Pian on kulunut vuosi siitä kun muutimme sisään...
Meillä on vähän suunnitelmia keittiön uudelleenjärjestelyyn, ja siihen kuuluu mahdollisesti avata tilaa ottamalla alas seinä keittiön ja olohuoneen väliltä. Olemme vähän epävarmoja onko kyseinen seinä kantava vai ei, voisiko joku, joka osaa tulkita piirustuksia paremmin, vastata tähän?
Seinä on merkitty punaisella nuolella, keittiö siirrettiin jo ennen muuttoamme, siksi siinä lukee makuuhuone eikä keittiö.
Kulkeeko nock pystysuoraan kuvan läpi (eli vessasta portaisiin)? Siinä tapauksessa se ei luultavasti ole kantava. Sen sijaan seinä, joka kulkee portaiden ja savupiipun välissä, ylös vessaan ja vessan oikealla puolella, on luultavasti kantava.
Kiitos vastauksesta! Se pitää paikkansa, että harja kulkee wc:stä portaita kohti...koko asiaa hieman epävarmaksi tekee kuitenkin se, että talo on kulmassa. Harja kulkee siis kohtisuoraan aiemmin mainittua harjaa vastaan, olohuoneen yli.
Onnistuin ruuvaamaan auki luukun, joka vie kissatuulentielle, jotta voisin katsoa, miltä siellä näyttää... Näyttää siltä, että olet oikeassa, katossa on palkki suoraan olohuoneen läpi.
Olen samaa mieltä siitä, että seinä ei todennäköisesti ole kantava. Kuitenkin minun on vaikea arvioida asiaa valokuvan perusteella, koska en näe mitään palkkia?
Ne takapalkit, jotka ovat talon isommassa osassa, puuttuvat kantavasta seinästä vinokulmaan asti. Siksi ne on ripustettava palkkiin tai vastaavaan. Tämän palkin pitäisi olla sijoitettu suoraan ulkoseinän jatkumisen yläpuolelle vinokulmaan, mahdollisesti se on piilotettu eristyksen alle. Vinkkeliosan takapalkit yleensä "kiipeävät" sitten talon kattopalkkeihin.
Kuten olet piirtänyt kattotuolit kuvaan, minäkin arvaisin, että seinä ei ole kantava. Mutta on ratkaisevaa, että palkki, josta puhut, todella kuormittuu ulkoseinään eikä sisäseinään.
Kuinka paksu on sisäseinä ja tiedätkö, miten se on rakennettu?
Nyt katsotaan, sompailin itseni ulos pölyyn... ei ihan helppoa, joten toivon, että kuvat kelpaavat! ;-)
Kun otan kuvat, istun juuri sillä keltaisella palkilla, jonka gullegrize on piirtänyt kaavioon yllä.
No niin, katsotaanpa, puikkelehdin itseni ulos pölyyn...ei aivan helppoa, joten toivon, että kuvat kelpaavat! ;-)
Kun otan kuvat, istun juuri tuolla keltaisella palkilla, jonka gullegriz on piirtänyt piirustukseen yllä.
Hei! Kiitos jälleen vastauksestasi ja avustasi...
Valitettavasti minulla ei ole mittoja, mutta kyllä, siellä kulkee palkki. Olen tehnyt kömpelön yrityksen havainnollistaa sitä alla olevassa kuvassa, ehkä se voi selittää hieman, miten kuvat liittyvät toisiinsa.
Punainen osoittaa, missä kattopalkit liittyvät palkkiin, ja sininen on itse palkki, joka kulkee olohuoneen yläpuolella.
Jos palkki sijaitsee ulkoseinällä juuri sisäänpäin suuntautuvassa kulmassa, kuten kaikki näyttää viittaavan, on erittäin epätodennäköistä, että viestissä 1 merkitty sisäseinä on kantava. En ainakaan voi keksiä mitään syytä, miksi sen pitäisi olla kantava, mutta 100% varma ei voi koskaan olla.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.