Mietin, kuinka voi porata reiän kallioon kiinnittääkseen samanlaisen kiinnikkeen kuin kuvassa.
Teräskiinnike ja puupylväs kiinnitettyinä kallioon poratulla reiällä.

tommib
Poravasaralla ja sopivalla poralla.

Jula tarjoilee kampanjan SDS-maxkoneestaan juuri nyt. Ehkä paljon kuitenkin sijoittaa lähes 1200 kr koneeseen ja poraan yhtä reikää varten, mutta silloin sinulla on kone jäljellä. Vuokraaminen firmalta maksaa noin puolet siitä summasta, mutta voit luultavasti päästä halvemmalla esimerkiksi hyvän huollon kautta.

• Tykkään
fribygg ja 2 muuta
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sitten täytyy sanoa, että kuvassa oleva palkkikenkä on todellinen huojumalösning. Parempi käyttää plintjärn molemmilla puolilla tolppaa, jos halutaan vakautta. Mutta silloin sinun täytyy porata kaksi reikää.

• Tykkään
Lintto1 ja 4 muuta
  • Laddar…
tommib
Kyllä, palkkikenkä toimii vain, jos rakenne itsessään on kulmat, jotka lukitsevat sen horisontaalitasossa, tai vaihtoehtoisesti vinotuet.

Poravasara on oikea valinta kiveen ja betoniin. Lue käyttöohje. On tärkeää voidella. Poraa vain lyhyt hetki, ehkä korkeintaan 1 minuutti tai niin kauan kuin pystyy poraamaan ilman, että pora tulee liian kuumaksi. Vaihda sitten toiseen poraan tai odota, että pora jäähtyy. Jos poraa käyttää liian kuumana, se kuluu nopeasti loppuun.

• Tykkään
Lintto1 ja 5 muuta
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rolle85 sanoi:
Minulla on tällainen kotona. Tarkoitetaanko tätä poraamiseen?
[linkki]
Täydellistä! Osta vain oikea poranterä, osta kaksi kappaletta (ja ehkä kolmas, jos kömmähdät).

R Rolle85 sanoi:
Minulla on tällainen kotona. Onko tämä se, jolla tarkoitatte poraamista?
[linkki]
Juuri tuollainen on mitä tarvitset.

Claes Sörmland
T TommyC sanoi:
Porausvasara on oikea valinta kiveen ja betoniin. Lue käyttöohje. On tärkeää voidella. Poraa vain lyhyen aikaa, ehkä korkeintaan 1 minuutti tai niin kauan kuin voit porata ilman että pora kuumenee liikaa. Vaihda sitten toiseen poraan tai odota, että pora jäähtyy. Jos poraa käyttää liian kuumana, se kuluu nopeasti.
Mitä voitelua ajattelet? Toivottavasti porausvasaran mekaniikan voitelua rasvalla!

Ensisijaisesti istukassa, jossa poranterä hyppii edestakaisin, mutta muutaman tunnin kuluttua ne tarvitsevat yleensä rasvaa jostain muualta mekaniikassa.

• Tykkään
Claes Sörmland ja 1 muu
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Mitä voitelua sinä ajattelet? Toivottavasti poravasaran mekaniikan voitelua rasvalla!
..ja se osa porasta, joka menee koneeseen, niin että se *liukuu* helposti.
Siinä yleensä vältän rasvaa, vain ohut kerros öljyä tai pieni määrä PTFEspray (rasvaan tarttuu paljon kivipölyä).

Ostin tuon Jula-koneen joku viikko sitten. Tietysti täyteen hintaan... Se on tähän asti toiminut erinomaisesti poraamalla lukuisia 20mm reikiä kiveen. Mukana tuli rasvatuubi, jonka voi täyttää koneeseen kannen alla yläosassa.

• Tykkään
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Halcyon Halcyon sanoi:
Ostin tuon Jula-koneen noin viikko sitten. Luonnollisesti täydellä hinnalla... Se on toiminut tähän asti erinomaisesti porata 20mm reikiä kallioon. Mukana tuli yksi rasvatuubi, jonka voi täyttää koneeseen yläpuolella olevan kannen alle.
Niin minäkin teen. Valitettavasti mokasin kun rasva loppui ja lisäsin yleistä litiumrasvaa jostain vanhasta autotallipurkista. Se tulee kuitenkin liian juoksevaksi kun se lämpenee, joten istukka on nyt todella öljyinen käytössä. Luulen, että pitäisi ostaa korkealämpötilarasvaa, joten olen tehnyt niin nyt. Kerro jos olen väärässä!

Olen käyttänyt vain tavallista konsistensirasvaa poravasaroihini. Tarvitaan vain pieni määrä rasvaa, joten mitään ei valu poraan. Eikö ole liian kuumaa eli liian kovaa ajettu, jos rasva valuu?

R Rolle85 sanoi:
Minulla on tällainen kotona. Onko tämä se, jolla tarkoitetaan poraamista?
[linkki]
Tuo hoitaa homman. Hyvä hintakin. Jos aiot porata useita reikiä, osta kaksi poraa sen kokoista mitä aiot porata. Vaihtele poria niin, että ne eivät ehdi lämmetä liikaa (jolloin kärki halkeaa). Jäähdytä se, jota et käytä, vedellä täytetyssä ämpärissä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.