Hei!

Olin ajatellut rakentaa ulkoportaat tähän rinteeseen (katso kuva). Suunnitelmana oli käyttää painekyllästettyjä 45x220 lankkuja porrasrunkoina. Ongelma on, että niiden pitäisi olla reilut 6 m, mutta pisimmät tällaiset lankut, jotka löydän rakennuskaupasta, ovat 5,4 m.

Onko ideoita?

• Ulkona oleva rinnetontti, jossa on loiva polku ja kiviä. Polku johtaa ylös nurmikon läpi kohti puista penkkiä kauempana.
Blixtskarv ehkä? Toimii parhaiten tukkipuilla, mutta olen onnistuneesti käyttänyt tekniikkaa, kun haluan "pitkiä" lankkuja.
Esiporaa ja kierrä pitkät spaxit, jotka pitävät liitoksen koossa.
Blixtitavara-liitos, jossa kaksi puupalaa yhdistetään kulmikkaasti luomaan pidempi lankku timanttisahaliitoksen avulla.

• Tykkään
Najtråden ja 2 muuta
  • Laddar…
Et voi laittaa plintiä keskelle? Joten otat 2 kpl 3,6m ja jatkat plintin päällä?

• Tykkään
Najtråden
  • Laddar…
K Krombacher sanoi:
Hei!

Olin ajatellut rakentaa ulkoportaikon tähän rinteeseen (katso kuva). Suunnitelmana oli käyttää painekyllästettyjä lankkuja 45x220 kantoparruina. Ongelma on se, että niiden täytyy olla yli 6 m pitkiä, mutta löydän kaupasta pisimmillään 5,4 m pitkiä lankkuja tästä tyypistä.

Onko ideoita?
Ota yhteyttä mihin tahansa (isompaan) rakennuskauppaan ja tilaa kotiin 6 metrin, sormijatkettuja. Olen itse tilannut 10 sellaista Beijeriltä.

Huomasin, että tarvitset yli 6 metriä, minulla ei ole tietoa, kuinka pitkiä on saatavilla.

A Autodidak1 sanoi:
Ota yhteyttä mihin tahansa (isompaan) rakennustavaraliikkeeseen ja tilaa kotiin 6 metrin pituisia, sormijatkettuja. Itse olen tilannut 10 sellaista Beijeristä.

Huomasin, että tarvitset reilut 6 metriä, en tiedä, kuinka pitkiä voidaan saada.
Painekyllästettyjä?

W Willewonka sanoi:
Painettuja?
Joo (y)

Kiitos kaikille palautteesta!

Mitä mieltä olette ajatuksesta ruuvata yhteen kaksi 45x220, niin että vangstyckena olisi yhdessä 90x220. Se vaatisi siis 4 "bitar" per vangstycke, kaksi pitkää ja kaksi lyhyempää, jotka asetetaan limittäin niin että tulee yksi sauma ylhäällä toisessa "halvassa" ja yksi sauma "alhaalla" toisessa puolikkaassa.

Petteri Koste Petteri Koste sanoi:
Skarva som i tråden Ett trädäcksprojekt vid sommarstugan
[linkki]
Såga ut trianglar och skruva och limma på vagnstycket. Ett plansteg + 2 sättsteg (Höjder) ska ha summan 63 cm. Då blir den bekväm att gå i.
Kiitos Petteri vastauksesta!
Olin ajatellut, että askelmat olisivat vankien sisäpuolella, silloin tuntuu vähän oudolta tällainen liitos. Mutta mitä mieltä olet ehdotuksestani kahdella 45x220:llä, jonka olen kirjoittanut alla (tai jos se on ylhäällä...)?

K Krombacher sanoi:
Kiitos kaikille inputista!

Mitä mieltä olette siitä, että ruuvattaisiin kaksi 45x220 yhteen niin, että vangstycket olisivat yhteensä 90x220. Se vaatisi siis 4 "palaa" per vangstycke, kaksi pitkää ja kaksi lyhyempää, jotka asetetaan limittäin niin, että yksi sauma on ylhäällä yhdessä "puolikkaassa" ja toinen sauma "alhaalla" toisessa puolikkaassa.
Se toimii erinomaisesti, mutta tarkista, eikö se ole halvempaa ja helpompaa käytettäessä tryckt limträ palkkia.

A Autodidak1 sanoi:
Se toimii erinomaisesti, mutta tarkista, eikö olisi halvempaa ja helpompaa käyttää painettua liimapuupalkkia.
Hmm, googlaan vähän ja en löydä paljon tarjontaa painekyllästettyä liimapuuta. Tarkoitatko, että täytyy tilata erikoistilaus?

K Krombacher sanoi:
Hmm, googlaan vähän ja en löydä mitään suurta valikoimaa painekyllästettyä liimapuuta. Tarkoititko, että se täytyy erikoistilata?
Taas vain puhua rakennustarvikeliikkeen kanssa, yleensä löytyy (y)

Kuinka monta plinttiä olet ajatellut yhteensä, luulen, että portaisiin tulee hieman heiluntaa, jos sinulla ei ole tukea 3 pisteessä. Enemmän materiaalikulutusta sillä suunnitelmalla sisällä mutta ehkä tyylikkäämpi?

Petteri Koste Petteri Koste sanoi:
Kuinka monta tolppaa ajattelit yhteensä, uskon että portaat heiluvat hieman jos tukea ei ole kolmesta kohdasta. Enemmän materiaalikulutukseen tällä järjestelyllä sisäpuolella, mutta ehkä tyylikkäämpää?
Ajattelin 3 tolppaa (per runko eli yhteensä 6 tukikohtaa). Olen nyt päättänyt käyttää kaksinkertaista 45x220 niin, että siitä tulee 90x220. Kysymys on vain sopivasta ruuvista ensimmäisten kahden 45x220 yhdistämiseen?

K Krombacher sanoi:
Olin ajatellut 3 pilaria (per vaunun kappale eli yhteensä 6 tukipistettä). Olen nyt päättänyt käyttää kaksinkertaista 45x220, jotta siitä tulee 90x220. Kysymys on vain, mikä olisi sopiva ruuvi kahden 45x220 liittämiseen?
Ulkoilmakäyttöön tarkoitettu puuliima ja esimerkiksi 6x80 puuruuvit? Vai läpivienti aluslevyllä ja mutterilla/ranskalainen ruuvi, mutta tuntuu liioittelulta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.