Hei!

Olen aloittanut paneelin vaihdon talossani, koska paljon on huonossa kunnossa ja haluan muuttaa ulkonäköä toisenlaisen verhouslaudan avulla. Talo on alun perin torppa (hirsi) 1800-luvun lopusta, mutta sitä on muokattu ja laajennettu eri aikakausina.
Vanhan talon ulkoverhous, jossa punaista paneelia ja ikkunan kehys, osittain irrotettu paljastaen alapuolista asfaboard-kerrosta.
Ensimmäisessä osassa, jonka purin (laajennus), paneeli on naulattu suoraan asfalevyyn. En tiedä, miltä se näyttää muissa paikoissa, mutta epäilen, että se voi näyttää hyvin erilaiselta eri osissa. Sain suosituksen käyttää spiklist:ä, mutta en oikein ymmärtänyt, miksi minun pitäisi käyttää sitä ja mikä sen todellinen tehtävä on? Ajatellen eri rakenteita, joita kohtaan, mietin, pitäisikö minun käyttää spiklist tietyissä paikoissa mutta ei toisissa?

Terveisin

Thomas

Onko jollakulla tietoa naulalistan toiminnasta?

Olen kiitollinen kaikesta avusta, jonka voin saada!

Thomas

Jotta paneelin taakse jää ilmarako, joka tuulettaa kosteuden pois.

Kiitos vastauksestasi!

Onko sillä merkitystä, että maalaan falu röda, joka antaa puun hengittää?

Jos laitan naulalistat asfaboardin ulkopuolelle, täytyykö minun jollain tavalla jättää se auki jostain, jotta saisin tuuletusefektin vai tuulettaako se silti?

Terveisin,

Thomas

Se tulee tuulettua silti, riippuu siitä, kuinka suuret raot ovat pohjalaudoissa.
Väli on välttämätön, taloni yksi seinä kärsi jonkin verran mädästä välin puutteen vuoksi.

Protte

Hei Protte!

Nyt olen purkanut koko paneelin kuvan näkyvältä osalta. Veikkaan, että paneeli on ollut paikallaan myöhäiseltä 70-luvulta lähtien. Lukuun ottamatta huonoa päätypintaa, purettu paneeli on muuten täysin kunnossa. Tähän perustuen luulen, että jätän naulalistan pois joka tapauksessa.

Kiitos neuvoistanne ja kommenteistanne!

/Thomas

Thoomas sanoi:
Hei Protte!

Nyt olen poistanut koko paneelin siitä kohdasta, joka näkyy kuvassa. Arvaan, että paneeli on ollut paikoillaan myöhäisestä 70-luvulta lähtien. Lukuun ottamatta huonokuntoista puun päätä, purettu paneeli on täysin terve muilta osin. Tämän perusteella luulen, että jätän naulalistan pois joka tapauksessa.

Kiitos neuvoista ja kommenteista!

/Thomas
Ei! Älä tee sitä.
Kustannus on lähestulkoon nolla. Tee se niin hyvin kuin mahdollista, eli ilmarakolu kanssa.

KnockOnWood sanoi:
Ei! Älä tee niin.
Kustannus on melkein olematon. Tee se niin hyvin kuin mahdollista eli ilmarako.
Onko mielestäsi minun pitäisi laittaa kiinni lista riippumatta rakenteesta. Toistaiseksi olen löytänyt kolme erilaista seinärakennetta:

1. Paneeli suoraan hirren päällä tuulensuojapaperin kanssa välissä.
2. Paneeli suoraan pystysuuntaisten höylättyjen lautojen päällä tuulensuojapaperin kanssa välissä.
3. Paneeli asfaboardilla, joka puolestaan on kiinnitetty puihin (kivivillalla puiden välissä).

En myöskään halua siirtää ikkunoita ulos (minulta puuttuu taito) tai laittaa listoja kompensoimaan paneelia, joka on ulompana.

Kun yritän löytää tietoa siitä, että kiinnityslistalla on todella toimiva merkitys, joka tekee eron, en löydä mitään! Tietääkö joku, mistä voisi löytää tätä?

Tee kuten KnockOnWood kirjoitti. Ilmarako on tärkeä. Olet ollut onnekas, ettet saanut ongelmia. Ilmarako estää kosteuden tunkeutumisen asfaboardiin ja edelleen eristeisiin ja runkoon.

