Jo, ellei se olisi juuri tuo viimeinen 1 metri, sanoisin, että tukki riittää ongelmitta. Mutta kun haluat pidentää jänneväliä, siitä tulee vaikeampaa.
2 kN/m² on sama kuin 200 kg/m², eräänlainen standardiarvo.
Jos ymmärsin palkit oikein, se seinä tukee puolta lattiasta, neljännestä toisessa päässä ja viimeistä neljännestä toisessa päässä.
Se oli 8,5 m pitkä ja seinä tukee siten 4,25 m lattiaa (4,25 x 4,7) m².
Liimapuulla ei ole merkitystä, jos ei voida todeta, tukeeko katto seinää. Harjapalkkia tuetaan pilareilla savupiipun kohdalla, minne se voima menee?
sanot, että tukki riittää, vaikka se on melkein 80 % leikattu siellä missä nuo palat ovat? silloin luulen, että alapalkki on kantavampi ja aion poistaa sen.
ja siinä on syy siihen, että ajattelin pultata melko tiheästi, jotta tukki pysyy yhtenäisenä, tai mitä voisi sanoa.
kyllä ymmärsit oikein, ja nyt ymmärrän myös laskelmasi lattiapinta-alasta mutta koska keskipalkit menevät ulkoseinästä ulkoseinään, en usko, että väliseinä on aivan välttämätön, mutta se voi auttaa, etteivät ne taipuisi alas.
aion valaa pilarit tai perustukset, jotta uusien pilarien voima menee suoraan maahan.
lisäys:
siellä missä vanha savupiippu oli, tulee olemaan uusi isokern-savupiippu, mutta se on vain 40 cm leveä,
joten kun ajattelen asiaa, voin yhtä hyvin asettaa tolpan 40 cm seinästä, jolloin jänneväli kasvaa vain noin 60 cm verrattuna 1 metriin, jos se auttaa vakauttamaan koko kokonaisuutta? ja rakennetaan 40 cm seinä uuden savupiipun viereen.
Kuten yleensä hirsitalossa, sinulla on harjakatto. Katon paino kannatellaan kolmella pitkittäisellä tukilla; harjapuu ja pari, kaksi tukipuuta, sekä ulkoseinillä. Paino siirtyy alas päätyseinien ja poikittaisen keskiseinän kautta. Tämä tarkoittaa, että seinä, jonka aiot poistaa, ei kanna lainkaan ulkokaton painoa.
Otan tämän keskustelun esiin, joka viimeksi päättyi niin äkillisesti
Mielestäni on todella hienoa saada apua ymmärtämään asioita, joita en ymmärrä, niin sanotusti. Välillä haluaa niin paljon, ja luulee puhuvansa ammattitaitoisten käsityöläisten kanssa jne.
Luulin esimerkiksi, että olin tarkistanut asiat, mutta mitä enemmän luen, sitä enemmän ajattelen, että minun pitäisi ottaa tämä vakavammin kantavien seinien kanssa hirsi-runkoisissa taloissa. Käsityöläiset, joiden kanssa olen puhunut (2 kpl, joihin luotin ja joilla oli hyvät suositukset), ovat sanoneet minulle, että voin periaatteessa purkaa seinät hirsitalossani niin kauan kuin väli- ja yläkerran palkki ei ole liitetty niiden yli tai ne eivät ole kantavia muulla tavoin.
Siksi tein näin:
Mikä alkaa vaikuttaa siltä, ettei ollut kovin fiksua. Tämä ei kuitenkaan ole vaakasuuntainen seinä palkkiin nähden, ja väli- ja yläkerran palkki, joka sijaitsee tämän seinän yläpuolella, ei ole liitetty vaan menee ulkoseinästä ulkoseinään. Tarvitsen siis neuvoja ja ehdotuksia siitä, mitä minun kannattaisi nyt tehdä. Olin ajatellut avointa pohjaratkaisua täysin käsityöläisten neuvojen mukaan, mutta ymmärrän, että se on unelma, joka todennäköisesti menee muruiksi
Mutta oviaukkojen avaamisen pitäisi olla rauhallista, mutta kuinka paljon suuremmiksi niitä voi tehdä ilman, että se vaikuttaa kantavuuteen riskialttiisti? Liitän mukaan myös pohjapiirroksen
Se on seinä uunin vieressä keittiöön kirjastossa, joka näkyy ensimmäisessä kuvassa.
