Olen repimässä pois lattialastulevyn kylpyhuoneestani korvatakseni sen nykypäivän sääntöjen mukaisella kosteudenkestävällä levyllä sekä siirtääkseni viemärin, mutta olen kohdannut pienen ongelman.

On käynyt ilmi, että eteisen/vaatehuoneen lattialastulevy tulee kylpyhuoneen lattialastulevyn alle ja ne on liimattu yhteen. Voinko vain sahata molemmat lastulevyt seinän tasalle vai onko olemassa riski heikennyksistä, jotka tekevät väliseinän epävakaammaksi? Seinän alla on lattiapalkki (220x45). Lattiapalkkiin on myös naulattu vahvike, joka on 35x45 ja yhtä pitkä kuin kylpyhuone. Minulla on 2 kuvaa, jotka näyttävät miltä tilanne näyttää.

P1030020.JPG

P1030024.JPG

Jos on ok sahata levyt pois, mitä minun olisi paras käyttää sahanarkkitehtina, jotta pääsen hyvin käsiksi?

K
Ei pitäisi olla mitään ongelmia, sahaa vain...

Käyttäisin tiikerisahaa tai vaihtoehtoisesti käsisahaa, jos et pääse käsiksi tiikerisahaan.

Lattialastulevy on täysin ok käyttää nykyisten suositusten mukaisesti, sinun ei tarvitse käyttää mitään muuta materiaalia....
Ainoastaan asian vuoksi, mitä materiaalia ajattelit sen sijaan?

Sitten sinun ei pidä leikata lastua pidemmäksi kuin mitä alhaalta on kannatusta.....
"badrumsbyggare"

Jo, aion jatkaa lattiahiokkeen kanssa, mutta vaihtaa kosteudenkestävään (v313). Olemassa oleva lattiahioke oli osittain kosteusvaurioitunut ja aion siirtää viemäriä, mikä tarkoitti, että minun piti ottaa ylös 50-60 % vanhasta lattiasta (pieni kylpyhuone, joten paljon lattiaa on poistettava, jotta pääsee käsiksi kaikkiin putkiin), joten vaihdan kaiken.

Yrittääkseni selventää, olen tehnyt hienon kuvan paintissa siitä, miltä poikkileikkaus näyttää

tv%C3%A4rsnitt.jpg
Vihreä on kylpyhuoneen lastulevy, sininen vaatekaapin/eteisen lastulevy, punainen ohuilla viivoilla on seinä, ruskea on lattiapalkki ja musta on vahvistus. Ajattelin leikata seinän/lattiapalkin mukaisesti (jos se on ok). Minulla on pääsy pistosahaan (ja käsisahaan ;))

Ja muut lattiapalkit ovat samalla tasolla tämän lattiapalkin kanssa, joten siinä ei ole ongelmaa, sillä niihin oli naulattu korotuksia, jotta saatiin taso kun talo rakennettiin.

Viimeksi muokattu:
Mitä materiaalia aiot käyttää pinnaksi? Lattialämmitys?

Klinkkeri, joten se on tasoitettava kuituvahvistetulla tasoitteella jne. vahvistamaan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, kun uusi lattia asennetaan. Lattialämmitys on vielä keskustelussa, mielestäni sitä ei tarvita toisessa kerroksessa, koska lämpö nousee alakerrasta, mutta hallitus haluaa... tulee sähköinen lattialämmitys, jos toteutetaan.

Ja selventääkseni vielä, ajattelen, että sen jälkeen kun olen leikannut pois lattiakuitulevyt niin asennan uudet vahvistukset ja kottlingar. Ellei se voi olla heikentynyt silti, koska lattiakuitulevy ei näytä olevan suoraan lattia kannattimen päällä vaan ainoastaan kottlingien/vahvistusten päällä tämän kylpyhuoneen ulkopuolella.

Mikä on c/c lattianiskojen välillä?
Musta vahvike näyttää olevan harvaksellaan naulattu. Onko se näin?
Poista se ja ruuviliimaa karkeampi, esim. 45x145 tilalle.
Tai juuri kuten sanot, laita 45x220 kottlingit c/c 300 välein.

Lattialevyt ovat c/c 600 ja vahvistus on naulattu c/c 300 nyt kun olen mitannut.

• Tykkään
Derbyboy
  • Laddar…
Kiinnitetty c/c 300 ei tunnu niin pomminvarmalta. Olen samaa mieltä kuin Titanium, poista vahvistus ja ruuviliimaa siihen tilalle tukevampi.

Olen nyt mitannut ja pohtinut vähän enemmän ja olin väärässä miten se oli rakennettu.

tv%C3%A4rsnitt%20uppdaterat.jpg
On osoittautunut, että tämä lattiahirsi on 70x220 sen sijaan, että muut ovat 45x220. Joten nyt olen todella miettinyt voinko katkaista mustan katkoviivan mukaan? Vai onko parempi vain yrittää saada pois "vihreä" lattialastulevy ja laittaa uudet lattialastulevyt "sinisen" päälle. "Punainen" seinä seisoo 35 sisään lattiahirrestä, joten jos voi katkaista sinisen lattialastulevyn seinän mukaan, se on 35mm lattiahirrestä ja 35 lattiahirrestä tulee olla vapaa.

• Tykkään
Alexander Åkesson
  • Laddar…
Totte_S
Olin vääntänyt pois 35*45:n ja sahannut suoraan molempien lastulevyjen läpi 70*220:n reunaa pitkin, sitten kuten muut olivat ehdottaneet, ruuvannut/naulannut (naula/ruuviliimaamalla) paremman säännön uuden lastulevyn tukemista varten.
(Tein itse asiassa juuri tämän operaation vähän yli kuukausi sitten, mutta sillä erolla, että en tajunnut vesijohdon menevän lastulevyn alla ennen kuin kuulin sen kohinan.... maksoi 3500 kruunua ekstraa saada se korjattua putkimiehen toimesta.)

Tuon elämää tähän vanhaan ketjuun. Olen samassa tilanteessa kuin Ts. Miten pitäisi jatkaa uutta lattialastulevyä, jos sahaamme olemassa olevan niin lähelle seinää kuin mahdollista. Vaikea saada täysin suoraan.

Istun myös samassa veneessä :-)

Miten ratkaisit sen?

Ajattelin käyttää käsisirkkeliä niin lähellä seinää kuin pystyn, eli noin 2 cm seinän vieressä, mutta silloin siitä tulee suora.

täytyy vain tarkistaa, että uudet lastut ovat yhtä paksuja kuin vanhat 60-luvulta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.