Hei,

Onko jollakulla vinkkejä siitä, miten parhaiten poistaa avotakka kokonaan. Talo on 80-luvun alusta (1,5 kerrosta/krypikellari) ja tarkoituksena on muuttaa pohjaratkaisua siten, että tätä vanhaa avotakkaa ei ole mukana. (katso kuva)

tabort-oppenspis.png

En ole koskaan työskennellyt avotakan kanssa, joten kaikki vinkit ovat tervetulleita siitä, mitä vaiheita (tai työkaluja) se käsittää ja missä järjestyksessä ne tulisi tehdä. Oletan, että lopulta täytyy turvautua suureen porukkaan, jotta takka saadaan nostettua ulos ja heitettyä peräkärryyn kuljetettavaksi kaatopaikalle.:strong:

• Vanha musta avotakka sisätiloissa, ympärillä sisustusesineitä ja seinäkoristeita; kysellään sen purkamisesta.

Paras vastaus

Se näyttää olevan tavallinen, irtonainen takka? Lähinnä peltiä ja tulenkestävää tiiltä? Luultavasti se on niin yksinkertaista kuin irrottaa savupiipun verhous ja ruuvata irti kaikki irrotettavat osat takasta keventämiseksi. Luultavasti tiilet voidaan jopa ottaa ulos, jolloin takka ei ole kovin raskas.

Poista sitten savupiipun peite katolta ja valkoinen reunus savupiipun ympärillä sisäkatossa. Poista eristys savupiipputorven ympäriltä. Nyt sinun pitäisi nähdä taivas hormin kautta savupiipputorven ympärillä. Voit silloin helposti nähdä, onko kyseessä pitkä putki koko matkalta vai onko siinä liitoksia. Se on sitten makuasia, haluatko kantaa takan tai savupiipun ensin ulos. Jos aloitat takalla, nosta savupiipputorvea hieman esimerkiksi liinoilla ja kanna takka ulos. Kottikärry tai nokkakärry on luultavasti avuksi. Laske sitten varovasti savupiipputorvet alas ja jaa liitoskohdista tai leikkaa hallittaviksi paloiksi, jos ne ovat saumattomia.

Jäljelle jää savupiipun reiän ja mahdollisen tulotuuletuksen sulkeminen takan alla tai takana. Jos et halua pitää hormia, se kannattaa rakentaa umpeen samalla tavalla kuin loppu katosta on tehty. Jos haluat pitää hormin mahdollisen tulevan savupiipun varalle, kutsu peltiseppä tekemään sopiva peite ulkopuolelle.

• Tykkään
Nath123 ja 1 muu
  • Laddar…
Suuret kiitokset @PNO kanuunavinkeistä! Nyt tuntuu siltä, että minulla on suunnitelma :)

Hei, olen samankaltaisessa tilanteessa ja mietin, miten avotakan poistaminen mahdollisesti vaikutti talosi painovoimaiseen ilmanvaihtoon. Minulla on avotakka yläkerrassa ja aion poistaa sen mutta olen huolissani siitä, miten se vaikuttaa ilmanvaihtoon yleensä. Minulla on talo, jossa on painovoimainen ilmanvaihto. En ole käyttänyt avotakkaa erityisen paljon, mutta epäilen, että sen savupiippu voisi olla tarkoitettu myös sisäilman poistumiseen...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.