2 902 lukukertaa ·
4 vastausta
3k lukukertaa
4 vastausta
Pitäisikö leveän ikkunan yläpuolella vahvistaa, vaikka se ei ole kantava?
Hei
Talon päätyyn aion asentaa parioven sivuvalolla, joka on 2 metriä leveä, katso kuva ovesta ja sivulla olevasta muovista. Nykyinen aukko on 21x20, mutta suunnitelmana on sahata 4 dm oven yläpuolelta saadaksesi tilaa sivuvalolle.
Ajatus sivuvalosta tuli hieman myöhään ja on hieman vaikeaa rakentaa siihen hyvä rakenne juuri nyt. Kysyn, tarvitseeko minun vahvistaa jotain sivuvalon yläpuolella, jotta se ei ota kuormaa? Pitkillä puolilla, jotka ovat kantavia, meillä on 45x220 palkkina kaikkien leveiden ikkunoiden yläpuolella.
Minun "terve järki" sanoo, että pärjäämme ilman vahvistusta, koska se on päädyssä, jossa ei oikeastaan ole muuta kannettavaa kuin seinäverhous. Mutta tuntuu järkevältä kuulla muiden mielipiteitä myös.
Luulisin, että melko pienin keinoin voisi upottaa 45x95:n, mutta siihen pääseminen on haastavaa.
Ihan toinen asia. Olemme linjanneet ikkunan yläreunan oven yläreunan kanssa jne. Jos asennamme sivuvalon, niin kehykset eivät enää linjaudu. Tuleeko siitä rumempaa?

Talon päätyyn aion asentaa parioven sivuvalolla, joka on 2 metriä leveä, katso kuva ovesta ja sivulla olevasta muovista. Nykyinen aukko on 21x20, mutta suunnitelmana on sahata 4 dm oven yläpuolelta saadaksesi tilaa sivuvalolle.
Ajatus sivuvalosta tuli hieman myöhään ja on hieman vaikeaa rakentaa siihen hyvä rakenne juuri nyt. Kysyn, tarvitseeko minun vahvistaa jotain sivuvalon yläpuolella, jotta se ei ota kuormaa? Pitkillä puolilla, jotka ovat kantavia, meillä on 45x220 palkkina kaikkien leveiden ikkunoiden yläpuolella.
Minun "terve järki" sanoo, että pärjäämme ilman vahvistusta, koska se on päädyssä, jossa ei oikeastaan ole muuta kannettavaa kuin seinäverhous. Mutta tuntuu järkevältä kuulla muiden mielipiteitä myös.
Luulisin, että melko pienin keinoin voisi upottaa 45x95:n, mutta siihen pääseminen on haastavaa.
Ihan toinen asia. Olemme linjanneet ikkunan yläreunan oven yläreunan kanssa jne. Jos asennamme sivuvalon, niin kehykset eivät enää linjaudu. Tuleeko siitä rumempaa?

Vaihtoehtoisesti, tuli nyt mieleen, voi tietenkin vaihtaa ylös, ullakolle. Siellä voin kiinnittää 45x220 jos niin haluan, kaikkien palkkien yli. Eihän sillä varmaankaan ole merkitystä, että se on kiinnitettynä korkealla.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Todennäköisin vaihtoehto on, että kattotuoli on asennettu päätyyn aivan paneelin sisäpuolelle. Rakenteen ja kattokaltevuuden perusteella epäilisin, että kyseessä on w-kattotuolit. Silloin et tarvitse vahvistusta. On hyvä periaate, että oven ja ikkunoiden yläreunat ovat linjassa. Jos aiot asentaa ylävalon oven päälle, sen tulisi olla oven-ikkunalinjan yläpuolella.
Joo, siellä on kattotuoli. En voi sanoa, onko se täsmälleen W, mutta jotain siihen suuntaan se on.J justusandersson sanoi:Todennäköisesti siellä on kattotuoli aivan panelin sisäpuolella harjasssa. Suunnittelun ja katon jyrkkyyden perusteella epäilisin, että kyseessä on w-kattotuolit. Silloin sinun ei tarvitse vahvistaa. On hyvä periaate, että oven ja ikkunoiden yläreunat linjautuvat. Jos aiot laittaa ylivalon oven yläpuolelle, sen tulisi olla oven ja ikkunanlinjan yläpuolella.
Mutta miten tarkoitat, että minun pitäisi tehdä, jotta se näyttäisi hyvältä? Pitäisikö minun asettaa ylivalo jonkin matkan päähän ovesta, niin että ovi saa listansa, joka linjautuu ikkunoiden kanssa, ja sitten hieman korkeammalla on ylivalo?
Nykyinen ajatus on ollut, että ylivalo liimataan suoraan ovea vasten, mutta on varmasti mahdollista luoda välimatka niiden välille, jos niin halutaan.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kunhan kattotuoli on olemassa, tyypillä ei ole niin suurta merkitystä tässä tapauksessa. Se voi näyttää tyylikkäämmältä, jos yläikkunassa on erillinen lista, eli on pieni väli oven ja ikkunan välillä. Minusta tärkeintä on, että oven karmin alareuna on linjassa ikkunoiden vastaavan kanssa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Vad är detta ovanför vedpannan?
Ved, Pellets, Flis -
Lampa ovanför matbord
Inredning -
Vill sätta upp min nya jordade lampa ovanför köksbordet men uttaget är ojordat. Hur gör jag?
Frågor och svar om el och teknik -
Friskluftsintag under altanen - borde det sitta ovanför.
Ventilation -
dra lampa från mitten av taket till ovanför soffbordet??
El