Tiedän, että tämä on ollut esillä aiemmin, mutta haluan vain saada nopean konkreettisen vastauksen. Minulla on kellarin seinä, joka on epätasainen ja maalattu muovimaalilla, haluan tasoittaa sen. Voinko tehdä tämän ilman, että poistan maalia käyttämällä jonkinlaista ihmeprimeriä/kipsilaastia tai vastaavaa? Haluaisin mieluiten myös käyttää kipsilaastia, koska en halua laittaa liikaa materiaalia.

André

Poista maali!
Onko se sisäseinä vai ulkoseinä?
Maan alla vai yläpuolella?

nähtävästi missasin tärkeän tiedon:
seinä on suurimmaksi osaksi maan alla sisäpuolelta.
täytyykö minun todella poistaa maali, kellari muuten on kuiva.

Poistaisin muovivärin, jos olisin sinä, ainakin seinän alimmalta puolikkaalta. Jos/kun salaojitus huononee, kosteus alkaa hiipiä...

onko silloin käytettävä sellainen betoni-giraffi? vai joku muu hiomakone siis, vai voiko lämmittää ja raaputtaa?

Hioa muovivärin pois rappauksesta kuulostaa korvissani todella hankalalta. Totta kai väriä voi hioa "tavallisella" hiomakoneella, mutta heti kun menet läpi värin, rappaus tuhoaa hiekkapaperin. Sitten se olisi betonihiomakone, mutta uskon melkein, että se kerääntyisi umpeen muoviväristä. Nyt spekuloin enimmäkseen itse, koska en ole kokeillut, ehkä joku, joka on kokeillut, voi lisätä hieman enemmän faktoja.

Jos tekisin sen itse, olisin luultavasti kokeillut betonihiomakonetta ensin nähdäkseni, toimiiko se. Jos se ei toimi, olisin luultavasti harkinnut rappauksen purkamista, jos se ei ole kivikova, leveä taltta ja kohtuullinen piikkauskone, se käy melko nopeasti hieman vanhemmassa rappauksessa.

koskien betonikaulinta, en ole koskaan nähnyt/kuullut siitä mitään ? o.O

Mikään pohjamaali ei auta, koska heikko lenkki tulee olemaan maalipinnan ja vanhan rappauksen välissä. Kun laatoitin kellariini, revin vain muovimaalin irti, se joka elää saa nähdä pysyykö se, mutta en ole huolissani. Kuivatin uudelleen vuotta aiemmin.

mrVoodoo sanoi:
Muovin maalin hiominen rappauksesta kuulostaa hyvin hankalalta korvissani. Totta kai maalia voi hioa tavallisella hiomakoneella, mutta heti kun pääset maalin läpi, rappaus pilaa hiomapaperin. Silloin voisi olla kyseessä betonihiomakone, mutta uskon melkein, että se tukkeutuu muovimaalista. Nyt spekuloin lähinnä, kun en ole itse kokeillut, ehkä joku joka on kokeillut, voisi lisätä vähän faktaa.

Jos olisin tehnyt sen itse, olisin luultavasti kokeillut ensin betonihiomakoneella nähdäkseni, toimiiko se. Jos se ei toimisi, olisin harkinnut rappauksen piikkaamista pois, jos se ei ole erittäin kovaa, leveä meisseli ja kohtalainen piikkauskone, niin se menee melko nopeasti vanhemmassa rappauksessa.

Mitä tulee betoni kirahviin, en ole koskaan nähnyt tai kuullut sellaisesta? o.O
Minulla on betonihiomakone (Bosch GBR 14) ja siihen on olemassa timanttikuppilaikkoja, jotka on tarkoitettu nimenomaan maalin poistamiseen betonialustoilta (SPP on sen laikan nimi). Ehkä voisi olla idea vuokrata/lainata sellainen kone, sillä poistaminen käy todella nopeasti.

/Lasse

ja se tulee varmaan olemaan betonihiomakoneen käyttöä, käytin sellaista aiemmin poistaakseni asfalttia seinästä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.