Ajattelin poistaa tämän väliseinän
Huone remontoinnin keskellä, puuseinä ja ovi näkyvät. Lattialla on rakennusjätettä ja työkaluja. Vasemmalla ilmastointilaite, oikealla liesi.

Ylin hirsi täytyy luultavasti jättää paikoilleen, voinko kiinnittää esimerkiksi 45x220 kummallekin puolelle hirttä, joka lepää pylväiden päällä kummassakin päässä?
Jänneväli on noin 4,7 metriä.
Savupiippu on nyt poistettu, missä hirsi aikaisemmin päättyi ja sitä tukee pystyssä oleva hirsi oven oikealla puolella.
uudet suunnitellut laudat ovat siis noin 1 metriä pidempiä...

pitääkö käyttää liimapuuta ehkä?

Viimeksi muokattu:
On muistettava, että kaikki hirsitalon seinät ovat kantavia. Lisäksi väliseinät auttavat pitämään talon kasassa.

Nyt ei myöskään ole kaikki hirsiä, aiemmin mainitun piipun vuoksi. Mutta vakautta on hyvä ajatella myös sillä suunnalla (eikä vain ylhäältä tulevan painon vuoksi).

Joku muu voi varmasti vastata, miten tulisi tehdä.

juuri niin, luulen jopa, että se muuttuu vakaammaksi sivukuormien suhteen uuden "seinä/palkki" ratkaisuni kanssa kuin aiemmin, koska aion liittää sen oikealla olevaan seinään, joka ei näy.

Kuten näkyy ylhäällä, kaksi palikkaa on upotettu ylimpään hirteen, näiden päällä ovat tukit, jotka menevät ulkoseinästä ulkoseinään, ja ne ovat täyspitkiä, eli eivät ole jatkoksia niin kuin olen voinut nähdä (olen aiemmin purkanut yläkerran lattian).
Oikealla puolella rappauksen takana on vielä yksi palikka, jota ei näy, ja sielläkin on palikka, jonka päällä on tukki.

Seinä ei jatku yläkerrassa, vaan sen päällä on lattia.

Sen täytyy olla todella vahva, jos siihen laittaa ranskalaisia ruuveja 45x220 joka 30. sentin välein tai niin.

Jos ajattelemme vain kahta seisovaa 45x220:ta, jotka ruuvataan yhteen vierekkäin, kuinka paljon ne kestävät? Onko joku, joka voi laskea tämän foorumilla?

Laitan paremman kuvan tänä iltana, kun muuri on poissa :)

Viimeksi muokattu:
Vanha, keskeneräinen puurunko uudistettavassa rakennuksessa; avoin ovi, puupalkkeja ja kiviperusta näkyvissä.
Rakenteilla oleva huone, jossa näkyy puuseinä, ovi ja ilmastointilaite. Lattialla on roinaa ja seinässä vaurioita.

Såhär ser det ut just idag,

Går det med 2st 45x220 tror ni?

Mitä on yläpuolella?
Mitä seinä kannattelee?
Miten yläkerran lattia on rakennettu?
Ovatko lattian palkit poikittain vai myötäpäivään talon kanssa?
Onko kyseessä 2-kerros vai 1 & 1/2-kerroksinen talo?

Vaistomaisesti uskon, että 2 x 45x220 riittää hyvin.

Seinä auttaa vakauttamaan taloa (ulkoseinä), joten se täytyy myös kompensoida.

Käsin piirretty pohjapiirros, jossa on sinisellä alakerta, punaisella yläkerta ja oranssilla katkoviivat. Näyttää myös palkkien ja seinien sijainnit.

tässä tulee mestarillinen piirros :)
sininen = alakerta
punainen = yläkerta
oranssi katkoviiva = nykyinen seinä

seinän yläpuolella on makuuhuone.
Välipohjassa on paksuja tukkeja koko talon poikki, jotka olen myös piirtänyt, (melko paksuja tukkeja välipohjassa, jos joku ei saa selvää käsialastani :) ) ne ovat kiilojen päällä, jotka näkyvät kuvissa lähellä kattoa, noin 100-120 cm etäisyydellä

en tiedä mitä seinä kantaa, koska en tiedä kuinka paljon "välipohjan tukit" lepäävät sisäseinällä.

makuuhuoneen lattia on rakennettu niin, että "välipohjan tukien" päälle olen asettanut takaisin vanhat puulankut 35x70 harvalaudoitukseksi ja olen laittanut lattialämmitysputket niiden väliin.

lattian palkit, tai "välipohjan tukit", kuten olen ne nimennyt, menevät talon poikki ja ulottuvat pitkältä sivulta toiselle ilman jatkoksia, mitä olen voinut nähdä ainakin.

luulen, että talo on 2-kerroksinen, on hieman vinokattoa yläkerrassa.

ymmärrän, että seinä tukee päätyä, joten olin ajatellut säästää yhden lankun leveyden, sanotaan 220 ja pultata kiinni kuin 2 tolppaa yhdellä pultilla jokaiseen jäljelle jäävään tukin palaseen. tämän tolpan päälle tulee sitten joko lankku tai liimapuupalkki, kumpi se sitten onkaan

Terveisin

Viimeksi muokattu:
Ok.
Kuinka leveä talo on?
Kuinka pitkä on seinän korvaavan palkin vapaa jänneväli?
Kuinka paksuja välikaton hirret ovat?
Aiotko jättää välikaton hirret näkyviin alakerran kattoon?