Luin jostain, että ei tarvita rakoa kun on slamfärg, joka sallii paneelin hengittää... mutta en muista mistä luin sen... olen laittanut/laittamassa naulariman omalleni varmuuden vuoksi.
Ennen vaihtoa talossani paneeli oli lahonnut 10 cm ylös päädystä, se oli perusmuurin päällä ja ei ollut viistottu, ehkä ei edes maalattu siellä, maalattu jollain muovimaalilla, eristys kiinni heti takana mutta ei mitään ongelmaa siellä oikeastaan, paneeli tosi hieno muuten... vähän yllättynyt olin.
http://www.gardochtorp.se/index.aspx?article=4233
http://www.byggnadsvard.se/fråge-forum/material/asfaboard-och-luftspalt

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Thoomas
  • Laddar…
freddijonsson sanoi:
Tee kuten KnockOnWood kirjoitti. Ilmarako on tärkeä. Olet ollut onnekas, ettei sinulla ole ollut ongelmia. Ilmarako varmistaa, että kosteus ei tunkeudu asfaboardiin ja edelleen eristeeseen ja runkoon.
On myös toinen näkökohta, joka ei ole niin mukava.

Omakohtainen kokemus yhdestä talostani:
Rakennusvuosi 1969, pystysuuntainen Z-paneeli, mielestäni järjetön rakennustapa.
Syksyllä, kun olimme muuttaneet, alkoi yhden päätyseinän kasvattaa suuria sieniä, joka varjostui naapurin talolta ja jolla oli huonot edellytykset kuivua. Näytti jonkinlaisilta kääviltä, tyyliin näitä
Puutukki, jossa kasvaa vihertäviä hyllymäisiä sieniä ja maassa on havunneulasia ja lehtiä.

Ehkä syksy oli poikkeuksellisen sateinen, kuka tietää? No, ajattelimme että muutama paneelilauta täytyy vaihtaa.

Mutta kun kirvesmies alkoi irrottaa vahingoittuneita lautoja, nähtiin että sienirihmasto oli levinnyt koko seinälle. Eli valkoinen, lankamainen kerrostuma paneelin ja tuulensuojapaperin välissä. Siellä ei ollut ilmarakoa, joten kapillaarivoima paneelin ja paperin välillä piti paneelin aina kosteana takapuolelta. Se oli kuin sieniviljelylaatikko.

Koko seinä, koolaukset, eristys ja kaikki, piti vaihtaa sisäseinien kipsilevyihin saakka.
Työ tehtiin 1999, kun talo oli 30 vuotta vanha. Se oli kallista.

Asun myös talossa (rakennettu -81), jossa yksikerroksinen paneeli on naulattu suoraan asfalevyn päälle. Koko kortteli on muuten rakennettu samalla tavalla, eikä yksikään talo ole tähän mennessä kokenut ongelmia paneelin kanssa. Olen irrottanut joitakin paneelilautoja rakentamisen yhteydessä, ja kaikki ovat olleet täysin kuivia takapuolelta. Tulin hieman epävarmaksi, kun huomasin rakenteen, mutta jätän sen, kunnes ongelmia ilmenee.

Olen kuullut hieman ja googlannut ym., eikä yksikään henkilö tiedä konkreettista esimerkkiä, jossa paneeli suoraan asfalevyn päällä olisi aiheuttanut ongelmia. Sen sijaan on paljon yleisempää löytää esimerkkejä ihmisistä, joilla on ongelmia paneelin kanssa, joka on suoraan tuulensuojapaperin päällä.

Voiko asfalevy jollain tavalla tehdä niin, että se toimii kuitenkin hyvin?

eritor sanoi:
Asun myös talossa (-81 rakennettu), jossa yksikielinen ponttipaneeli on naulattu suoraan asfaboardia vasten. Koko kortteli on muuten rakennettu samalla tavalla, eikä tähän mennessä yksikään talo ole kokenut ongelmia paneelin kanssa...
Kiinnostavaa, että meillä on niin erilaisia kokemuksia!

Yksinkertainen kysymys: Onko yksikuviopontti pystysuorassa vai vaakasuorassa?

KnockOnWood sanoi:
Mielenkiintoista, että meillä on niin erilaisia kokemuksia!

Yksinkertainen kysymys: Onko yksilautainen pontti pystysuorassa vai vaakasuorassa?
Se on vaakasuorassa. Jo, mutta sinullahan oli tuulensuoja kun jouduit siihen?
Ihmiset, joilla on ollut paneeli suoraan tuulensuojan päällä, näyttävät useammin saavan ongelmia verrattuna meihin, joilla se on suoraan asfaboard (?) päällä. Ainakin jos vähän googletaa.
En ole vielä löytänyt ketään, jolla olisi ollut ongelmia asfaboardin kanssa, mutta heitä voi tietysti olla.

Lisäksi asun Pohjois-Lapissa, joten meillä on melko kuiva ilmasto. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.