Aiomme rakentaa bodin (3*4,8 metriä) sedumkatolla, jonka istutamme itse. Tämä tarkoittaa, että katon paino kasvaa huomattavasti, ja aion käyttää kn 5.5 laskemaan kattotuolit noin-arvon perusteella Vihreät katot -käsikirjan mukaan. Tähän asti tiedän, miten edetä.

Kysymys on, tarvitsenko laskea edelleen alaspäin rakenteen seiniin, välipohjaan ja pilareihin, vai riittääkö pilariantura ja jämäkkä runko (koolaukset 45*95) kantamaan alaspäin suuntautuvaa kuormaa.

Olen yrittänyt saada käsitystä siitä, kuinka paljon painoa pilarit kestävät, mutta en löydä mitään hyvää lähtökohtaa.

E Elitost sanoi:
Rakennamme vajaa (3*4,8 metriä) sedum-katolla, jonka istutamme itse. Tämä tarkoittaa, että katon paino kasvaa melkoisesti, ja aion käyttää perusteena kn 5.5 kattokaarien laskennassa, perustuuen likimääräiseen arvoon Vihreä katot-käsikirjassa. Niin pitkälle tiedän, miten edetä.

Kysymys on, täytyykö minun laskea enemmän alas rakenteen seiniin, lattiavasoihin ja pilareihin, vai onko perustusta ja runkoa tukeva standardi (tukipuut 45*95) riittävä alaspäin suuntautuville kuormille.

Olen yrittänyt saada käsityksen siitä, kuinka paljon painoa yksi pilari kestää, mutta en löydä hyvää perustaa.

Onko lumikuorma mukana laskettu?

En usko, että seinä tai perustusrakenne tarvitsisi vahvistamista pystykuorman kasvun takia,

45x95 cc 120 kannattelee meidän tiilikattoa Tukholmassa.

Ulltand Ulltand sanoi:
Onko siinä otettu huomioon lumikuorma?

En voi kuvitella, että seinien tai perusrakenteen pitäisi vahvistaa pystysuoran kuormituksen lisääntymisen vuoksi,

45x95 cc 120 kannattelee meidän tiilikaton Tukholmassa.
Kyllä, olen huomioinut sen ennalta arvioidessani katon painoa. Mahdollisesti otan vielä varman päälle, kun teen lopullisen kattoristikoiden rakennuspiirustuksen. Kyseessä on niin vähäinen määrä puuta, että se ei haittaa olla täysin turvallisella puolella.

Ei, ajattelen, että huomattavasti suuremmat rakennukset kantavat suurempia painoja seinillä ja perustuksilla, ilman että niitä tarvitsee laajentaa. Mutta aloittelijana minulla ei ole paljon omaa kokemusta johtopäätösten tekemiseen, ja silloin on aina riski, että teen jotain väärin, jos improvisoin liikaa.

Ehkä puhun itsestäänselvyyksiä, mutta kattokannattimien tulisi kohdata seinä siinä kohdassa, missä on pystysuora sääntö hammarbandetin alla.

Ulltand Ulltand sanoi:
Ehkä tässä avaan jo avoimen oven, mutta kattorakenteiden tulee kohdata seinä siinä kohdassa, jossa on pystysuora sääntö vasemmanpuoleisen vasaran alla.
Joo, siitä olen täysin tietoinen :)

Se, mistä olen huolissani, on se, että minulta puuttuu tieto siitä, millaiset painot vaaditaan kantavan seinän murtumiseen tai miten 19 tai 20 halkaisijan vahvistettu pilari kestää painoa.

Mitä tarkoitat kn 5.5? Tarkoitatko 5,5 kN/m2? Se on siinä tapauksessa todella paljon ja ei olekaan sedumkatto vaan ruohokatto paksulla maakerroksella.

W witten sanoi:
Mitä tarkoitat kn 5.5? Tarkoitatko 5,5 kN/m2? Se on siinä tapauksessa todella paljon ja ei ole sedumkatto vaan nurmikatto paksulla maakerroksella.
Sedum/yrttikatto olisi 0.9-2,5 kn/m2(jos ei käytetä valmiita kasetteja). Sitten ajattelin, että voisin vain lisätä 2,5, joka on lumivyöhyke. Ja sitten lisäsin vähän varmistaakseni täysin. Mutta jos olen ajatellut väärin, se vain ilahduttaa minua.

J
Miten käy leikkausrasitusten/pystysuuntaisen vakauden kanssa, kun suurempi yhteenlaskettu katon paino liikkuu dynaamisesti?

Pystypuiden kyky kantaa kattokuormia riippuu pääasiassa siitä, kuinka ne on tuettu heikossa suunnassa. 45x95 suoraan jokaisen kattoristikon kiinnityksen alla sopii rivi vaakapuita puolivälissä korkeutta.

• Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Pysty sääntöjen kyky kantaa kattokuormitukset riippuu pääasiassa siitä, miten ne on tuettu heikossa suunnassa. 45x95 suoraan jokaisen kattotuolikiinnityksen alla on sopivaa laittaa yhden rivin lyhyitä tuentoja puolikorkeudelle.
Ajattelin tehdä kopion rakennekuvauksien autotallista, mutta pienentää pituutta ja leveyttä. Raken­nuksen korkeus ei ole kovin tarkkaa, koska asun asemakaava-​alueen ulkopuolella.

• Rakennuspiirustus autotallin rakenteesta ja kattorakenteesta. Kuvassa näkyy eri puurakenteiden ja kattomateriaalien mitat ja sijainnit.
Seuraamalla tuota kuvausta se käy hyvin!

J justusandersson sanoi:
Noudata tuota kuvausta, niin hyvin menee!
Onpa mukava kuulla!

Suurimmat erot ovat siinä, että käytän pilariperustusta. Mietin, pitäisikö käyttää 220*45 yhdelle kentälle (cc60) kolmen metrin leveyteen, vai laittaa kantava palkki keskelle. Mutta olisi niin kätevää välttää se. Jatkan laskemista ja mietin, mikä on järkevää siinä valinnassa.

Käytämme myös 14 asteen kattoa sedumilla ja muilla hyvillä kattokasveilla.

Tältä näyttää konseptikuva, mutta se on vain ohjeellinen piirustukselle, jota työstän nyt.

• Konseptikuvan luonnos pienestä rakennuksesta, jossa on viherkatto, ovi keskellä ja kaksi ikkunaa kukkalaatikoilla.
  • Tykkään
justusandersson
  • Laddar…
J Jönas sanoi:
Miten käy leikkausvoimien/pystysuuntaisen vakauden kun suurempi yhteenlaskettu kattopaino liikkuu dynaamisesti?
Neiden pitäisi järkevästi lisääntyä, mutta toisaalta raskaampi katto ei liiku yhtä helposti inertialain vuoksi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.