Hei

Ajattelin kysyä, onko mahdollista poistaa rappaus rapatusta tiilitalosta?

Voiko sen esimerkiksi hiekkapuhaltaa pois tai jotain sellaista?
Tuleeko siitä hyvä ja näyttääkö se tiilijulkisivulta vai näyttääkö se rumalta poiston jälkeen?

Tilanne on se, että on halkeamia joissakin paikoissa, hieman painumaa ja hieman ruosteisia raudoitustankoja. Korjaaminen ja sitten uudelleen rappaaminen tuntuu typerältä, koska jos täytyy korjata uudelleen, täytyy rappata vähintään koko seinä, jotta se ei näyttäisi hirveältä.

Arvostan neuvoja

Se on luultavasti melko huolimattomasti muurattu, jos se on alun perin tehty rappausta varten, ehkä sekoitettu eri kiviä ja värejä saadakseen sen niin edullisesti kuin mahdollista. Painumat ja ruosteiset raudat tulevat näkymään vielä paremmin sitten, kun rappaus on poistettu valitettavasti.

okei, en tiedä milloin se putsattiin.
Pinta ei ole kovin paksu, koska tiilet näkyvät selvästi.
Olen purkanut osan ja kaikki tiilet ovat samanvärisiä, punaisia.

Mutta jos poistaa pinnan ja raaputtaa saumat ja laittaa uutta laastia, niin eikö se pitäisi olla hyvää?

Jos jokin sauma sitten halkeaa tai puristuu ulos, sen voi korjata uudella laastilla.

Jos se on pinnoitettu, ensin pinta pitäisi poistaa, sitten sauma ja sen jälkeen laittaa uutta, mikä saa aina erilaisen rakenteen ja värin.

Tai ajattelenko minä aivan väärin?

turmenator sanoi:
okei, en tiedä milloin se pestiin.
Se ei ole kovin paksua rappausta, sillä tiilet näkyvät selvästi.
Olen purkanut osan ja kaikki tiilet ovat samanvärisiä, punaisia.

Mutta jos poistaa rappauksen ja kaapii laastit pois ja laittaa uutta laastia tilalle, niin pitäisihän sen silloin olla hyvä, vai mitä?

Jos jokin sauma sitten halkeilee tai painuu, niin sen voi korjata uudella laastilla.

Jos on rapattu, niin ensin rappaus on poistettava, sitten saumat ja sitten on rapattava uudestaan, mikä saa aina erilaisen rakenteen ja värin.

Vai ajattelenko ihan väärin?
On joitakin hieman suurempia huolenaiheita. Se on kuten sanottu, todennäköisesti huolimattomasti muurattu, koska se kumminkin rapattiin (jos rappaus ei sitten tullut myöhemmin mukaan siis) eikä siitä koskaan tule kaunista katseltavaa. Kyllä, kaukaa katsottuna se saattaa näyttää okeilta, mutta ei läheltä, jolloin näkee kaikki virheet, suuret saumat ja epätasaiset kerrokset.

Toinen huolenaihe on se, että kivet ovat likaisia laastista. Ehkä sen voi pestä suolahapolla, mutta se ei ole kovin kivaa työskennellä sen kanssa, eikä siitä tule täysin puhdasta.

Sitten kun saumaat, on aina riski, että ne irtoavat pakkasrapautumisen vuoksi. Jos niin kävisikin (en usko niin), olisi hyvä, jos tämän voisi korjata mahdollisimman nopeasti, muuten se leviää kuin karamelliväri ja enemmän saumoja tulee irtoamaan. On myös syytä ajatella, että saumojen laittaminen on todella tylsää.

Tuo ei näytä vanhalta rappauspinnalta. Ehkä on valittu rapata tiilen päälle sen sijaan, että parannettaisiin saumoja?

Kuinka vanha talo on?

S
hieno särkymisvaurio sinulla on kuvassa

Hei
Talo on vuodelta 1937 ja luulen, että rappaus on tehty huomattavasti myöhemmin, mutta en ole varma.
Kyllä, olen lähettänyt kuvan "proffsille" ja hän kirjoitti, että se vaikuttaa olevan painumavaurio ja
että tarvitsee vain puhdistaa vanhasta saumasta puolet syvyydestä ja laittaa tilalle uutta hydraulista kalkkilaastia.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.