9 521 lukukertaa ·
4 vastausta
10k lukukertaa
4 vastausta
Pohjustus kellarin betonilattialla / pohjamaali
Heippa!
Muutamia kysymyksiä pohjustuksesta. Meillä on kellari (talo 60-luvun lopusta). Olemme hioneet betonilattian lähes koko kellarissa ja nyt laittaneet pohjusteen, odotellessamme laatoittajaa, joka tulee laittamaan laatat (2-3 viikkoa siihen). Betonilattiaan on tullut joihinkin kohtiin "kosteusläikkiä", mutta isäni sanoo, että ei ole mitään hätää. Mutta nyt kysymyksiin.
1) Oliko hyvä idea pohjustaa näin kauan ennen laatoitusta, 3 viikkoa ennen? Pitäisikö pohjustaa uudelleen?
2) Pitääkö pohjustaa myös tasoitetulla osalla, kun se on kuivunut?
3) Mitä minun pitäisi ajatella pohjustuksesta maankosteuden suhteen? Appi sanoo, että ei ole mitään ongelmaa ja että pohjuste ei ole tiivis, vaan lattia voi "hengittää" ja tekee sen saumojen kautta. Mutta olen epäileväinen, mikä tekee minut hieman huolestuneeksi. Tietääkö joku, miten asia on? Käytetty pohjuste on UZIN PE 260
4) Täytyykö meidän olla leveät saumat, jotta se hengittää? Aiomme ottaa 60*60 laatat, mutta ehkä 3 mm saumat, riittääkö se?
http://www.englund-gruppen.se/produkter/forbehandling/primers-och-fuktsparrar/uzin-pe-260.aspx
Kiitollisena kaikesta avusta!
/Jesper
Muutamia kysymyksiä pohjustuksesta. Meillä on kellari (talo 60-luvun lopusta). Olemme hioneet betonilattian lähes koko kellarissa ja nyt laittaneet pohjusteen, odotellessamme laatoittajaa, joka tulee laittamaan laatat (2-3 viikkoa siihen). Betonilattiaan on tullut joihinkin kohtiin "kosteusläikkiä", mutta isäni sanoo, että ei ole mitään hätää. Mutta nyt kysymyksiin.
1) Oliko hyvä idea pohjustaa näin kauan ennen laatoitusta, 3 viikkoa ennen? Pitäisikö pohjustaa uudelleen?
2) Pitääkö pohjustaa myös tasoitetulla osalla, kun se on kuivunut?
3) Mitä minun pitäisi ajatella pohjustuksesta maankosteuden suhteen? Appi sanoo, että ei ole mitään ongelmaa ja että pohjuste ei ole tiivis, vaan lattia voi "hengittää" ja tekee sen saumojen kautta. Mutta olen epäileväinen, mikä tekee minut hieman huolestuneeksi. Tietääkö joku, miten asia on? Käytetty pohjuste on UZIN PE 260
4) Täytyykö meidän olla leveät saumat, jotta se hengittää? Aiomme ottaa 60*60 laatat, mutta ehkä 3 mm saumat, riittääkö se?
http://www.englund-gruppen.se/produkter/forbehandling/primers-och-fuktsparrar/uzin-pe-260.aspx
Kiitollisena kaikesta avusta!
/Jesper
Talon omistaja
· Eldsberga
· 112 viestiä
Hei,
Mitä tarkoitat kosteuspilkuilla? Kehitä..
1)
Ei oikeastaan haittaa mitään, uskon haluavani että imuroit päivää ennen laatoittajan tuloa.
2)
Kyllä
3)
Ei ongelmaa niin kauan kuin pohja on eristämätön. Laatoitettu kylpyhuoneen lattia on jatkuvasti kostea ja kuivuu 2-3 kuukauden kuluttua laattojen alla, jos kylpyhuonetta ei käytetä, ellei siellä ole lattialämmitystä. Mitä aiot tehdä kellarissa? Spa?
4)
3-4mm ei tee varmaan kumpaakaan. 10mm ei ole esteettisesti miellyttävä minulle. Pitäisin kiinni 3 mm.
Mitä tarkoitat kosteuspilkuilla? Kehitä..
1)
Ei oikeastaan haittaa mitään, uskon haluavani että imuroit päivää ennen laatoittajan tuloa.
2)
Kyllä
3)
Ei ongelmaa niin kauan kuin pohja on eristämätön. Laatoitettu kylpyhuoneen lattia on jatkuvasti kostea ja kuivuu 2-3 kuukauden kuluttua laattojen alla, jos kylpyhuonetta ei käytetä, ellei siellä ole lattialämmitystä. Mitä aiot tehdä kellarissa? Spa?
4)
3-4mm ei tee varmaan kumpaakaan. 10mm ei ole esteettisesti miellyttävä minulle. Pitäisin kiinni 3 mm.
Kosteustahroja ilmestyi, kun ulkona oli kuuminta, 25 astetta. Silloin ne alkoivat näkyä kellarin lattialla. Oletan, että se johtuu korkeasta kosteustasosta kellarissa, joka jollain tavalla kohtaa kylmän lattian? Tahrat ovat levinneet muutamaan paikkaan, mutta eivät koko kellariin.Kjellstrand sanoi:Hei,
Mitä tarkoitat kosteustahroilla? Kerro tarkemmin.
1)
Ei se varmaankaan haittaa, luulen. Voit imuroida päivää ennen kuin laatoittaja tulee.
2)
Kyllä
3)
Ei ongelmaa, kunhan perustus on eristämätön. Laatoitettu kylpyhuoneen lattia on jatkuvasti kostea ja kuivuu 2-3 kuukauden kuluessa laattojen alla, jos kylpyhuonetta ei käytetä, ellei siellä ole lattialämmitystä. Mitä aiot tehdä kellarissa? Spa?
4)
3-4mm ei varmaankaan tee eroa. 10mm ei miellytä minua esteettisesti. Valitsisin 3 mm.
Luulen että se on ".eristämätön", mutta en tiedä.
Ei mitään spa:ta. Meillä on pesutupa, "läpikulkutila", kaksi varastoa, yksi vessa ja "vapaa-ajantila", joka pitäisi olla jonkinlainen yhteinen huone. Yhteensä noin 100 neliömetriä.
Useimmat puhuvat että pohjuste on kosteussulku, mikä aiheuttaa hieman huolta siitä, että laattojen alla voi olla kosteutta myöhemmin.
Ystävällisin terveisin,
Jesper
Todennäköisesti se johtuu ilmankosteudesta vs kylmästä lattiasta, että kosteusläikät ovat ilmestyneet. Minulle käy niin tallissa joskus, kun ovet ovat auki kesällä.
Hyvä, jos sinulla on historiallista tietoa kellarista muutama vuosi taaksepäin verrattavaksi.
Hyvä, jos sinulla on historiallista tietoa kellarista muutama vuosi taaksepäin verrattavaksi.
Klikkaa tästä vastataksesi