Minulla on vanha CTC-lämmönvaihdin, joka on ison tynnyrin muotoinen, noin 1,5 metriä korkea, asennettu vuonna 1966. Aion kesällä vaihtaa yksiputkilämmitysjärjestelmän kaksiputkijärjestelmään uusilla elementeillä. Koska olen tekemisissä vanhojen höyrylaivojen kanssa, tiedän, että höyrykattilan pohjapuhallusta käytetään jätteiden poistamiseen, jotka kerääntyvät höyrykattilan pohjalle ja aiheuttavat syöpymiä. Minun CTC-lämmönvaihtimessani on neljä suurta aukkoa lämmönvaihtimen pohjassa. Mietin, voisinko pidentää lämmönvaihtimeni elämää löysäämällä jonkun näistä tulppaista ja huuhtelemalla pois pohjasakan lämmönvaihtimesta. Yleisimmän vian näissä lämmönvaihtimissa sanotaan olevan, että pohjaan tulee reikä ja vesi valuu ulos. Mietin myös, voidaanko näitä lämmönvaihtimia korjata. Tykkään siitä, että järjestelmässä on runsaasti lämmintä vettä, jos kaukolämpö katkeaa. Haittapuolena on, että näiden lämmönvaihtimien hyötysuhde on paljon huonompi kesällä. Arvioin, että se kuluttaa noin 400 wattia lämmintä vettä? Kun asensin pyyhekuivaimia kylpyhuoneeseen, huomasin, että järjestelmän vesi on aivan mustaa ja siksi sen pitäisi olla samaa vettä vuodesta 1966. Kun täytän uudella vedellä, kuinka saan pois hapen vedestä? Voinko keittää vettä? Muistan, että höyryvetureissa sekoitetaan ruokasoodaa estämään höyrykattilan syöpymiä. Ihanteellista olisi, jos voisi käyttää jotakin kevyesti juoksevaa öljyä, joka kiertäisi elementeissä.

Sinulla on kaukolämpö ja liikaa vapaa-aikaa sanoit?;) Käytätkö vanhaa roskaa ikään kuin varapatruunana?

Bikarbonaatti muuttuu nousevan lämpötilan ja paineen myötä karbonaatiksi ja hiilihapoksi, mikä aiheuttaa saostumia. On olemassa vanha tekniikka, joka perustuu ioninvaihtosykliin suolojen ja muiden poistamiseksi vedestä. Se on suunnilleen mitä muistan koulusta.

Staffans2000
N nallepu sanoi:
Kun asensin pyyhekuivaimet kylpyhuoneeseen, huomasin, että järjestelmän vesi on aivan mustaa ja siksi sen pitäisi olla samaa vettä vuodelta 1966. Kun täytän uutta vettä, miten saan hapen pois vedestä? Voinko keittää vettä? Muistan, että höyryvetureissa lisättiin ruokasoodaa estämään syöpymistä kattilassa. Ihanteellista olisi, jos voisi käyttää jotain kevytöljyä, joka kiertäisi pattereissa.
Vesi muuttuu aina mustaksi ajan myötä. Täysin normaalia. Happi häviää itsestään, kun sitä käytetään ruostumisprosessissa. Kun happi loppuu, ruostuminen lakkaa. Voit nopeuttaa happokäsittelyä kiehauttamalla pannun, mutta vain melkein. Mutta jos olet lisännyt vain vähän vettä, sillä ei ole minkäänlaista merkitystä.
Että he olisivat lisänneet ruokasoodaa höyryvetureihin, kuulostaa epätodennäköiseltä, koska vedenkulutus oli valtavaa. Lisäksi ruokasooda ei voi olla hyödyllistä sylintereissä ja venttiileissä.
Itse minun on hyvin vaikea uskoa, että lämmönvaihtimessasi olisi syövyttävä pohjasakka.

Staffan

• Tykkään
tompaah7503
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.