On taipumus ylianalysoida kaikkea... Meeeen... :)

Aion käyttää UPE-profiilia Peva-yhteispeltien varastointiin projektissa, jossa teen kellarin spa:n autotallin alle, ja tämä UPE-palkki tulee seisomaan neljän 100x100 VKR-putken päällä. Näistä neljästä pistekuormasta yksi on erityisen suuri (noin 65kN), koska se kantaa myös puolet autotallin katon harjapalkista. Kaikki kohdat on vahvistettu laatan laskennan jälkeen rakennesuunnittelijan toimesta, ja tähän kohtaan olemme lisäksi valaneet 30mm teräslevyn betonilaatan sisään.

Kysymykseen...

Olen nähnyt, ja yhdessä tapauksessa myös itse tehnyt niin, että on tavallista, että pilari muuttuu paksummaksi kierrevarreksi tai ruuviksi, ja tämä on kai ensisijaisesti joustavan kiinnityspisteen ja keskitetyn kuormansiirron aikaansaamiseksi, ajattelen? Omassa tapauksessani se oli tapa esikiristää siirretty tuki olemassa olevalle palkille kätevällä tavalla.

Näin tekeminen vaikuttaa olevan hyvä idea omassa tapauksessani, koska voin esivalmistaa koko palkin ja sen jalat työpajassani, ja voin myös varmistaa, että saan hitsattua ympäriinsä, verrattuna paikan päällä hitsaamiseen ja väistämättä saada seinän puoleisen pinnan auki.

Onko kenelläkään mielipidettä siitä, onko toinen tapa parempi tai huonompi kuin työaika/kustannus?

Vai tuleeko se yhtä hyvä miten teenkin?

Kuvia olemassa olevasta pilarijalasta tällaisella ruuvilla talon sisällä, sekä laatasta, jossa valetettu teräslevy, sekä CAD-kuva siitä, miten ensisijaisesti ajattelin tehdä täysin perinteisillä hitsatuilla jaloilla.

Henkilö viimeistelee betonilaattaa lattiahiertimellä ulkona, ympärillä on putkia ja kaivettua maata. Pihalla näkyy lapiota ja rakennusmateriaaleja. CAD-malli, jossa siniset teräspalkit tukevat kattoa, harmaat seinät, ja oranssit putket kulkevat seinissä. Punainen teräspilarin jalka kiinnitettynä betonilattiaan kahdella pultilla ja mutterilla. Pilarin alaosassa näkyy kiinnityspultti.

Tässä on eräs versio, jossa on jopa asetettu 4 ruuvia saadakseen enemmän siirtopisteitä, mutta tuntuu hieman liioittelulta minun tapauksessani, kun minulla on jo 4 pistettä, jotka kantavat palkkia, ja lisäksi se valetaan yhteen lattiapalkiston kanssa?

• Teräspalkki neljällä pultilla kiinnitettynä, väliseinän tiilet näkyvissä. Rakennusprojekti, jossa palkki yhdistyy rakenteeseen.
  • Tykkään
Warleod
  • Laddar…
Kokeile saada palautetta täällä...

Hallonbåten
Plattaa vasten käyttäisin Kierrevarsi ankkurimassalla, nosta ylös, pulttaa pylväs yhteen palkin kanssa, alusta jalka ekspanderibetonilla.

Hei @Hallonbåten ja kiitos vastauksestasi.

Olen täysin mukana menetelmässä, aion tehdä niin tiettyjen lisättyjen pistekuormien kanssa vanhassa betonilaatassani.

Tässä uudessa laatassa, johon kysymys liittyy, on eniten kuormitettu kohta varustettu betonin sisään valetuilla teräslevyillä, joihin aion hitsata. Mutta se on toki mahdollista tehdä, kuten kuvailet, etäännyttämällä sen keskiruuvilla ja jälkivalulla. Kyse on vain puristuskuormista.

Pidätkö tätä silti parhaana ratkaisuna?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.