Pieni kysymys: kun on pessyt mustahometta kloriiniveden seoksella, kuoleeko kaikki home, vaikka puu olisi edelleen pilkullinen?
Pieni selitys..
Olemme äskettäin vaihtaneet ja nostaneet katon, joka vuoti. Se on todennäköisesti vuotanut monta vuotta, koska se on värjännyt sisäkaton 30 cm eristeen, muovin, sisäkaton raakapontin ja treetex-levyjen läpi. Kun purimme sisäkattoa, siellä oli edelleen vettä. Kaikki on purettu ja ainoat jäljelle jääneet ovat kattotuolit. Tuolit olivat paikoin mustia siellä, missä vesi oli valunut muovia pitkin.
Kysymys kuuluu, onko se musta hometta vai vain värjäytymiä?
Nyt olen pessyt kattotuoleja juuriharjalla ja kloriiniseoksella. Tilanne paranee huomattavasti, mutta osa mustasta jää. Onko se hometta vai vain värjäytymiä? Tappaako kloriini kaiken homeen? Tarvitseeko minun hankata kattotuoleja, kunnes ne näyttävät tehtaan uusilta? Vaikea uskoa sitä... ne ovat olleet paikallaan 70-luvulta alkaen.
Kun kaikki on valmista, vanhoille kattotuoleille jää runsaasti ilmaa ympärilleen, eristys ulottuu yläreunaan ja sitten on puoli metriä tuuletusta.
Voinko siis rakentaa katon uudelleen vai pitäisikö minun hankata useita kertoja, jotta mitään mustaa ei ole jäljellä?