Taloon, johon olemme suhteellisen äskettäin muuttaneet, on ruma putki muuten hyvin remontoidussa kellarissa (katso kuvat).

Haluaisin nyt yrittää peittää ne jotenkin ja etsin neuvoja materiaalin valinnasta ja toteutustavasta. Katto on jo valmiiksi todella matala, joten ehdotus ei saa lisätä korkeutta merkittävästi. Haluaisin mieluiten rakentaa laatikon putkien ympärille, ja kysymys onkin, mikä levymateriaali suositellaan ja myös vinkkejä käytännön toteutukseen. (ajattelen nyt, että rakentaisin koolaukset putkien suuntaisesti, joihin levyt kiinnitetään, ja sitten yksinkertaisesti rakentaisin laatikon putkien ympärille).

Minkä tyyppistä levyä minun kannattaa etsiä, joka on ohut mutta samalla jäykkä, jotta laatikko ei mene "aaltoilevaksi"?

Toinen vaihtoehto minulle on vaihtaa ja siistiä eristys ja sitten maalata se, mutta en ole löytänyt sopivaa eristystä tähän niistä rakennustarvikeliikkeistä, joissa olen käynyt. Eristystä on tarjolla, mutta en näe sellaista, joka näyttäisi hyvältä näkyvissä, vaikka se maalattaisiin.

Miten te olisitte tehneet tämän? Kiitollinen kaikista vinkeistä, joita voin saada!

• Kellarissa sijaitsevat näkyvät putket, jotka kulkevat katon rajassa. Huoneessa on myös valkoinen ovi, hyllyjä ja viherkasvi.
  • Kellarin huone, jossa näkyy hämärästi valaistu putki katon rajassa kirjahyllyn yläpuolella sekä kettukuvioitu seinä.
  • Kellarin katossa näkyy valkoisia putkia, jotka ovat osittain eristettyjä. Taustalla on vaaleat seinät ja ovi.
Olin hankkinut sopivaa puutavaraa kehykseen. Ehkä 45x45 saatavuuden ja hinnan takia. Mahdollisesti voi käyttää ströläkt, riskillä että se on hieman heikko tähän. Todennäköisesti vähän heikko...

laatikko rakennetaan aivan kuten kehikkoitu seinä. Yksi seinä kummallekin puolelle putkia ja hieman tukia niiden väliin, kaikki 45x45.
Verhoile kipsillä
Pakkaa/hio/maalaa

• Tykkään
gryden
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn sanoi:
Olin hankkinut sopivia puutavaroita kehykseen. Ehkä 45x45 saatavuuden ja hinnan vuoksi. Mahdollisesti voi käyttää korotusrimaa, riskillä että se on hieman heikko tähän. Todennäköisesti vähän heikko...

laatikko rakennetaan aivan kuten koolattu seinä. Seinät molemmin puolin putkia ja pari tukipuuta niiden väliin, kaikki 45x45.
Päällystä kipsillä
Tasoita/hio/maalaa
Kiitos paljon nopeasta ja perusteellisesta vastauksesta!

Jos haluaa säästää pari millimetriä ja käyttää kipsiä ohuempaa materiaalia - onko sinulla ehdotuksia?

Kuitusementtilevyt ehkä? Ne löytyvät luultavasti 6 mm:nä.
Ne voivat olla vähän paskamaisia työskennellä, mutta ovat jäykkiä ja kestäviä.
Muuten se on kai tilattava peltiverhous peltiseppältä, mutta voi olla hieman hankalaa saada se täysin siistiksi.
Onko katossa kulkevia lämpöputkia?
Voit ehkä vähentää hieman eristyspaksuutta säästääksesi hieman korkeutta?

P Patrik Friberg sanoi:
Kuitusementtilevyt ehkä? Niitä on olemassa 6 mm:nä, luulen.
Ne voivat olla hieman hankalia työskennellä, mutta ne ovat jäykkiä ja kestäviä.
Muuten sitten on tilattava peltiverhoilu peltisepältä, mutta voi olla vähän hankalaa saada se täysin siistiksi.
Onko lämmitysputkia, jotka menevät katossa?
Voit ehkä vähentää eristyspaksuutta säästääksesi hieman korkeutta?
Se putki, joka on matalin (ja jolla on nyt harmaa eristys), on kylmävesiputki, joten eristyksen paksuuden pienentäminen ei ole ollenkaan huono idea ja ei ole mitään, mitä olisin ajatellut aiemmin, kiitos! Käsittääkseni kylmävesiputket eristetään kondensaation välttämiseksi, huoneen jäähdytyksen estämiseksi ja veden lämpötilan pitämiseksi alhaisena, jotta bakteerien kasvu estyy? Ajatus eristyksen jättämisestä kokonaan pois (säästääksemme huonekorkeutta) tuli ensin mieleeni, mutta kun luin asiasta, se vaikuttaa tyhmältä idealta :D

Ohuempi eristys ja kipsilevy materiaaleina uskon, että toimii hyvin.

