Poistin vanhan rumasti maalatun paneelin ja vanhan eristyksen. Nyt olen ajatellut laittaa sinne:
+ uusi eristys
+ OSB-levy
+ kipsilevy
Kuitenkin huomasin kaikki nämä putket ja etäisyydet, jotka eivät ole yhtenäisiä missään. Ongelma on, että putket kulkevat läpi koolauksista - sekä pysty- että vaakasuunnassa. Miltä se yleensä näyttää?
Mitä te olisitte tehneet? Pitäisikö vain laittaa uusi eristys ja mitata, missä koolaukset ovat ja ruuvata OSB niin, että voin sen jälkeen kiinnittää kipsilevyt OSB:hen?
Toisaalta tämä on eteinen, joten ehkä ei olekaan niin kummallista, että siellä on paljon putkia, mutta hienolta se ei kuitenkaan näytä.
Täysin normaalia. Anna sen vain olla kuten se on. Kannattaa muistaa, mistä putket kulkevat koolausten läpi kun ruuvaat OSB-levyjä, jotta vältyt ruuvaamasta putkiin.
Useat VP-putket/flexslangit on vedetty erittäin huonosti, joitakin ei voi lankoittaa uudelleen.
Asennus ei ole ammattilaisen tekemä, toisin sanoen on suuri riski, että se on säädetty kotona. Teippi, joka kiinnittää putket toisiinsa, ei ole koskaan sähköasentajan tekemä. Teräviä 90°-kulmia ei tee koskaan sähköasentaja, ellei se ole ehdottoman välttämätöntä, sen sijaan yritetään löytää muita reittejä. Terävää 180°-kulmaa flexslangilla kahden yhteen rakennetun rasian yhdistämiseen ei tee koskaan sähköasentaja. Teräviä S-kulmia flexslangilla ei tee koskaan sähköasentaja.
Useat VP-putkista/taipuisista letkuista on vedetty erittäin huonosti, joitakin ei voi vetää uudelleen.
Vedot eivät ole ammattimaisesti tehtyjä, toisin sanoen on suuri riski, että ne ovat kotitekoisia. Sähköteippiä, joka kiinnittää putkia toisiinsa, sähköasentaja ei koskaan käytä. Teräviä 90°-kulmia sähköasentaja ei koskaan tee, ellei ole ehdottoman välttämätöntä, yritetään löytää muita reittejä. 180° terävä taivutus taipuisalla letkulla kahden yhteen rakennetun jakorasian yhdistämiseksi sähköasentaja ei koskaan tee. Teräviä S-mutkia taipuisalla letkulla sähköasentaja ei koskaan tee.
Kyllä, voit olla sitä mieltä kuin haluat.
Mutta et näytä omaavan kovin suurta kokemusta siitä, mitä "oikeat" sähköasentajat voivat keksiä.
Olen jopa työskennellyt ABL-pätevyydellä olevan henkilön alaisuudessa, joka ei tehnyt työtä sievemmin kuin noin, olin jopa niin häpeissäni siitä, mitä pomoni jätti jälkeensä, kun työskentelimme yhdessä. :eek:
En kuitenkaan koskaan nähnyt hänen teippaavan VP-putkiliitoksia. Muffit olivat tietenkin kaikkialla. Mutta olen melko varma, että teippiä olisi käytetty, jos muffit olisivat loppuneet ja vain yksi liitos olisi ollut jäljellä tekemättä.
(Itse voisin venyä jopa valmistamaan muffin 20mm taipuisasta letkun palasta, joka teipataan kiinni, jos on todella todella tiukka tilanne. )
Jos joku pitää sitä täysin normaalina, ihmettelen todellakin, mihin sähköasentajaa tarvitaan.
Tee uudelleen, tee siististi, tee oikein. Monia johtoja ja putkia voidaan varmasti käyttää uudelleen.
Olen samaa mieltä siitä, että se ei ole hienoa, ja jyrkät mutkat jne. eivät olisi tehnyt itse... Mutta kysymys on, mitä/voinko tehdä jotain nyt? Olen miettinyt vähän, jos pitäisi vaihtaa sähköt talossa. Ehkä se voisi olla idea nyt, kun seinät ovat joka tapauksessa auki täällä... vaikka se on suunnittelematon meno.
Konkreettinen vinkki keskustelussa on antaa sen olla, mutta pitää silmällä, missä putket ovat, jotta ei porata putkiin. Ei oikeastaan ole muita vaihtoehtoja, ellei aio tehdä kaikkea uudelleen.
Thomas:
Pitäisikö minun tulkita sinun tarkoittavan, että minun pitäisi jättää se avoimeksi, kutsua sinne sähkömies, jotta se tehtäisiin oikein (laittaa putket uusiksi? ja uudet tukipuut?) ja sen jälkeen sulkea seinät?
