Aion asentaa kalanruotoparkettia tähän huoneeseen:
Renoveringen käynnissä huoneessa, jossa lattialle on asennettu metallilevyjä ja sinisiä putkia tulevaa kalanruotoparkettia varten. Huoneen lattia, jossa on asennettu lattialämmityslevyt; seinäpinnat osittain rapistuneet ja ikkunat kolmella seinällä.
Sitä ei voi asentaa tämän alustan päälle. Joten aion ensin liimata ja ruuvata vanerilevyt.

Mutta mikä paksuus? Viereisessä huoneessa teimme saman tempun. Silloin käytimme 6 mm hieman pienempiä levyjä jem&fixistä. Se toimi ihan ok, mutta jouduimme kiertämään ympäri Skånea ja ostamaan kaiken mitä heillä oli saadaksemme tarvittavan määrän.

Tänään kävin katsomassa 7 mm levyjä Bauhausissa. Ne olivat todella löysiä ja aaltoilevia. Ehkä ne toimivat hyvin, kun ne ovat liimattuina ja ruuvattuina.

10 mm malli tuntui huomattavasti vakaammalta.
Hinta nousee noin 2400 enemmän, joten ei niin paha.
Mutta miten se vaikuttaa lämmön jakautumiseen lattialämmityksen kanssa?

Mitä te valitsisitte?

Hyödynnän tilaisuutta kysyäkseni myös, mitä olisitte käyttäneet täyttämään ikkunan alla oleva tila, jossa patteri oli?

• Tykkään
gz76
  • Laddar…
Kiinnitin ja liimasin 10mm vanerin ja liimasin puulattian sen päälle.

Jos tekisin sen uudelleen, tekisin tasoitteen alustaksi!

anders07 anders07 sanoi:
Ruuvailin ja liimasin 10mm vaneria ja liimasin parkettia siihen.

Jos tekisin uudelleen, tasoittaisin (flytspackla) pohjaksi!
Ne, jotka ovat tasoittaneet (flytspackla) muuta meillä, sanoivat, että se ei ollut hyvä. He eivät voineet taata, kun alla oli puuta, sitten päällä puuta. Että se liikkuisi eri tavoin tai jotain.
Muuten se oli alun perin ajatukseni.

M Mortsken sanoi:
Ne jotka ovat tehneet tasoitustyöt talossamme sanoivat, että se ei ollut hyvä tapa. He eivät voineet taata lopputulosta, kun oli puu alla ja sitten puu päällä. He sanoivat, että se voisi liikkua eri tavalla tai jotain.
Muuten se oli alunperin minun ajatukseni.
Riippuu vähän alustastasi?

Onko ne jo uritetut lattiasirut pelkästään palkiston päällä?

Muuten se on vähintään 12mm tasoite + verkko siihen mitä sinulla on nyt. Tuntuisi todella huonolta laittaa puulevyjä putkien päälle, varmaankin tappaisi lattialämmön.

Muokkaus: kysy alan ammattilaisilta, tasoitustyöt tehdään lastulevyn ja puupalkiston päälle, kun esimerkiksi rakennetaan kylpyhuoneita. Silloin toki ovat erilaiset vaatimukset jäykkyydelle, kun täytyy laittaa laattaa. Olen itsekin tehnyt sen kotona.

L Lechuza sanoi:
Riippuu vähän alustastasi?

Onko spånad golvspån suoraan palkistolla ainoastaan?

Muuten, vähintään 12 mm tasoitemassa + verkko sillä mitä sinulla on nykyään. Tuntuisi todella huonolta laittaa puulevyjä putkien päälle, varmaan tappaa lattialämmityksen.
Se ei tapa lattialämmitystä, mutta se vaimenee merkittävästi. Olen asentanut lisäpuhallinkonvektorin yläkerran kattoon, koska lattialämmitys on niin rajoitettu liian paksun puun vuoksi.

Ala-kerroksessa minulla on travertiini, joten siellä se lämmittää huomattavasti paremmin.

Lattia-kipsi voisi olla ehkä parempi vaihtoehto?

L Lechuza sanoi:
Riippuu hieman alustastasi?

Onko uritetut lattalastulevyt suoraan palkistolla vain?

Muuten siinä on ainakin 12 mm itsetasoittuvaa massaa + verkkoa nykyisellä. Tuntuisi todella huonolta laittaa puulevyjä putkien päälle, se varmasti tappaisi lattialämmityksen.

Edit: kuule muilta alalla, itsetasoitetta käytetäänhän lastulevyllä puupalkistolla kun tehdään kylpyhuoneita esim. Silloin siinä on tosin toiset vaatimukset jäykkyydelle kun kyseessä on laatta. Olen itse saanut tehdä niin kotona.
Tässä on uritetut lattialastulevyt:
Rakennusprojekti: keskeneräinen huone, avatut lattiapalkit ja eristeet näkyvissä, seinät paljaana. Ikkuna vasemmalla ja kissa lattialla.
Siellä on myös eristystä.
Lattialämmitys toimii toisessa huoneessa. Mutta siellä on kuten sanottu vain 6 mm vaneria.

Ne näyttävät olevan hyvin vahvistettuja sinun toimestasi! Ei ole samaa vaatimusta taivutusjäykkyydelle, kun kyse on parketista kuin klinkkeristä. En oikein näe ongelmaa siinä, etteivät kaverit halua levittää siihen? Kysy muilta alalla saadaksesi lisää näkökulmia.

Mutta erikoisprimeri hiekalla, verkko ja vähintään 12 mm valua yläpuolella kaapeleiden on alan standardi sinun tapauksessasi.

