2 718 lukukertaa ·
5 vastausta
3k lukukertaa
5 vastausta
Portaan pituus
Hei,
Älä kysy kuinka se on tapahtunut, mutta jollakin omalaatuisella tavalla olen selvinnyt aikuiselämästä, vaikka tuskin minulla on hyväksyttyä arvosanaa matikasta A:ssa (kyllä, minun ei olisi pitänyt lintsata, se oli todella tyhmää). Mutta nyt tuli stoppi ja tarvitsisin siksi apuanne.
Olemme rakentamassa taloa, jossa on alakerrassa huonekorkeus 2950 mm ja välipohja 345 mm. Nyt kysymykseeni: jos haluamme suoran portaan, minkä minimipituuden sanoisitte tarvittavan sellaiselle portaalle, jotta askel olisi miellyttävä?
Kiitos etukäteen!
Älä kysy kuinka se on tapahtunut, mutta jollakin omalaatuisella tavalla olen selvinnyt aikuiselämästä, vaikka tuskin minulla on hyväksyttyä arvosanaa matikasta A:ssa (kyllä, minun ei olisi pitänyt lintsata, se oli todella tyhmää). Mutta nyt tuli stoppi ja tarvitsisin siksi apuanne.
Olemme rakentamassa taloa, jossa on alakerrassa huonekorkeus 2950 mm ja välipohja 345 mm. Nyt kysymykseeni: jos haluamme suoran portaan, minkä minimipituuden sanoisitte tarvittavan sellaiselle portaalle, jotta askel olisi miellyttävä?
Kiitos etukäteen!
Paras vastaus
Åsa Lund
Talon omistaja
· Skåne
· 6 969 viestiä
Åsa Lund
Talon omistaja
- Skåne
- 6 969 viestiä
Askelen syvyys plus kahdesti askelmien väli on 63-65 cm
Mukava askelkorkeus on 18 cm
Jokaisen askeleen pituus on siis 65-18-18=29 cm
Kokonaiskorkeus kerrosten välillä talossasi on 330 cm
330/18= 18 askelmaa
Portaikon pituus on siis 18×29=522 cm plus tila laskeutua portaikon ylä- ja alapuolelle
Onnea!
Mukava askelkorkeus on 18 cm
Jokaisen askeleen pituus on siis 65-18-18=29 cm
Kokonaiskorkeus kerrosten välillä talossasi on 330 cm
330/18= 18 askelmaa
Portaikon pituus on siis 18×29=522 cm plus tila laskeutua portaikon ylä- ja alapuolelle
Onnea!
Mutta tuo ei oikein pidä paikkaansa, askelman syvyys pitäisi olla noin 29, mutta askelman syvyys ei ole askelpituus. Syvyys menee seuraavan askelman alle. Portaiden ei myöskään tulisi olla liian loivia tai liian jyrkkiä, jotta ne olisivat mukavia. Jossain 30-40 asteen välillä on yleensä hyvä. Uskon, että näin pitkät loivat portaat tuntuvat raskailta kävellä.Åsa Lund sanoi:
Jokaisen askelman syvyys plus kaksi kertaa askelmien välinen korkeus tulee olla 63-65 cm
Mukava askelman korkeus on 18 cm
Jokaisen askelman pituus on siis 65-18-18=29 cm
Kokonaiskorkeus talosi kerrosten välillä on 330 cm
330/18= 18 askelmaa
Portaiden pituus on siis 18×29=522 cm plus paikat ylhäällä ja alhaalla portaissa
Onnea matkaan!
Tässä on TS:lle hyvä työkalu portaiden laskemiseen.
http://www.zhitov.ru/en/lestnica/
Viimeksi muokattu:
Moderator
· Stockholm
· 57 773 viestiä
Kiinteä porraskaava, johon Åsa viittaa (syvyys + 2 kertaa pituus...), on nyrkkisääntö, jotta porras olisi mukava kävellä. Askelmansyvyys tässä tapauksessa 29 cm on "geometrinen" pituus, joka sopii kävelytapaan. Esteettisistä syistä askelmaa voidaan antaa ulottua alempien päälle tai sisään ylempien alle, riippuen siitä, miten sen näkee, mutta se ei vaikuta askelmien syvyyteen. Se vaikuttaa kuitenkin siihen, kuinka syvä askelman on oltava valmistusvaiheessa.
Joten jos porraskaava antaa askelman syvyydeksi 29 cm, mutta halutaan 20 mm päällekkäisyys, askelmat pitää valmistaa 31 cm syviksi.
Porraskaava liittyy siihen, kuinka korkea askel otetaan suhteessa siihen, kuinka pitkälle jalka viedään eteenpäin portaissa kävellessä. Kaava antaa kokemuspohjaisesti mukavan kävelyn.
Joten jos porraskaava antaa askelman syvyydeksi 29 cm, mutta halutaan 20 mm päällekkäisyys, askelmat pitää valmistaa 31 cm syviksi.
Porraskaava liittyy siihen, kuinka korkea askel otetaan suhteessa siihen, kuinka pitkälle jalka viedään eteenpäin portaissa kävellessä. Kaava antaa kokemuspohjaisesti mukavan kävelyn.
Klikkaa tästä vastataksesi