25 810 lukukertaa ·
18 vastausta
26k lukukertaa
18 vastausta
Puhdista kellarin sisäpuoliset ulkoseinät
Sivu 1 / 2
Hei!
Muutamia kysymyksiä liittyen kevytsoraharkko-ulkoseinien rappaukseen kellarissa, siis sisäpuolella.
Haluamme tehdä tämän päästäksemme eroon porarei'istä ja muusta.
Rappaus niin, että saadaan aikaan hieman epäsäännöllisiä kuvioita, melkein kuin välimeren maissa.
Onnistuuko se?
Onko se sopivaa, koska sellaisen ulkoseinän pitäisi "hengittää".
Mitä rappausta tulisi käyttää?
Muutamia kysymyksiä liittyen kevytsoraharkko-ulkoseinien rappaukseen kellarissa, siis sisäpuolella.
Haluamme tehdä tämän päästäksemme eroon porarei'istä ja muusta.
Rappaus niin, että saadaan aikaan hieman epäsäännöllisiä kuvioita, melkein kuin välimeren maissa.
Onnistuuko se?
Onko se sopivaa, koska sellaisen ulkoseinän pitäisi "hengittää".
Mitä rappausta tulisi käyttää?
Hei!
Koska seinät eivät ole eristettyjä, on tärkeää olla sulkematta kosteutta sisään, aivan kuten mainitset.
Kalkkilaasti hengittää ja saat haluamasi lopputuloksen. Siitä tulee todella tyylikäs, näyttää kuin oikea vanha kellari.
// Snäckan
Koska seinät eivät ole eristettyjä, on tärkeää olla sulkematta kosteutta sisään, aivan kuten mainitset.
Kalkkilaasti hengittää ja saat haluamasi lopputuloksen. Siitä tulee todella tyylikäs, näyttää kuin oikea vanha kellari.
// Snäckan
Kalkkilaasti sekoitetaan itse sammuttamalla kalkkia, jota ostetaan säkissä (n. 120kr/säkki), ja rappaushiekkaa (koko max 1mm), jota ostetaan lähimmältä soranottoalueelta tai sieltä, mistä noudetaan soraa, makadam :-/.gerge sanoi:
1 osuus kalkkia + 3 osuutta hiekkaa + vettä, kunnes seoksesta tulee kuin paksua tasoitetta. Sekoitetaan ilmavasti, ja sitten se on valmis käytettäväksi. Voi säilyttää seuraavaan päivään, jos peittää tiiviisti fex muovikelmulla.
Seinät tulee esikostuttaa ennen rappausta.
Se oli yksinkertaisin kuvaus... Hyvä kuvaus löytyy dinbyggare-verkkosivulta.
gaia
On olemassa useita eri toimittajia valmiille kuivalaasteille ja myös valmissekoitetuille märkälaasteille. Hintalappu on toki sen mukainen verrattuna Gaian ehdotukseen. Maxitin 142/144 ovat ehkä helpoimmin saatavilla.
Voidaan myös mainita, että Maxitin tuki väittää, että kalkkilaastin tarttuvuus [kevyt]betoniin on heikko... Minulla ei ole asiasta omaa mielipidettä, vaan seurasin heidän suositustaan, eli käytin vahvistusverkkoa. Saatavilla on myös hienompaa versiota, joka on samanlaista kuin kanaverkko, rullalla sopiva määrä.
Voidaan myös mainita, että Maxitin tuki väittää, että kalkkilaastin tarttuvuus [kevyt]betoniin on heikko... Minulla ei ole asiasta omaa mielipidettä, vaan seurasin heidän suositustaan, eli käytin vahvistusverkkoa. Saatavilla on myös hienompaa versiota, joka on samanlaista kuin kanaverkko, rullalla sopiva määrä.
no ja, minulla on vain kokemusta rappaamisesta ilman verkkoa vanhan kalkkilaastin ja tavallisen punatiilen (?) päälle.swehjo sanoi:Voisi mainita myös, että Maxitin tuki väittää, että kalkkilaastin tartunta [kevyt]betoniin on sellaista ja tällaista... Minulla ei ole omaa mielipidettä asiasta, vaan seurasin heidän suositustaan, eli vahvistusverkkoa. Saatavilla on vähän tiheämpää versiota, suunnilleen kuin kananverkko, rullassa sopivassa määrässä.
