Hei kaikille!

Meillä on betoninen portaikko, jonka valimme äskettäin, ja sivuille ajattelimme aluksi laittaa klassisia balustraaleja valettu "kaide" päällä. Nyt etsin kuumeisesti jostain paikkaa, josta voisin ostaa valmiita balustraaleja kohtuulliseen hintaan. Olen löytänyt yhden paikan, mutta he veloittavat niitä lähemmäs 3000 kruunua kappaleelta ja tarvitsisimme 8 kappaletta... Yksi vaihtoehto on valaa itse, mutta silloin tarvitaan valumuotti, mikä sekin vaikuttaa olevan vaikea löytää. Yksi yritys voi tuoda niitä maahan, ja silloin päädymme lähes 10000 kruunuun per muotti...

Se on vähän liikaa rahaa mielestäni, joten otan kiitollisena vastaan vinkkejä, miten voisi tehdä toisin!

Toinen ajatus on, että klassisen pyöreän muodon sijaan voisin valaa kantikkaat balustraalit valumuottiin, jonka voin melko helposti tehdä itse. Kysymys onkin, kuinka ohuita voin tehdä niistä. Ajattelin, että 10x10 cm voisi näyttää hyvältä... Valettuna Weberin hienobetoniin. Mitä mieltä olette, voisiko tämä toimia, jos keskelle balustraalia laitetaan raudoitustanko?

Seuraava yksityiskohta on sitten, miten kiinnittää pylväät/balustraalit portaikkoon. Pitäisikö antaa raudoitustangon balustraalin sisällä tulla hieman ulos alhaalta ja sitten porata reikä portaikkoon, johon raudoitustanko työnnetään asentamisen yhteydessä? Vai pitäisikö balustraali valaa paikalleen portaikkoon?

Lisää kysymyksiä tulee varmasti esille aikanaan, mutta toivon voivani saada vastauksia joihinkin yllä olevista kysymyksistä!

Kiitos etukäteen!

Onko kenelläkään vinkkejä siitä, mistä voi ostaa balustereita tai ideoita siitä, miten valetaan omia neliönmuotoisia pylväitä?

Olisin valanut paikan päällä. Muotti pyöreille pylväille valmistetaan helposti kovalevystä. Pyöreän muodon ja vastakappaleiden saamiseksi sahaa pyöristys leveisiin korotettuihin palkkeihin (220), sitten naulaa kovalevy kiinni näihin palkkeihin. Yksi pylväs voi koostua neljästä samankaltaisesta muodosta. Rakenna muotit paikan päällä, missä aiot valaa. Poraa reiät portaisiin ja työnnä alas raudoitusraudat. Myös pylväs tulisi valaa sekä vaaka- että pystysuorilla raudoitusraudoilla. Muotin reiät, joista kaadat sisälle betonia, tasoitat sitten uudelleen sen jälkeen, kun olet poistanut muotin. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi sinun pitäisi värisyttää betonia, jotta se täyttää kunnolla, mutta aina voi myös tasoittaa jälkikäteen.
/CC

Luultavasti olet jo löytänyt ratkaisun tähän, mutta olen valamassa betoniaid***************. Liitän kuvan siitä, miltä aita näyttää. Se pitää kuitenkin maalata, kun olen saanut koko homman valmiiksi. Siitä tulee mahtava. :thumbup:

*** muokattu moderaattorin toimesta ***

/Christer

Betoninen kaide ja pylväät puutarhassa, puut ja talo taustalla. Kaide odottaa maalausta ja näyttää viimeistellyltä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkään
HFG ja 2 muuta
  • Laddar…
Tervetuloa foorumille! Tuo näyttää todella mahtavalta! Uskon, että monet minun kanssani haluaisivat tietää enemmän siitä, miten teit, ja mielellään hieman "rakennuskuvia", jos sinulla on.

Kyllä, olen tehnyt sen. Ensin valoin perustan koko aidalle. Liimasin tolpat yhteen kiviliimalla ja täytin ne betonilla. Muurasin sitten pohjat, jotka tukevat aitapylväitä paikoillaan. Täytin uraan hienobetonia ja sijoitin sitten pylväät siihen. Laitoin myös raudoitusrautoja koko uraan. Hitsasin raudoitusraudan myös pylväiden yläosaan, jotta ne pysyisivät paikoillaan. Päällystystukipuut asetettiin sitten pylväiden päälle ja nekin muurattiin paikoilleen. Seuraavaksi oli vuorossa tasoitus ja hionta tarvittaessa. Maalaus on vielä jäljellä, mutta teen sen vasta, kun koko aita on valmis.

Kaiken tämän muotit ostin Yhdysvalloista.

Christer
Kadunvarteen rakennettua perustusta uutta aitaa varten, jossa betonilaatat ja armeringsjärjestykset ovat näkyvissä esivalmistelujen aikana. Betonista ja kivestä rakennettu aita, jossa pylväät ja yläpuuhun muurattu kaide, osittain keskeneräisenä. Taustalla näkyy pensaita ja puita. Valkoinen koristeellinen betonikaide kadun vieressä, takana vihreitä puita ja nurmikkoa, edustalla asfalttikäytävä talon vieressä. Betonista rakennettu koristeellinen aita, jossa on pyöreitä pylväitä ja kaiteita, taustalla puu ja auto.

• Tykkään
matsa79
  • Laddar…
Hei Christer, todella tyylikäs Baluster-aita. Mietin, voisitko ajatella vuokrata tai myydä valumuotit, kun olet valmis niiden kanssa? // Michael

Hei Michael, minulla on vielä melko paljon jäljellä, mitä minun täytyy valaa, joten tarvitsen niitä ainakin kesällä 2013. Ehkä jopa kesänä sen jälkeen. Mutta jos haluat tietää, mistä ostin ne, lähetä yksityisviesti sen sijaan, niin voit saada linkin. Vaihtoehtoisesti, jos odotat pari vuotta! :)

/Christer

Hei Christer. Halusin vain sanoa, että aitasi on todella ihana. Olen etsinyt pitkään samanlaista, koska minä ja mieheni aiomme tehdä italialaisen puutarhan talon viereen. Olisiko mahdollista saada linkki paikkaan, josta ostit muotit?

Ystävällisin terveisin, Evina

Valkoinen betonibalusteri seisoo puuterassilla, taustalla näkyy punainen ja harmaa lautaseinä. Här var det min baluster

• Tykkään
Maveric77
  • Laddar…
Tyylikäs!

Valanut itse muotilla?

Kiitos. ja, valoin itse muotteihin.

Viimeksi muokattu:
Todella tyylikkäät balusterit. Voisitko harkita myyväsi muotin? Tai miten ne voisi hankkia?

Kysyin Christeriltä :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.