Jaha....et anna periksi.
Sinun käsityöläisesi ovat ilmeisen tietämättömiä hirsitaloista. Olet yksinkertaisesti kysynyt vääriltä ihmisiltä. Kuten kysyä huonekalupuusepältä neuvoa savupiipun muuraamisesta.
Mitä tarkoittaa "avata"?
Normaalisti hirret on tapitettu 20-50 cm säverstön päästä. Jos on ehdottoman tarpeellista käyttää taloa, voidaan jotain oviaukkoa leventää ja menettää nuo tapit, mutta jos hirsien päitä aletaan jyrsiä pois, johtaa se usein siihen, että sahattaessa uraa uudelle säverstölle, tapit tulevat vastaan ja silloin seinä on huomattavasti heikentynyt. Siksi oviaukkoja ei tulisi leventää tarpeettomasti...... ja ennen kaikkea on kaikkien aukkojen kohdalle laitettava täysikuntoiset säverstöt.
Ilman säverstöä käy niin kuin eräässä hirsirungossa, jonka parissa työskentelin. Puoleen talon pituudesta ja yhdelle päätyseinälle koko yläkerta lepää ikkunankarmien varassa ja muutaman laudan päällä, jotka oli naulattu hirsipäihin säverstön sijaan. Ikkunoiden väliset hirret olivat romahtaneet eikä kantaneet mitään. Joku oli suurentanut ikkuna-aukkoja ja sahannut tapit pois eikä asentanut säverstöä. Luonnollisesti seinät olivat antaneet periksi hirsille. Silloin oli vain hakattu irronneet hirret ja naulattu levyt päälle.
Tarviiko sanoa, että talo oli huojuva.......
Minun oli nostettava yläkerta ylös ja poistettava ikkunanväliset hirret ja osittain timrata uusi ja asentaa säverstöt ja tapit.
Neuvon sinua timraamaan takaisin seinän, jonka juuri purit. Tavanomaisesti katon rakenne ja joku väliseinä vintillä lepäävät poikkisuuntaisen väliseinän päällä. Kun poistat osia siitä, tulee enemmän kuormitusta jäljelle jääviin osiin.
Pitkät, ovien yläpuolella olevat hirret ovat sitä varten, että ne estävät pitkän sivun työntymästä ulos. Jos pitkät sivut työntyvät ulos, keskikerroksen palkit irtoavat kiinnityksistään ja keskikerros romahtaa sisään. Muuten ei tapahdu mitään dramaattista.
Ei ole väliseiniä vintillä, eikä seinällä kuvassa ollut edes mitään svärd. Tämä ei ehkä muuta mitään huomattavasti, mutta mielestäni vaikutat yleistävän? Uskon, että on melko suuria vaihteluita siinä, miten on rakennettu, ja pitäisi ehkä perehtyä enemmän rakenteeseen ennen kuin lausuu jotain niin suoraan. Se on minun tuntuni. Tietysti voi olla, että olet silti oikeassa.
Katsotaan, aion neuvotella muutaman timpuriin kanssa alueella, jatkoa seuraa.
Olen tehnyt jotain vastaavaa, jossa olen poistanut kokonaisia sisäseiniä. Ratkaisin sen lisäeristämällä ulkopuolen pystysuorilla 45x95 (95 ulospäin) 60cc jaolla. Rimat kiinnitettiin 180 mm pitkillä ruuveilla joka kolmanteen hirteen. Samoin sisäpuolella, ruuvattiin pystysuorat 45x45
En voi kuvitella, että seinä alkaisi notkua seuraavan 50 vuoden aikana