10 926 lukukertaa ·
7 vastausta
11k lukukertaa
7 vastausta
Portaiden piirustus tai vinkkejä
Aion rakentaa paikoilleen U-portaat, mutta olen aloittelija porrassuunnitelmissa. Palkkiväli on noin 1130*2965 ja lattian välinen etäisyys on 2680mm. Olen ymmärtänyt, että 15 askelmaa on sopiva, mutta miten kulmien tulisi olla mutkissa, jotta siitä tulisi harmonista. Voisin ajatella ensimmäisen askelman aloittamista aukon ulkopuolelta. Kiitollinen vinkeistä tai mistä voisi saada apua CAD-piirustuksen tekemiseen tällaiselle portaalle.
Kiitos, kiitos
Kiitos, kiitos
Hei, rakensin U-portaat talvella. Piirsin ne SketchUp-ohjelmassa ja tein muutaman testiaskeleen lastulevystä kokeillakseni käännöstä. Melko hankalaa piirtää ja rakentaa, ja se kesti kauan. Mutta hienoa, että sain valmiiksi.
Lähdin liikkeelle kahden neliöpalkin keskeltä. Asetin ne niin, että portaiden leveys oli sopiva ja että suoralla osuudella pylväiden välillä oli tasainen määrä askelia. Käännöksen jaoin yksinkertaisesti 22,5 asteen paloihin. Minulla on 13 askelta, ja ensimmäinen ja viimeinen askel ovat "ennen" pylväiden välistä viivaa, koska minulla on melko leveä ja lyhyt aukko (2600x1200).
On olemassa muita (ja luultavasti parempia) tapoja jakaa askeleet käännöksessä, mutta en ole varma, miten se tehdään. Halusin portaat vanhaan tyyliin, ja tämä tuntuu hyvältä kävellä. Vähän vaikea selittää, liitän kuvan piirrustuksesta.
Hahmotelmia voi myös tilata esimerkiksi http://www.trappteknik.com/3822.ritningar.html
Lähdin liikkeelle kahden neliöpalkin keskeltä. Asetin ne niin, että portaiden leveys oli sopiva ja että suoralla osuudella pylväiden välillä oli tasainen määrä askelia. Käännöksen jaoin yksinkertaisesti 22,5 asteen paloihin. Minulla on 13 askelta, ja ensimmäinen ja viimeinen askel ovat "ennen" pylväiden välistä viivaa, koska minulla on melko leveä ja lyhyt aukko (2600x1200).