Oldboy sanoi:
Ok. Kuinka leveä talo on? Kuinka pitkä on palkin vapaa jänneväli (joka korvaa seinän)? Kuinka paksuja välipohjapalkit ovat? Haluatko, että välipohjapalkit ovat näkyvissä alakerran katossa?
talo on noin 8,5 metriä leveä.

etäisyys seinästä seinään, johon palkki/lauta tulee, on 4,7 metriä

välipohjapalkit ovat noin 20-25 cm paksuja ja eivät tule näkyviin, sisäkatto joka näkyy säilyy, koska eristys on sen päällä

Terveisin

bump, myös muut kuin oldboy voivat vastata, arvostan kaikkia vastauksia ja ajatuksia!

Oi, se oli pitkä (leveä). Ovatko välipohjan hirret niin pitkiä ilman jatkosta? Hmm, pidemmillä pituuksilla (sekä palkki että välipohjan hirret) kuormat kasvavat. Yritä maksimoida kantavien tolppien leveyttä niin, että vapaa jänneväli pienenee. Jokaisella senttimetrillä on merkitystä.

On vähän suuremmat jännevälit kuin mihin olen törmännyt, joten voin valitettavasti vain spekuloida. Mielestäni kuitenkin 2x220 ei ole huono, mutta pitäisikö peräti käyttää 3x220? Ehkä jopa 4x220, jos hirret ovat niin paksuja...? (Pelkästään esteettisesti mielestäni paksumpi mitoitus sopii paremmin yhteen vanhan talon kanssa, kuin moderneilla korkeilla kapeilla tolpilla, ja lisäksi se antaa vaikuttavan vaikutelman. Halutessasi voit vanhan tavan mukaan pukea tolpat pohjassa 21x95/120/145/170/195 -koolla.)

Vertailun vuoksi (sen mitä se on arvoinen) autotallini ja työpajani ovat 6 x 11 m. 1 1/2-kerroksinen, jonka yläkerrassa on heinävintti. Siellä on ollut jopa noin 4,5 t heinää. Välipohja on 50x175, cc 60 cm, koko runko 6 m pitkä seinästä seinään. Talon keskellä, tukien välipohjan runkoja, kulkee 100x200 palkki, joka on tuettu keskellä olevaan poikkiseinään, eli noin 5,5 m vapaa jänneväli.

bump, även andra än oldboy får svara, uppskattar alla svar och tankar!
Joo se olisi hyvä, sillä en voi vastata kunnolla, vaan enemmän keskustella, ehdottaa ja spekuloida. TS tarvitsee jonkun, jolla on enemmän kokemusta tällaisesta tai jonkun, joka osaa tehdä mitoituslaskelmia.

vastauksesi/ajatuksesi ovat arvostettuja oldboy!

ylimmän hirren pitäisi jäädä, mutta se saattaa heikentyä hieman kun kaikki hirret sen alapuolelta poistetaan.
mutta jos sitten kiinnittää 1kpl 45x220 kummallekin puolelle hirttä pultilla, niin tämä pitäisi pystyä laskemaan "yksiköksi", joka koostuu 1 hirrestä ja 2kpl 45x220:sta, tämän pitäisi kestää arvaamattomia voimia ja olla käytännössä mahdoton katkaista.

jos se sitten ajan mittaan alkaa riippua alaspäin, voi olla yksi asia huomioida, käyttäytyykö puu niin?

kuitenkin 45x220 on noin 1 metri pidempi kuin hirsi, jos ajattelee 2kpl 45x220 kantavuutta 1 metrillä, niin tämäkin on käytännössä mahdoton katkaista?

heikoin kohta arvelen olevan siellä, missä viimeinen pultti menee sekä laudan että hirren läpi, eli suunnilleen siellä missä seinä ja muuri ovat aiemmin kohdanneet

mutta joku, joka osaa laskea sellaista, olisi arvostettu kuin mikä!

Ystävällisin terveisin

Jo varmasti voi laskea sen. Oletetaan, että kattoa ei tueta yläkerran seinillä. Silloin kuorma on 2kN/m2 (normaali asuinrakennuksen lattian kuormitus), joten palkki joutuu 8,5kN/m rasitukselle. Kimmomuodostuma lasketaan kaavalla y=0.013*Q*L^3/ (I *E). Sinun tapauksessasi se on 13mm keskellä.

Yksinkertaistamisen vuoksi olen olettanut, että tuki ei auta enempää kuin mitä se painaa. Tämä on pitkälti oikein, koska vanhan tukin päässä tulee valtava rasitus.

