaus vaikuttaa olevan tiukasti kiinni. Siinä tapauksessa ehkä Gyprum Primer riittäisi?
3. Miten saa aikaan siistin lopetuksen lattian kohdalle? Nykyään on olemassa klack, joka on kaakeloitu. Ehkä sen voi jättää pois ja slammata suoraan alas lattiaan saakka? Ajatuksemme on laittaa musta pelti kipinäsuojaksi.
Olen erittäin kiitollinen ajatuksista ja ideoista!

Minä puhdistaisin suoraan lattiaan asti. Rapin haittapuoli, erityisesti seinässä hellan takana, on se, että se likaantuu. Sitä ei voi puhdistaa ilman, että pitää maalata saadakseen sen taas siistiksi.
1940-luvulla käytettiin varmasti kalkkirappia, joka maalattiin kalkkimaalilla tai liimavärillä, mutta periaatteessa voi käyttää melkein mitä tahansa rappityyppiä, kunhan se ei ole alustaa vahvempaa. Eli jos vanha kalkkirappi on kiinni, se pitäisi pinnoittaa kalkkirapilla, mutta jos vanha rappi on poistettu tiileen asti, voi käyttää esim. B- tai C-rappia. Kipsirappikin varmasti käy.
Huomioi, että tulisijan eteen tulee olla vähintään 30 cm matkaa hellasta. Se, mitä teillä nyt on, on riittämätön, ja nuohooja voi hylätä sen milloin tahansa.
1940-luvulla käytettiin varmasti kalkkirappia, joka maalattiin kalkkimaalilla tai liimavärillä, mutta periaatteessa voi käyttää melkein mitä tahansa rappityyppiä, kunhan se ei ole alustaa vahvempaa. Eli jos vanha kalkkirappi on kiinni, se pitäisi pinnoittaa kalkkirapilla, mutta jos vanha rappi on poistettu tiileen asti, voi käyttää esim. B- tai C-rappia. Kipsirappikin varmasti käy.
Huomioi, että tulisijan eteen tulee olla vähintään 30 cm matkaa hellasta. Se, mitä teillä nyt on, on riittämätön, ja nuohooja voi hylätä sen milloin tahansa.
Kiitos vastauksestasi!
Emme käytä liesiä erityisen paljon (muutaman kerran vuodessa), mutta haluamme silti pitää sen, koska se on hyvännäköinen ja sopii taloon. Meillä täytyy olla hyvin suvaitsevainen nuohooja, sillä vielä jokin kuukausi sitten linoleummatto ulottui aivan lieden alle.
Olen lukenut vähän lisää ja pelkään, että kipsi voi olla liian sileä. Haluamme hieman karkeamman pinnan, joten ehkä on parasta käyttää kalkkilaastia?
Emme käytä liesiä erityisen paljon (muutaman kerran vuodessa), mutta haluamme silti pitää sen, koska se on hyvännäköinen ja sopii taloon. Meillä täytyy olla hyvin suvaitsevainen nuohooja, sillä vielä jokin kuukausi sitten linoleummatto ulottui aivan lieden alle.
Olen lukenut vähän lisää ja pelkään, että kipsi voi olla liian sileä. Haluamme hieman karkeamman pinnan, joten ehkä on parasta käyttää kalkkilaastia?
Teidän pitäisi käyttää liettä enemmän. Se on täydellinen Wokata. Pois muottilenkit/levyt ja wokkipannu reikään. Paljon parempi kuin käyttää sähköliesiä tai induktioliesiä! Kun on tarkoitus laittaa paljon ruokaa, esimerkiksi joulukiireissä tai juhlissa, on lisäksi täydellistä olla käytettävissä kaksi liettä.
Sinulla on varmaan oikea - mutta liesi on meidän kesämökissä, joten siellä ei valmistu paljon jouluruokaa. ;-)
Mutta wokki kuulostaa hyvältä idealta!
Onko jollakulla ajatuksia kipsilaasti vs. kalkkilaasti tässä tapauksessa?
Mutta wokki kuulostaa hyvältä idealta!
Onko jollakulla ajatuksia kipsilaasti vs. kalkkilaasti tässä tapauksessa?
Olen vähän tutkimusten jälkeen päättänyt käyttää kalkkilaastia, tyyppiä Weber Cal 142
http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter/produkter/putsbruk/webercal-142-kalkbruk.html
Kysymys on nyt siitä, mitä väriä minun pitäisi käyttää. Haluan värin, joka kestää savupiipun lämpöä, on hengittävä, ei tahraa liikaa ja mieluiten voidaan pyyhkiä pois. Onko sellaista väriä?
http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter/produkter/putsbruk/webercal-142-kalkbruk.html
Kysymys on nyt siitä, mitä väriä minun pitäisi käyttää. Haluan värin, joka kestää savupiipun lämpöä, on hengittävä, ei tahraa liikaa ja mieluiten voidaan pyyhkiä pois. Onko sellaista väriä?
Käyttäisin kipsitasoitetta, koska sitä on paljon helpompi työstää ja tulee vähemmän sotkua, kun ei tarvitse "heittää" laastia.
Siellä, missä on puuta tai liikuntavaara, voidaan laittaa vahvistusverkko ennen pinnoitusta.
Värin suhteen on väll silikaattimaali suositeltava.
Siellä, missä on puuta tai liikuntavaara, voidaan laittaa vahvistusverkko ennen pinnoitusta.
Värin suhteen on väll silikaattimaali suositeltava.
Syy siihen, että en valinnut kipsilaastia, on se, että siitä tulee liian sileä. Haluan pinnan, jossa on eloa. Lisäksi tuntuu väärältä käyttää kipsiä vanhaan savupiippuun. Mitään puuta ei ole savupiipussa.
Ymmärtääkseni silikaattimaali on liian kova puhtaalle kalkkilaastille ja on vaara, että se halkeilee. Kalkkimaali on lähimpänä, mutta olen hieman huolissani värin irtoamisesta.
Ymmärtääkseni silikaattimaali on liian kova puhtaalle kalkkilaastille ja on vaara, että se halkeilee. Kalkkimaali on lähimpänä, mutta olen hieman huolissani värin irtoamisesta.
Olemme antaneet puhdistaa savupiippumme ja muurari käytti sivellintä/punamultasivellintä lopussa saadakseen karkean pinnan. Kipsilaastin haittapuoli on, että se on pehmeää ja siihen tulee suhteellisen helposti jälkiä.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 2 705 viestiä
mielestäni teidän pitäisi puhdistaa uunin ympäristö vain öljyämällä muurikiven tiilet, näyttää todella hienolta mielestäni... (vaikka olemme puhdistaneet suurimman osan muuristamme, ja aiomme muurata puuhellan lecaharkoilla ja puhdistaa)
edit: emme ole vielä öljynneet tiiliämme

edit: emme ole vielä öljynneet tiiliämme

Viimeksi muokattu:
Ymmärtääkseni itse savupiippu täytyy rapata, mutta osa, joka on puuhellan vasemmalla puolella ja joka ei sisällä savukanavia, jätetään luultavasti rappaamatta. Hyvin samanlainen kuin kuvasi siis.