L Lechuza sanoi:
Ne vaikuttavat olevan hyvin vahvistetut sinulta! Ei ole sama taipumisjäykkyyden vaatimus, kun kyseessä on parketti verrattuna klinkkeriin. En näe oikein ongelmaa siinä, että pojat eivät halua levittää sitä tuohon. Kysy muilta alalla saadaksesi lisää näkökulmia.

Mutta erikoisprimeri, jossa on hiekkaa, verkko ja vähintään 12 mm valu lankojen yläpuolella ovat alan standardi muuten tapauksessasi
Olen lähettänyt muutamille muille.
Ole saanut vastauksen teiltä, että he voivat tehdä sen. Mutta hinta, 43 000, on melko korkea.
Tarkistan 7 mm vanerilla ja katson, miltä se näyttää.

Ei hitto mikä huijaus! Sain tasoitetta 13 neliömetriä pesutupaan teollisuus tasoitteella Finjalta muutama vuosi sitten, noin kaksi kertaa kalliimpaa kuin tavallinen tasoite. Ne maksoivat työn kanssa 13k efter rot!

Tasoitusmassa on suhteellisen halpaa ja se tehdään todella nopeasti niille, jotka sen tekevät. Tarkista lisää tai käytä 7 mm, jonka löysit, jos se on aaltoileva, niin vain enemmän liimaa ja ruuvaa tiheämmin oikeastaan.

Ajattelitko porata, niin merkitse seinille mihin kiemurat menevät sekä suoraan yläpuolelle kattoon roikkuvalla narulla mihin tulee käännöksiä ja/tai yli.
Levitä liima 6 tai 8 mm hammastetulla lastalla tasaisesti levyn takaosaan.

Muista, että saatat joutua ruuvaamaan (ja mahdollisesti liimaamaan) levyt ensin kiinni!

Suosittelen kuitenkin edelleen tasoitemassaa... ☺️

anders07 anders07 sanoi:
Golvvgips voisi olla parempi vaihtoehto ehkä?
Joo, se voisi olla parempi vaihtoehto.

anders07 anders07 sanoi:
Ajattelitko ruuvata, niin merkitse seinille missä silmukat menevät, sekä suoraan yläpuolella katossa roikkuvalla narulla missä ne tekevät mutkia ja/tai menevät poikittain.
Levitä liima tasaisesti levyn taakse 6 tai 8 mm hammastetulla lastalla.

Muista, että saatat joutua ruuvaamaan (ja mahdollisesti liimaamaan) kiinnikkeet ensin!

Suosittelen kuitenkin edelleen valumassaa... ☺️
Me piirsimme, mihin silmukat menivät, kun teimme sen viimeksi.
Toimi erinomaisesti.

Hei,

Olen juuri työskennellyt saman "ongelman" parissa ja valitettavasti olen tullut melko pelokkaaksi joistakin, jotka ovat puhuneet hyvän pohjan tärkeydestä juuri "massivipuuratkaisuille" kuten kalanruotoparketille, koska se laajenee ja kutistuu. Olen puhunut tasoitelaatikoiden toimittajien kanssa, jotka ovat kertoneet, että he ovat nähneet liian ohuita kerroksia käytettävän ja "tavallisia" tasoitteita käytettävän, jolloin parketti on rikkonut tasoitteen aiheuttaen halkeamia/kupruja.

Puuponnolla olen kuullut parkettitoimittajilta, että perussääntö on "yhtä paksu alusta kuin parketti"...

Valitettavasti liian paksu alusta tekee myös paksun lattian, ja lattialämmitys tulee hitaammaksi. LK:n ohjeista lukee, että heidän pitäisi ottaa yhteyttä, kun lattian paksuus on yli 25 mm (ja kun teen niin, en saa niin järkeviä vastauksia, enemmän kuin "vähennä lattian paksuutta").

Parkettitoimittajan kautta sain suosituksen käyttää seuraavaa:

https://aprobo.com/product/uniboard/

....joka on kehitetty juuri parkettilattian alle (paksuudestaan huolimatta)... En ole vielä päättänyt, mutta tällä hetkellä se tuntuu "paremmalta" vaihtoehdolta, ellei todella kalliilta.

Sitten mielestäni on parempi käyttää puupäällislattiaa kuin tasoittaa, jos mahdollista. Jos sattuu saamaan vaurion, uskon, että kaiken tasoitteen poistaminen ja lattialämmityksen pitäminen vahingoittumattomana on vaikeaa.

Seuraa jännityksellä keskustelua ja mahdollisia päätöksiä eteenpäin.

Viereisessä huoneessa asensimme kuten sanottu 6 mm vaneria.
Se on toiminut ongelmitta ainakin 2 vuotta.
Joten en ole erityisen huolissani siitä, että se ei toimisi. Mutta haluan tietysti, että lattia on mahdollisimman hyvä ja hyödyntää lattialämmityksen mahdollisimman hyvin.
Onko sitten 7 mm tai 10 mm vaneria, vai ehkä lattiakipsiä, jota minun pitäisi käyttää.

Toinen huone.
Keskeneräinen huone, jossa on paljastettua tiiliseinää ja lattialämmitysputkia näkyvissä lattialla valmisteluvaiheessa.
Keittiöremontti, jossa on tiiliseinä, mustat kaapit ja suuri ikkuna, joka antaa näkymän puutarhaan. Lattialla on kalanruotokuvio.

• Punatiiliseinä, jossa muovinen oviaukko, ympärillä olevan huoneen lattialla teipattuja viivoja.
  • Kirkkain puinen kalanruotokuvioitu lattia olohuoneessa, jossa on kiinteät keittiökaapit ja suuri ikkuna, josta näkyy piha.
  • Portaat johtavat alakertaan, puiset kaiteet ja puulattia. Kissa istuu alhaalla odottaen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.