Mitä tarkoittaa 13mm? Suuntaviiva on, että painuma lattiarakenteiden osalta tulee olla alle L/300. Eli 15mm. Kun lisätään vähän omaa painoa kaikille poikkipalkeille ja lattialle, niin pääsee helposti 17mm ja sitten on yläkerran kiinteät seinät, ehkä osa katosta...

Suosittelen laskemaan hieman etukäteen, jotta et saa kattoa päähäsi... 5m jänneväli ei ole leikin asia. Kuten huomaat kaavasta, painuma kasvaa kuutiollisesti... 8-kertaiseksi kun kaksinkertaistaa.

Suurin kysymys on katto. Jos siellä ylhäällä on tukiseinät, niin se tukee todennäköisesti kattoa ja silloin katsotaan yli kaksinkertaista kuormitusta eikä edes 4 x 220 riitä. Teräs on parempi, jos haluaa pitää korkeuden kurissa.

Viimeksi muokattu:
JKrister sanoi:
Jo visst fan går det att räkna på.
Oletetaan, että kattoa ei kannata yläkerran seinät. Silloin kuorma on 2 kN/m2 (normaali asuintalon lattian kuormitus) ja palkki altistuu 8,5 kN/m. Läpitaivutus on kaavan mukaan y=0.013*Q*L^3/ (I *E)
Mikä sinun tapauksessasi on 13mm keskellä.

Yksinkertaistaakseni olen oletanut, että hirsi ei auta enempää kuin minkä se painaa. Tämä on suurin piirtein oikein, koska vanhan hirren lopussa kuormitus on hyvin suuri.

Mitä tarkoittaa 13mm? Ohjeena on, että läpitaivutus palkistossa pitäisi olla pienempi kuin L/300. Mikä on 15mm.
Jos lisätään vähän omapainoa kaikille poikkipalkeille ja lattialle, päästään helposti 17mm:iin ja sitten meillä on yläkerran tukevat seinät, ehkä osia katosta...

Minä miettisin ja laskisin vähän ennen, ettet saa kattoa päähän... 5m jänne ei ole leikin asia.
Kuten näet kaavassa, läpitaivutus kasvaa kuutioon... 8-kertaiseksi, kun pituus kaksinkertaistuu.

Suuri kysymys on katto. Onko siellä ylhäällä hirsiseiniä, silloin se on luultavasti kantava katolle ja sitten katsomme yli kaksinkertaista kuormitusta, ja sitten ei edes 4 x 220 riitä. Teräs on parempi, jos haluaa pitää korkeuden alhaalla
tämä on edistyneitä laskelmia minulle, vaikka työskentelen talousasioissa ;)

KN olettaisin olevan kilonewton, mikä sinänsä ei kerro minulle erityisen paljon, mutta miten saat tämän seinän kantamaan 8,5 kN/m, kun kuorma on 2 kN/m2 normaalille asuintalolle? eikö pitäisi tietää, miten suuri pinta-ala on kyseessä?
mitkä ovat eri parametrit y=0.013*Q*L^3/ (I *E) ? siis Q L I ja E

ullakolla menee 2 paksua hirttä rinnakkain talon kanssa ja seinän, jonka haluan poistaa, nämä lepäävät päädyillä, joten tässä otetaan luultavasti suuria osia katon kuormituksesta. ja ne lepäävät luultavasti myös talon keskellä olevalla poikkiseinällä.

talo hirsi talot eivät ole mitään, mitä voisi verrata irtohirsitaloihin arvaisin, ne ovat paljon vakaita kuin uskoisi.

arvaus on, että voin kokonaan poistaa seinän tekemättä mitään toimenpiteitä ja se toimisi yhtä hyvin lumikuormien ja muun kanssa, mutta haluaa varmistaa varmuuden vuoksi

kuinka paljon tonneissa voi laskee kestävän 2 kpl 45x220 jännitteelle, joka on 4,7 metriä

ja jos toisen vaihtaa liimapuuhun, jonka mitat ovat 56x225

ja jos vaihtaisi molemmat liimapuuhun 56x225

olisi mielenkiintoista tietää, mikä ero on puutavarassa ja liimapuussa :)

Viimeksi muokattu:
Jo jos ei olisi tuota viimeistä 1 metriä, sanoisin, että palkin pituus riittää ilman ongelmia. Mutta kun haluat pidentää jänneväliä, siitä tulee vaikeampaa.

2kN/m2 on sama kuin 200kg/m2, vakioarvo.

Jos ymmärsin palkit oikein, niin seinä kantaa puolet lattiasta, neljänneksen toisella sivulla ja loput neljänneksen toisella sivulla.
Se oli 8,5m pitkä ja seinä kantaa silloin 4,25m lattiaa (4,25 x 4,7) neliömetriä.

Lipputanko tai ei, sillä ei ole merkitystä, jos ei voida todeta, kuormittaako katto seinää. Kattopalkki kevennetään pilareilla savupiipun kohdalla, minne se voima menee alas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.