Mikä on riski, jos jätän sen nykytilaan ja vain suljen, jos saa kysyä? Epäilen, että kyseessä on jotain muutakin kuin pelkästään halu tehdä oikein?
Riski on, että sama on kaikissa talon seinissä...
Onko kenelläkään kuvia siitä, miltä näyttää, kun se on "tehty oikein"?
`
Thomas_Blekinge sanoi:
Jos joku pitää sitä täysin normaalina, niin ihmettelen miksi sitten tarvitaan sähkömiestä.
Tee uusiksi, tee siististi, tee oikein. Monet johdoista ja putkista voi varmasti käyttää uudelleen.
Se näyttää tavallaan paskalta, mutta toisaalta ei ole pahempaa kuin että itse jaksaisin tehdä uudelleen. Mahdollisesti fiksailla jotain liian tiukkaa mutkaa, jotta ei tulisi ongelmia tulevaisuudessa, kun seinä on umpinainen.
Sekä puusepäntyö että sähkötyö pitävät muuten "samaa korkeaa tasoa"
Joten jos alkaisin tehdä jompaa kumpaa uudelleen, niin on kyse siitä, pitäisikö molemmat korjata, kun kerran aloittaa.
Kysy itseltäsi ensisijaisesti, pitäisikö sinun samalla siirtää pistorasioita ja kytkimiä jne., tai asentaa lisää, tai kattovalaisimia, tai uusi sulakekaappi jne. jne., kun sinulla on seinä auki.
Jos vastaus tähän kysymykseen on kyllä, niin ehkä on syytä purkaa kaikki ja tehdä uudelleen.
Tyttäreni asuu alueella, jossa on satoja samanlaisia taloja, jotka on rakennettu 70-luvun alussa, neliönmuotoisia laatikoita sisäpihalla ja tasaiset katot. Kuvat voisivat olla sellaisesta talosta, sitä miettii päätään raapien ja ihmettelee, kuka hemmetti on rakentanut talot, kun seiniä revitään.
Ehkä ei tarvitse laittaa uutta rankaa. Olin ottanut kaikki rör ja dosor pois ja suunnitellut uutta sähköasennusta. Nykyään on ehkä enemmän pistorasioita ja kytkimiä, ehkä eri korkeuksilla. Ja kuulin, että verkkojohtoja pitäisi olla. Rankojen läpi voi porata siistejä reikiä uusia putkiasennuksia varten. Osa putkista ja johtimista voidaan ehkä käyttää uudelleen. Lisäkustannukset ovat alhaiset verrattuna myöhempään päivitykseen. Enkä ottaisi sinne sähköasentajaa. Anteeksi, mutta itse tehty on hyvin tehty.
Ei mitään erityisen outoa tuossa, näyttää rumalta, mutta lukuun ottamatta joitakin yksityiskohtia ei ole syytä harkita uudelleen tekemistä.
Siinä on joitakin omituisia "U-mutkia" kapean oven kohdalla viimeisessä kuvassa, näkyy myös yhdessä muista kuvista. JOS ne todella ovat mutkia, jotka menevät "silmukkaan", niin voihan harkita siivoamista siellä. Ei siinä ole mitään vaarallista tai toiminnallista ongelmaa. Mutta se tekee johtojen vaihtamisen putkessa vaikeaksi/mahdottomaksi, jos siihen olisi syytä.
Sitten on joitakin mutkia, jotka näyttävät olevan vähän liian jyrkkiä, mikä sekin vaikeuttaa johtojen vaihtamista tulevaisuudessa.
Iän puolesta modernit johdot kestävät varmasti vähintään 50 vuotta. Joten ei ole suurta syytä huoleen tulevasta johdonvaihdosta. Nykyinen eristystyyppi tuli 50-luvulla. Johtimet, jotka vedettiin 1955, näyttävät useimmiten kuin uusilta vielä tänäänkin. Joten nämä putkissa olevat johdot tuskin tarvitsevat vaihtoa tämän vuosisadan aikana ikäsyistä.
Onko sähköteippi todella siellä jatkamista varten? Se näyttää pikemminkin siltä, että sen pitäisi vakauttaa putket siellä, missä ne risteävät toistensa kanssa.
Se, että putket kulkevat täysin arvaamattomasti seinissä, on kuitenkin kamalaa. Sähköasennukset pitäisi pystyä arvaamaan. Joku on selvästi halunnut säästää muutaman euron mutkista, putkista ja kaapelista...
Itkisin, kiroaisin, mutisisin ja sitten tekisin uudelleen ☺
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.