Olen roikkunut täällä foorumilla jonkin aikaa ja kerännyt paljon inspiraatiota, mutta tämä on itse asiassa minun ensimmäinen oma viestini ja niitä tulee varmasti lisää tulevaisuudessa, koska minulla on monia suuria unelmia kiinteistöni suhteen. Tämä asia on toistaiseksi vain suunnitteluvaiheessa, joten talon seinille ei vielä kiinnitetä mitään sorkkarautoja... mutta sanotaanhan, että valmistautuminen on kaiken a ja o tässä maailmassa.
Taloni on monessa mielessä klassinen 70-luvun talo eli 1½-kerroksinen, jossa on sisustettu yläkerta, kattopinnat maalatun kovalevyn päällä (ei raakalautaa siis) 45° kallistuksella. Puu/tiiliverhous, vesikiertoinen lämmitys pattereilla (vaihtoilmalämpöpumppu) ja kaikki tietenkin seisoo eristämättömän laatan päällä maassa. En muutenkaan kohtaa mitään kosteus- tai siltakysymyksiä (ainakaan vielä), joten toivottavasti saan kiertää sen keskustelun.
Minulla on toiveena poistaa melko suuria osia seinästä, joka on makuuhuoneen/olohuoneen ja keittiön välissä, missä nykyään on kaksi oviaukkoa kumpaankin huoneeseen. Päädystä lähimpään seinään, joka mahdollisesti voisi kantaa sopivaa palkkia, on hieman yli 6 metriä (keltainen merkintä pohjapiirustuksen mukaan). Ottaen huomioon kattorakenteiden (2x7") jännevälin ~9 metriä ja leikkauksen tiedon jonkin verran epätarkasti, onko selvää, että kyseinen seinä on kantava? Valitettavasti minulta puuttuvat yksityiskohtaiset piirustukset laatasta, paitsi että se on kuvattu sanoilla Leceristetty kantavalla laatalla maassa ja visuaalisesti voin nähdä, että vouti on ~30cm (vaihtelee paikoin 40cm). Ulkopuolelta voin havaita, että hieman "ylimääräistä terästä" ulottuu betonista linjaan sydänseinän kanssa. Itse seinä on rakennettu vain 45x90 yksinkertaisen kipsilevyn alla.
Palkin mitoitus ja materiaali ovat toissijaisia kysymyksiä, ensisijainen on, onko tässä operaatiossa edes hiukan järkeä yrittää, vai tulevatko ylijännitykset (ainakin päädyssä) kohtuuttoman suuriksi tukipylväissä ja laatassa, joka tukee tällaista palkkia?
Kiitollinen kaikesta avusta ja pohdinnoista. Kysy, jos voin täydentää jollakin
Jos levy on lecaisolerad, se tarkoittaa, että betonin alla on lecakulor. Se ei siis ole eristämätön!
6 m palkki korvaamaan hjärtväggen mielestäni on epärealistinen. Siitä tulee erittäin korkea ja sen päiden pelarlaster voi olla liian suuri suhteessa siihen, mitä levyn voten kestää. Sinun tulisi harkita vähintään yhtä pelaria seinään, mieluiten keskelle.
Ei-eristetty ei tietenkään olisi millään lailla epämiellyttävää, mutta valitettavasti uskon, että se kuulostaa vähän paremmalta kuin mitä se on.. varauksella, sillä olen melkein maallikko tässä asiassa tietenkin. Mutta julkisivun alla oleva sokkeli koostuu rapatusta sinibetonista/(leca?) ja minulla on aavistuksia siitä, että se on vain "ylärivi" lähellä maan pintaa, kun taas loput sokkelista maan alla on kova, mitä todennäköisimmin puhdasta betonia ja löydän oikeastaan vain kiviä ja soraa kun olen kaivanut valuvalua alas asti. Löysin itse asiassa kuvan täällä BH:ssa, joka hieman vastaa sitä perustusta/lattiaa, jonka näen talossani. Aivan kuten minullakin, lattia on huomattavasti korkeammalla kuin sokkelin reunalla.
No niin, eristyksen olemassaolo tai olemattomuus. Takaisin kantavaan seinään 6 metriä oli oikeastaan vain tapa saada puhdas kangas maalattavaksi. Loppuratkaisu, josta olen päiväuneksinut, on enemmänkin jotain alla olevan kuvan tyylistä, missä minulla on mahdollisuus säilyttää osa seinästä / yhteys lattiaan, vaikkakaan ei aivan keskellä. Jos tämä olisi mahdollista, onko silloin parempi valita kaksi erillistä palkkia vai voittaako jotain sillä, että pitää yhden 6 metrin täyspitkän kolmen pisteen varassa?