Hei,

Riittääkö 80 cm portaiden leveydeksi, vai tuleeko siitä tuskallisen kapea? Leväähdysalueen leveys on silloin noin 165-175 cm.

Onko olemassa mitään vaatimuksia? En ole oikein pystynyt muodostamaan käsitystä siitä.

Kyllä, se on kapea. Sinulla tulee olla ohjaaja lisäksi?

• Tykkään
spaxx
  • Laddar…
Joo, samaa mieltä, tulee kapeaksi

Joo, samaa mieltä, tulee kapeaa. Pitää varmaan miettiä uudestaan

Minulla on vanha portaikko alas kellariin, ajattelin laittaa portaikot vierekkäin, josta pääsee uudelle kerrokselle. Täytyy varmaan leventää lattianiskoja kunnolla ja avata aukko aina kellarista asti, ja tehdä uudelleen - tehdä oikein.

Yhden perheen talon portaikko, joka toimii poistumistienä, ei saa koskaan olla kapeampi kuin 90 cm. Jos sinulla on portaikko, joka kääntyy 180 astetta välitasanteen kautta, voi leveyttä usein joutua lisäämään 110 cm:iin, jos haluat pystyä kantamaan huonekaluja esimerkiksi.

• Tykkään
Markus_E ja 1 muu
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Yhden perheen talossa oleva portaikko, joka toimii poistumistienä, ei saa koskaan olla kapeampi kuin 90 cm. Jos sinulla on portaikko, joka kääntyy 180 astetta lepotason kautta, leveyttä täytyy usein kasvattaa 110 cm:iin, jos haluat pystyä kantamaan huonekaluja esim.
Onko 110cm sellainen "taianomainen" luku, joka tekee suurimman osan kantamisesta mahdollista? Kokeilin teipata 110cm, tuntui ehdottomasti tilavalta.

Kiitos

Sohvat ja resori-vuoteet taitavat olla se haaste. Suora portaikko selviytyy varmasti suurimmasta osasta. Ongelmat alkavat, kun se kääntyy. 180° voi olla hankalaa. Olen tarkistanut luvut yhdestä vanhasta käsikirjastani, joka on erittäin luotettava.

• Tykkään
spaxx
  • Laddar…
Sinulla näyttää olevan hyviä käsikirjoja :) itse joutuu etsimään internetistä ja yrittämään suodattaa faktoja ja vaikutelmia parhaan kykynsä mukaan.

Paras on etsiä antikvariaateista. Käsikirja "Bygg", on kuudessa osassa ja useina painoksina. Osat 4 ja 5 ovat varmasti kiinnostavimpia sinulle. Hieman vanhentuneita joissain kohdin, mutta edelleen ajankohtaisia muissa. Ei vähiten silloin, kun on vanha talo, se voi olla arvokasta.

• Tykkään
spaxx
  • Laddar…
Onko jollain raput tasanteella, joka voi kuvata mittoja ja miten hyvin ne toimivat teidän taloissanne? :)

Kuinka selvittää, onko mahdollista kantaa 100x220cm patjaa ylös portaikkojen tasanteille? Kuinka suuri, leveä, syvä, kattokorkeus portaikon tulisi silloin olla?

Harvat asiat ovat yhtä hyvin tutkittuja kuin portaiden minimimitat. Yleensä se koskee paarin kuljetusta. Portaikon minimimitaksi kahdella portaikolla ja lepolevyllä ilmoitetaan yleensä seuraavat mitat: portaikon leveys 240 cm, lepolevyn syvyys: 130 cm. Jos lepolevy on syvempi, portaan leveyttä voidaan pienentää. Käsijohteiden/kaiteiden olemassaolo vaikuttaa myös kuljetusmahdollisuuksiin. On viisasta tehdä ne irrotettaviksi erityisissä tilanteissa. Jos haluat tutkia tätä itse, voit tehdä mittakaavamallin pahvista ja testata. Normaali patjan koko on pikemminkin 105x210 cm.

• Tykkään
spaxx
  • Laddar…
Kiitos Jutus

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.