10 926 lukukertaa ·
7 vastausta
11k lukukertaa
7 vastausta
Portaiden piirustus tai vinkkejä
Aion rakentaa paikoilleen U-portaat, mutta olen aloittelija porrassuunnitelmissa. Palkkiväli on noin 1130*2965 ja lattian välinen etäisyys on 2680mm. Olen ymmärtänyt, että 15 askelmaa on sopiva, mutta miten kulmien tulisi olla mutkissa, jotta siitä tulisi harmonista. Voisin ajatella ensimmäisen askelman aloittamista aukon ulkopuolelta. Kiitollinen vinkeistä tai mistä voisi saada apua CAD-piirustuksen tekemiseen tällaiselle portaalle.
Kiitos, kiitos
Kiitos, kiitos
Hei, rakensin U-portaat talvella. Piirsin ne SketchUp-ohjelmassa ja tein muutaman testiaskeleen lastulevystä kokeillakseni käännöstä. Melko hankalaa piirtää ja rakentaa, ja se kesti kauan. Mutta hienoa, että sain valmiiksi.
Lähdin liikkeelle kahden neliöpalkin keskeltä. Asetin ne niin, että portaiden leveys oli sopiva ja että suoralla osuudella pylväiden välillä oli tasainen määrä askelia. Käännöksen jaoin yksinkertaisesti 22,5 asteen paloihin. Minulla on 13 askelta, ja ensimmäinen ja viimeinen askel ovat "ennen" pylväiden välistä viivaa, koska minulla on melko leveä ja lyhyt aukko (2600x1200).
On olemassa muita (ja luultavasti parempia) tapoja jakaa askeleet käännöksessä, mutta en ole varma, miten se tehdään. Halusin portaat vanhaan tyyliin, ja tämä tuntuu hyvältä kävellä. Vähän vaikea selittää, liitän kuvan piirrustuksesta.
Hahmotelmia voi myös tilata esimerkiksi http://www.trappteknik.com/3822.ritningar.html
Lähdin liikkeelle kahden neliöpalkin keskeltä. Asetin ne niin, että portaiden leveys oli sopiva ja että suoralla osuudella pylväiden välillä oli tasainen määrä askelia. Käännöksen jaoin yksinkertaisesti 22,5 asteen paloihin. Minulla on 13 askelta, ja ensimmäinen ja viimeinen askel ovat "ennen" pylväiden välistä viivaa, koska minulla on melko leveä ja lyhyt aukko (2600x1200).
On olemassa muita (ja luultavasti parempia) tapoja jakaa askeleet käännöksessä, mutta en ole varma, miten se tehdään. Halusin portaat vanhaan tyyliin, ja tämä tuntuu hyvältä kävellä. Vähän vaikea selittää, liitän kuvan piirrustuksesta.
Hahmotelmia voi myös tilata esimerkiksi http://www.trappteknik.com/3822.ritningar.html
Viimeksi muokattu:
Kiitos vinkistä. Olen tutkinut muita portaita ja nähnyt, että käännös jaetaan 6-9 askeleen välille ja että yritetään tehdä askelmat askelluslinjassa mahdollisimman samanlaisiksi, tyypillisesti 28 cm, ja että "sisäkulmasta" tulee silloin eri levyinen. Aion ottaa yhteyttä trappteknik:iin ja katsoa, mitä he haluavat piirustuksesta, mutta tuntuu houkuttelevalta yrittää itsekin, onhan monia portaita tehty.
Kuinka kauan kesti rakentaa portaat, kun olit lopullisesti päättänyt?
Kuinka kauan kesti rakentaa portaat, kun olit lopullisesti päättänyt?
Vaikea sanoa kuinka paljon aikaa käytin, rakensin enimmäkseen viikonloppuisin talven aikana. Karkea arvio on ehkä 100-200 tuntia, minulla on vielä jäljellä kaiteen tekeminen ylhäällä, kaapin verhoilu ja maalaus.
Ostin kanttaamatonta mäntyä, joten paljon aikaa kului myös palojen sahaamiseen ja höyläämiseen, lopuksi höyläsin kaiken käsin ennen kokoamista. Käytin Festool dominoa melko paljon liitosten tekemisessä, se antaa hyvän tarkkuuden, mutta mittaaminen vie vähän aikaa.
Ostin kanttaamatonta mäntyä, joten paljon aikaa kului myös palojen sahaamiseen ja höyläämiseen, lopuksi höyläsin kaiken käsin ennen kokoamista. Käytin Festool dominoa melko paljon liitosten tekemisessä, se antaa hyvän tarkkuuden, mutta mittaaminen vie vähän aikaa.
Klikkaa tästä vastataksesi