Hei hei! Juuri muuttanut taloon vuodelta 1937. Remontoin kellaria purkamalla kaiken. Epäilen, että kellarin lattia oli alun perin maapohjainen. Se tarkoittaisi myös, että kellarin seinät ovat perustuksen päällä. Kaikissa kellarin huoneissa on tällä hetkellä betonilattiat eri tasoilla, mikä viittaa siihen, että lattiat on valettu tarpeiden mukaan. Kellarin huonekorkeus on hieman yli 2 metriä.
Remontin tarkoitus on hyödyntää tila (n. 70 m2) eri harrastetoimintoihin ja kodinhoitohuoneeksi. Kellariin on jonkin verran radonia, ja kaikissa seinissä oli mädäntyneitä/homeisia puukoolauksia eristeineen ja kipsilevyineen. Kaikki sellainen on poistettava ja tehtävä "oikein". Talossa tehdään myös salaojitusta.
Kysymykseni: Pitäisikö minun purkaa lattia? Voiko sen edes tehdä itse?
Edut ovat, että voin eristää perustuksen, saada hieman enemmän korkeutta, vaihtaa viemäriputket ja saada yhtenäisen lattian korkeuden (ja ehkä lattialämmityksen jne.).
Haittapuolet ovat, että se vie paljon aikaa ja on erittäin työlästä siirtää kaikki massa. Kellariin on kuitenkin oma sisäänkäynti. Mutta onko se sen arvoista?
Vaihtoehtona on laittaa ohut kerros betonia nykyisen lattian päälle (lattiassa on rako, josta on suoraan maahan talon alla) ja sitten tasoittaa tasoitteella ennen uusien seinien ja eristyksen asentamista.
Olen tehnyt juuri tuota, tai oikeastaan teen edelleen, sillä se on projekti, joka ei koskaan lopu. Talo rakennettu 30-luvulla ja erittäin kylmät lattiat kellarissa.
Rikkoin lattian, joka koostui ~20 mm betonista, kaivoin pois soran, joka oli sen alla, ja hieman savea, joka oli sen alla. Laitoin viemärin ja radonputken, suodatinkankaan, sepeliä ja eristebetonia (EPS-sementtiä). Tähän asti olen erittäin tyytyväinen, mutta ei pidä aliarvioida, kuinka paljon maa, kivet ja betoni painavat.
Meille kiirettä lisäsi se, että meidän piti vaihtaa viemäriputki ja silloin oli joka tapauksessa puolet lattiasta poissa. Sain tilaisuuden jakaa kodinhoitohuoneen kylpyhuoneosaksi ja nyt teen loput kellarista.
Olin tehnyt ensin testiaukon lähelle ulkoseinää (noin 50x50cm) nähdäkseni miten se on rakennettu, jos kellarin seinien perustus on samalla tasolla nykyisen lattian kanssa, niin se tulee olemaan paljon enemmän työtä jos haluat saada lisää kattokorkeutta, eristystä ym.
Olisin tehnyt testireiän ensin lähelle ulkoseinää (tyyliin 50x50cm) nähdäkseni, miten se on rakennettu, jos kellariseinien perustus on samassa tasossa nykyisen lattian kanssa, niin siinä on paljon enemmän työtä, jos haluat voittaa kattokorkeuden, eristää jne.
Löysin ison hemmetin kiven juuri pinnan alta, kun otin testireiän.
Koska salaojitus on käynnissä juuri nyt, sain mahdollisuuden mitata ja tarkastaa. Kävi ilmi, että siellä ei ole ollenkaan anturaa. Näyttää siltä, että muuratut seinät seisoivat alun perin suoraan paljaalla maalla.
Miten sinulla menee, Dallas84? Kysyn, koska minulla on samanlaisia ajatuksia omasta talostani vuodelta 1935, jonka olen äskettäin ostanut. Aluksi ajattelin salaojittaa ja piikata koko kellarilattian eristämiseksi, asentaa radonimuri ja mahdollisesti laittaa lattialämmitys. Mutta olen muuttanut suunnitelmia ja aion sen sijaan vain asentaa patterit yhdessä lämmönlähteen vaihdon kanssa öljystä/sähköstä LTO:hon sekä vaihtaa vesijohdot. Toivon, että se riittää kellarin kuivattamiseen. Salaojitus saa odottaa. Sen sijaan olen hankkinut purkuvasaran kellarin viemäriputkien piikkaamiseen, Einhell TC-DH 43.
Miten menee, Dallas84? Kysyn, koska minulla on samankaltaisia ajatuksia omasta talostani vuodelta 1935, jonka olen äskettäin ostanut. Mietin ensin, että tekisin salaojat ja purkaisin koko kellarin lattian eristääkseni, asentaisin radonimurin ja mahdollisesti laittaisin lattialämmityksen. Mutta olen muuttanut suunnitelmia ja asennan instead vain patterit samalla kun vaihtan lämmönlähteen öljystä/sähköstä ILP:hen ja vaihdan käyttövesiputket. Toivon, että tämä riittää kuivaamaan kellarin. Salaojitus saa odottaa. Sen sijaan olen hankkinut purkuvasaran hajottaakseni kellarin viemäriputket, Einhell TC-DH 43.
Miksi et aio laittaa lattialämmitystä?
Se on uskomattoman mukavaa, kun olet tehnyt työn.
Olen tehnyt aivan saman!
Miksi et laittaisi lattialämmitystä, kun sinulla on mahdollisuus?
Se on uskomattoman mukavaa, kun työ on tehty.
Olen tehnyt täsmälleen saman!
Tarvitsisi piikkaa koko kellarin ja poistaa suuren määrän maata, jotta olisi tilaa eristeelle, jonka pitäisi olla vähintään 300 mm lattialämmityksen asennuksessa, jos olen ymmärtänyt oikein.
On niin paljon muuta talossa, joka tarvitsee tehdä nyt ja ajan myötä, että välttämättömyys menee mukavuuden edelle. Radiatorit riittävät luultavasti hyvin minun pienessä talossani, vaikka suunnitelmissa on salaojittaa myöhemmin.
Olisi tarpeen purkaa koko kellari ja poistaa suuri määrä maata, jotta olisi tilaa eristeelle, jonka pitäisi olla vähintään 300 mm lattialämmityksen asennuksessa, jos olen ymmärtänyt oikein.
On niin paljon muuta talossa, joka tarvitsee tehdä nyt ja ajan myötä, että tarpeellisuus menee mukavuuden edelle. Radiaattorit riittävät varmasti hyvin pienessä talossani, vaikka suunnitelmana onkin salaojittaa myöhemmin.
Siirry 200mm eristykseen, jos se on helpompaa.
Ei ollenkaan väärin millään tavalla.
Kannattaa pyrkiä lattialämmitykseen aina, jos voit valita aluksi.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.