Hei!
Meille asennetaan parhaillaan ikkunoita ja ovia uuteen rakennukseemme. Olen huomannut viiden asennetun ikkunan jälkeen, että jättövaraa on noin 5 mm tai vähemmän, tai se puuttuu kokonaan, ja olen huomauttanut tästä.
Asentaja (ei ikkunatoimittaja vaan rungontoimittaja) väittää, että jättövara on sama kuin saumanvara puusepälle eikä sillä ole mitään tekemistä ikkunan ja seinän toimivuuden kanssa. Eristä siellä missä voit eristää, ja tiivistä tai teippaa siellä, minne et saa mitään eristettä.
Seinä on puuta ja ikkuna on puuta. Seinä on rakennettu niin, ettei se juuri liiku, mutta ikkuna (massivipuu) voi mielestäni liikkua hieman.
Lisäksi se, että yksi ikkuna on asennettu vinoon juurikin siinä aukossa, missä ei ole lainkaan jättövaraa = tiiviisti seinää vasten, tekee asiasta hieman humoristisen...
Kiitollinen palautteesta
En oikein tiedä, mikä kysymys on. Jos kysymys on siitä, onko tämä virhe, jonka voit vaatia korjattavaksi, minulla ei ole vastausta. Jos kysymys on siitä, miten tämä tulisi korjata, olen samaa mieltä stomleverantören kanssa.
Noh, siis ensinnäkin ikkuna tarvitsee liikkumavaraa, koska puu on elävä mtrl. Toiseksi tarvitaan tilaa eristeen "tuuheaksi" asettamiseen (eristyksen oikea toiminta). Karmin suora kiinnitys runkoon luo kylmäsillan. Ei hyvä! Jossain kohtaa mitat eivät täsmää. Mitä rungon piirustukset sanovat verrattuna ikkunoiden mittoihin?
En tiedä tarkalleen mikä kysymys on.
Jos kysymys on siitä, onko tämä virhe, jonka voit vaatia heitä korjaamaan, minulla ei ole vastausta.
Jos kysymys on, kuinka tämä tulisi korjata, olen samaa mieltä runkotoimittajan kanssa.
Okei, joten kylmäsillat karmskruvarista ja mahdolliset klossarista et ottaisi huomioon tai että puu on itse asiassa elävä materiaali?
Ajattelen, että esimerkiksi karmskruven ilman dreviä luo helposti kondenssia itseensä, kun ulkona ja sisällä ei ole mitään eristävää materiaalia.
Ei, jossain kohtaa mittaukset menivät pieleen. Todennäköisesti tehtaalla, jossa on käytetty paksumpaa vaneria kuin ehkä alkuperäinen ajatus. Kaikkien ikkunoiden ja ovien mitat ovat kristallinkirkkaat luettelossa, joten ...
Normaalisti drevin ku nisu, noin 20 mm, ts. 10 mm kummallakin puolella ja ylä/alalaidassa, sisältyy modulimittaan. Tarkista ikkunoiden valmistajalta, mitä heidän asennusohjeissaan sanotaan. Riski kondenssille karmiruuvissa kuulostaa kuitenkin epätodennäköiseltä.
Mutta, luulen, että he ovat siirtyneet 12:sta 21 mm:iin saadakseen enemmän tilaa ruuvaukselle, ja tämä voi selittää, että se on tiukka. Että tulisi olla karminvara noin 10-15 mm, tuntuu siltä että 9 kymmenestä on samaa mieltä, kun nyt katson ympärilleni erilaisten kanssa. Lisäksi ikkunavalmistajan asennusohje, joka itsessään seuraa TMF:n suosituksia, sanoo, että tulisi käyttää karminvaraa kylmäsiltojen välttämiseksi.
Ok, joten kylmäsillat karminruuveista ja mahdollisesti säleiköitä et ottaisi huomioon tai että puu on tosiasiassa elävä materiaali?
Ajattelen, että esimerkiksi karminruuvi ilman tiivistettä helposti aiheuttaa kondensaatiota, koska eristysmateriaalin puuttuu ulkoa ja sisäpuolelta.
Kuvassa näen vain toisen puolen, mutta jos ikkuna on saatu sisään, on siellä rako ja siten tietty liikkumavara, joka todennäköisesti on riittävä. Eristyksen suhteen on parempi käyttää paikallaan olevaa ilmaa kuin tiivistenauhaa, mikä saavutetaan teippaamalla/saumaamalla sisä- ja ulkopuoli. Kylmäsilta ei ole suurempi kuin aikaisemmin.
Kuten aiemmin kirjoitin, vastaukseni on, miten valitsisin korjata sen annetussa tilanteessa, en miten suunnittelisin sen tyhjällä paperilla tai onko se oikein tehty.
Kuvassa näen vain toisen puolen, mutta jos ikkuna on saatu paikoilleen, on siellä rako ja siten jonkin verran liikkumavaraa, joka luultavasti on riittävä. Eristyksen osalta on parempi, että ilma on paikallaan kuin käyttää tiivistenauhaa, mikä saavutetaan teippaamalla/tiivistämällä sisä- ja ulkopuoli. Kylmäsilta ei ole suurempi kuin aiemmin. Kuten mainitsin aiemmin, vastaukseni on, miten valitsisin korjata sen annetuissa olosuhteissa, ei miten suunnittelisin sen tyhjältä paperilta tai olisiko se suoritettu oikein.
Ok, kiitos mielipiteestä. Tarkoitukseni on saada heidät korjaamaan, kun ikkunatoimittaja suosittelee tiivistemarginaalia ja noin 15 mm ilmarakoa tiivisteen ulkopuolella vedenpoistoon, sekä että se aiheuttaa ongelmia koristekappaleelle suhteessa ilmanvaihtoventtiileihin karmissa. Ok, myös periaatteen vuoksi, koska mielestäni oikean on oltava oikein. Jos lähtisit tyhjältä paperilta, veikkaan, että siellä olisi ollut tiivistemarginaali. Kiitos
Koko asia täytyy olla helppo selvittää, kenen vika se on.
Aukot julkisivussa ikkunoille ja oville noudattavat yleensä moduulimittaa esim. 14x13. Ikkuna on tällöin 15-20mm pienempi kaikilla puolilla, eli noin 1360x1260mm.
Jos nyt tila ikkunan ja rungon välillä on olematon, tämän pitäisi olla helppo selvittää, mikä on vikana.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.