Luuleeko, että 45 asteen kaltevuus kolmesta putkesta yhteen menevässä kohdassa onnistuu hyvin vai pitäisikö minun vain yrittää tehdä suora kulma? Siitä tulee hieman terävämpi kulma, johon voi lyödä pään ja se voi näyttää hieman kulmikkaalta suoralla kulmalla, ajattelen?

Düsseldorff
Ei ole ongelma rakentaa kulmia puurimoilla ja kipsilevyllä. Muista vahvistaa kaikki saumat saumanauhalla. Ulkokulmat ovat herkkiä, joten ne on suojattava kulmasuojauslistalla. Jos haluat poikkeavan kulman kulmassa, voit käyttää paperinauhaa, johon on lisätty teräsnauha (multiflex), joka voidaan taittaa kaikkiin kulmiin.

freni126 freni126 sanoi:
Suurkiitokset nopeasta ja perusteellisesta vastauksesta!

Jos haluaa säästää muutaman millimetrin ja käyttää ohuempaa materiaalia kuin kipsi - onko sinulla ehdotuksia?
On olemassa viilutettuja levyjä ohuemmasta materiaalista. Mutta kun katto on kuitenkin valkoinen, niin ajattelen, että laatikko erottuu vähiten, kun senkin maalaa valkoiseksi. Ja siinä tapauksessa kipsi on yksinkertainen vaihtoehto.
Kuten muutkin ovat jo maininneet, käytä kulmasuojalistaa jne. :)

Oikeastaan sinun ei pitäisi rakentaa putkiliitäntöjä sisään, hyvä muistaa.

Jos rakennat sen sisään, aseta jokin kapea ilmanvaihtoaukko, mielellään 2, jotta et sulje sitä kokonaan sisään....

Keksin juuri nyt erään asian, jonka olen nähnyt jollakin toimistolla. Siellä ne olivat verhoilut kankaalla. Lista kummallakin puolella putkia, jotka on kiinnitetty kattoon, sitten paksu kangas, kuin puolikas sylinteri suunnilleen...

Näin putkia ei peitetä kokonaan, mutta ne näkyvät vähemmän, eikä mene rikki, jos siihen osuu :D

vaatii 5 pistettä käsityö ;)\

• Tykkään
Jörgen Mikkelsen
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff sanoi:
Ei ole ongelmia rakentaa kulmia karmeista ja kipsistä. Muista vahvistaa kaikki saumat tasoitusnauhalla. Ulkokulmista tulee herkkiä, joten ne on suojattava kulmasuojalistalla. Jos haluat poikkeavan kulman kulmassa, voit käyttää paperinauhaa, jossa on teräsnauha (multiflex), joka voidaan taittaa kaikkiin kulmiin.
Kiitos, paljon uutta tietoa, jota tarvitsin! Tämä projekti alkaa yhä enemmän tuntua mahdolliselta =)

• Tykkään
Düsseldorff
  • Laddar…
C Cerb sanoi:
Egentligen så bör du inte bygga in rörkopplingar, något att tänka på.
Tyhmä kysymys varmaan, mutta miksi? Jos ne alkavat vuotaa, niin haluaa päästä niihin käsiksi?

1977bjorn 1977bjorn sanoi:
Keksin juuri asian, jonka olen nähnyt jossain toimistossa. Siellä ne olivat verhoilleet sen kankaalla. Lista kummallakin puolella putkia, jotka on kiinnitetty kattoon, sitten paksu kangas kuin puolikas sylinteri suunnilleen...

Silloin ei peitetä putkia, mutta ne näkyvät vähemmän, eikä ne vahingoitu, jos siihen iskee :D

tarvitsee 5 pistettä käsityötä ;)
Minulla on ompelukonekortti ala-asteelta, mutta epäselvää mihin asti se riittää tässä =)

Lisäksi tämä tuntuu hauskalta projektilta, kunhan selviää miten se pitäisi toteuttaa. Teidän kaikkien avulla kuva on selkiytynyt merkittävästi, kiitos!

H
Lyhyempi putki näyttää mahdollisesti sellaiselta, jossa on asbestilla vahvistettua eristystä mutkissa. Joten mieti sitä ennen kuin alat purkaa eristystä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.