Noin nyt kyllästyin jatkuvasti odottamaan muuraajaa laittamaan kuntoon pienen wc:mme, joka on tuskin 3 neliömetriä.

Olen yrittänyt selvittää, miten se tehdään, ja olen saanut kohtuullisen käsityksen. Olen melko näppärä, mutta en ole koskaan laittanut rappausta.
Ensimmäinen pohdintani on, kuinka paksu kerros rappausta laitetaan? Mietin lähinnä listojen paksuutta, joita vastaan "sahataan". Ja mitä rappausta pitäisi käyttää? Vähän rappausta on jäljellä yhdellä seinällä ja talo on rakennettu 60-luvun lopulla. Pitäisikö käyttää C-bruk?

Ja viimeinen kysymykseni, selviääkö siitä? ;)

Hei

1. C-bruk pitäisi mennä hyvin.

2. Aseta väliin 1-1,5 cm

Onnea!

Viimeksi muokattu:
Eikö pitäisi pohjustaa ensin?

• Tykkään
kenneth5828
  • Laddar…
Oletko tarkistanut aikaisemmin, kokeile kipsilaastia, todella helppo käyttää ja saada hyvä tulos, jopa aloittelijalle. Tätä ei kuitenkaan pidä käyttää tiloissa, joissa on suuri kosteuden kuormitus, mutta koska se on WC, niin kosteus ei luultavasti ole ongelma. Jos sinulla on siellä suihku, sitä ei ole suositeltavaa käyttää. Käytin weberin harmaata versiota.

http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/gipsputs.pdf

Jos se tulee vesitiiviiksi, tarkista, että sinun kipsi tasoitteesi on okay, muuten olen samaa mieltä, että se on todella helppokäyttöinen. Valitettavasti on pieni salapoliisitehtävä löytää kipsi tasoite, joka suositellaan suoraan säkistä kevytbetonille, vakioilmaus vaikuttaa olevan "ota yhteyttä valmistajaan käytettäessä kevytbetonilla". Kevytbetonilla on taipumus imeä vettä tasoitteesta, joten on syytä huomioida ohjeet, jotka joskus tarkoittavat, että kevytbetonia on kasteltava kunnolla etukäteen tai että käytetään jonkinlaista primerin kaltaista tuotetta estämään kosteuden imeytyminen.

Viimeksi muokattu:
Eikö siksi pohjamaalata esimerkiksi med rödgrund, vai olenko aivan hakoteillä?

Kuten sanottu, lue tuotekuvaus, jos käytät finja, primer on käytettävä imukykyisillä alustoilla, combimixissä primer on käytettävä ei-imukykyisillä alustoilla tietyissä tapauksissa, knauf gipsputs primer uudelleen jne. Ainoa yleinen ohje on lukita tuotekuvaus kyseiselle alustalle.

Finjan kipsilaasti tulee primeroida, kun levitetään EI-imuviivaisille alustoille - imukykyiset alustat tulee kostuttaa:
Lainaus sivu 2:
"Mikäli kipsilaastia käytetään ei-imukykyisillä materiaaleilla kuten betoni ja maalatut pinnat, pinta tulee esikäsitellä FinjaGipsprimerillä. Imukykyiselle materiaalille levitettäessä pinta tulee kostuttaa."

Olen tehnyt saman harjoituksen monta kertaa... Olen käyttänyt sekä Finja että Hornbach kipsilaastia.

Ostin ruiskun, johon pumpataan painetta (kukkien kastelulaite) ja suihkutan seinälle ensin. Varmista, että se kastuu mutta ei niin, että valuu. Sekoita laasti sillä aikaa kun vesi imeytyy (mielellään ulkona, koska pölyää melko paljon).
Älä sekoita liian paljon kerrallaan, koska se alkaa kovettua melko nopeasti, erityisesti ennen kuin totut siihen!

Koostumus pitää olla sellainen, että voit laittaa sen laastinlevittimelle tai lastalle ja pitää sitä ylösalaisin ilman, että laasti putoaa tai liikkuu. On kuitenkin parempi, että se on hieman liian löysää kuin liian kiinteää!

Pidä suojapaperia tai levyä lattialla suojaamassa lattiaa.

Olen käyttänyt sekä laastinlevitintä että suurta lastaa, mutta mielestäni on helpompi saada tasaiseksi lastalla.
Sinun ei tarvitse ottaa koko seinää kerrallaan, mutta jos lopetat keskelle, varmista, että "kampaat" mahdollisen alla olevan kipsilaastin, jos aikomuksesi on lisätä toinen kerros.

Kun laasti on kuivunut hetken, noin 20-30 minuuttia, ja se tuntuu kostealta ja hieman kovalta, ota "kumihiertäjä" (luulen sen olevan nimeltään, laastinlevitin, jossa on kumi alla) ja kostuta laasti uudelleen vähän vedellä ruiskusta ja varovasti silitä pintaa kumihiertäjällä, niin siitä tulee sileä. Ole varovainen, ettet paina liian kovaa, ja kastele enemmän jos se kuivuu liian nopeasti.

Jos siitä ei tule täysin tasainen, voit ottaa vähän märkätilatasoitetta jälkeenpäin... ei tarvitse hävetä, jos ensimmäisellä kerralla ei tule täydellistä... ;)

Ystävällisin terveisin,
Anders

• Tykkään
Toffelhjälten
  • Laddar…
Mitä pitäisi käyttää Ytongin puhdistukseen, jos ei halua käyttää gipsputsia?

• Tykkään
Enkelfasare`n
  • Laddar…
Olen muurannut rappauslaastilla (sisällä). Ensimmäinen rappauskierros tehtiin muuraus- ja rappauslaastilla. Oli vaikeampaa saada hyvä. Joten sitten käytettiin pelkkää rappauslaastia. Se oli helpompi levittää.

Tärkeää on kostuttaa kevytbetoni ennen rappausta. Heti kun laastia on vaikea saada tarttumaan, sumuta kevyesti vettä paine- tai suihkepullolla/suuttimeen/sumutuspullolla seinälle, johon aiotaan rapata.

Oliko se tavallinen b-bruk, jota käytit?

• Tykkään
MagnusMaggie
  • Laddar…
Viimeinen kerta, kun käsittelin kevytbetonia, käytin ohutsaumalaastia. Ei yhtä helppoa työstää kuin kipsilaasti, mutta kosteusriskin vuoksi kipsilaasti ei tullut kyseeseen. Tuntuu siltä, että ohutsaumalaasti on hieman sietokykyisempi imukykyistä kevytbetonia vastaan, vaikka täytyykin esikostuttaa kunnolla ohjeiden mukaisesti.

Gallahad kirjoitti: Käytitkö tavallista b-bruk?

Ensin oli muuraus- ja rappauslaasti, eli B.

Sitten rappauslaasti, eli C.

K
Aion perustaa Ytong-seinän A-laastilla ja sitten verkottaa ja tasoittaa B-laastilla.
Tuleeko seinä kostuttaa ennen A-laastia?
Onko ehkä primer parempi vaihtoehto? Tietääkö joku?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.