Kunhan alusta on hieman imukykyinen (kuten esim. tiili) ja muotostabiili (ei puu), niin yleensä se tarttuu ilman verkkoa, olen havainnut
Verkkoja ja olkimattoja oli tapana käyttää, kun kalkkirapattiin puuseiniä (verhous), jotka olivat epävakaita, mutta en keksi selitystä, miksi betoniin/kevytbetoniin pitäisi olla verkko. Ehkä se ei tartu riittävän tiukasti alustaan?
gaia
Juuri se olisi ongelma. Itse olen vähän epäileväinen tämän huonomman tarttuvuuden suhteen, koska seinät on aiemmin stukoitu kalkkilaastilla ilman verkkoa ja se on toiminut (paitsi siellä, mihin kosteus oli tunkeutunut, eikä siinä tapauksessa verkko olisi auttanutkaan)gaia sanoi:
Joka tapauksessa vahvistin varmuuden vuoksi. Osittain siksi, että - jos olen ymmärtänyt oikein - kalkkilaasti ei aina ole enää puhdasta kalkkia, niin sanoakseni. Valmiisiin kuivalajikkeisiin sekoitetaan usein kaikenlaisia merkillisiä aineita "parantamaan tätä" ja "lisäämään tuota", ja on selvää, että se muuttaa ominaisuuksia. 100% puhdasta kalkkilaastia epäilen, että on saatavilla vain erikoisliikkeistä kuten Målar- tai Gotlandskalk, tai vaihtoehtoisesti sekoittamalla itse.
Mikään sellainen ei tietenkään saa jäädä, kun työskennellään mineraalipohjaisten tuotteiden kanssa.
Jäsen
· Västra Götaland
· 545 viestiä
Oletko tarkistanut, että se ei ole SINISTÄ KEVYTBETONIA!
G66 on Gyprocin kipsilaasti ja gypsum tulee Maxitilta...
Kevytbetoniseinälle, joka on "ehkä" maalattu, on vain yksi vastaus - kipsilaasti
Ja gaia, että sait tartunnan tiiliisi on jotain aivan muuta kuin saada tartunta kalkkilaastilla kevytbetoniin - vaikka en myöskään usko, että se on ongelma - SISÄTILOISSA - koskaan kalkkilaastia kevytbetoniin ulkona.
Se pieni voitto, jonka saat sekoittamalla itse laastia ulkokäyttöön, ei kompensoi riskiä, jonka otat, kun et käytä tehtaalla kontrolloitua laastia - sisäkäyttöön se on täysin ok.
Ainoa, mihin voi laittaa kalkkilaastia ulkona, on tiili ja rappaus.
Kalkkilaasti on aina kalkkilaasti - ellei sitä osta Stoilta!
Ne lisäaineet, joita laastareissa lisättiin kalkkilaastiin, tehtiin aiemmin työpaikalla - vähän tiskiainetta - vähän potaskaa - vähän savea tai jotain muuta, joka teki laastin helpoksi työstää - mutta se vaikutti vain työskentelyyn - kestävyydestä ei ollut paljon tietoa.
Jos osti likaista kalkkia ulkotöihin - likainen oli oikeastaan epäpuhtauksia, jotka tekivät laastista hydraulista - se reagoi veden kanssa - ei ilman kanssa kuten puhdas kalkkilaasti tekee.
Ja että gerge ei löytänyt mitään "kalkkikivilastia" ei ole niin kummallista - en ole koskaan kuullut siitä
//LyckeK
G66 on Gyprocin kipsilaasti ja gypsum tulee Maxitilta...
Kevytbetoniseinälle, joka on "ehkä" maalattu, on vain yksi vastaus - kipsilaasti
Ja gaia, että sait tartunnan tiiliisi on jotain aivan muuta kuin saada tartunta kalkkilaastilla kevytbetoniin - vaikka en myöskään usko, että se on ongelma - SISÄTILOISSA - koskaan kalkkilaastia kevytbetoniin ulkona.
Se pieni voitto, jonka saat sekoittamalla itse laastia ulkokäyttöön, ei kompensoi riskiä, jonka otat, kun et käytä tehtaalla kontrolloitua laastia - sisäkäyttöön se on täysin ok.
Ainoa, mihin voi laittaa kalkkilaastia ulkona, on tiili ja rappaus.
Kalkkilaasti on aina kalkkilaasti - ellei sitä osta Stoilta!
Ne lisäaineet, joita laastareissa lisättiin kalkkilaastiin, tehtiin aiemmin työpaikalla - vähän tiskiainetta - vähän potaskaa - vähän savea tai jotain muuta, joka teki laastin helpoksi työstää - mutta se vaikutti vain työskentelyyn - kestävyydestä ei ollut paljon tietoa.
Jos osti likaista kalkkia ulkotöihin - likainen oli oikeastaan epäpuhtauksia, jotka tekivät laastista hydraulista - se reagoi veden kanssa - ei ilman kanssa kuten puhdas kalkkilaasti tekee.
Ja että gerge ei löytänyt mitään "kalkkikivilastia" ei ole niin kummallista - en ole koskaan kuullut siitä
//LyckeK