C
Heippa!
Istun puoliksi vakavasti ja puoliksi leikkimielellä hahmotellen laajennusta taloomme. Talo on 1½-kerroksinen talo, jossa on kellari 1920-luvulta (sanotaan niin..). Lattiatason talossa, jossa laajennus sijaitsee, on noin (arviolta) 60-70 cm maanpinnan yläpuolella. Laajennuksen pitäisi sisältää kodinhoitohuone kurasisäänkäynnillä sekä hieman suurempi kylpyhuone porealtaalla, suihkutilalla, wc, pesuallas ja hieman säilytystilaa. Laajennuksen lattian pitäisi olla samalla tasolla kuin talon muun osan lattia. Pohdin, miten tämä voidaan toteuttaa.

Vaihtoehdot, joita olen miettinyt ovat:
1. Kellari myös laajennuksen alle.

Edut: Lisäsäilytystilaa kellarissa, helppo vetää LVI:ä jne., sama rakenne kuin talossa aiemmin on.

Haitat: Kallista, paljon kaivamista, korkeammat lämmityskustannukset.

2. Ryömintätila laajennuksen alle.

Edut: Kohtuullisen halpa, helppo rakentaa, suhteellisen helppo vetää LVI:ä.

Haitat: Kosteusongelmat, ei säilytystilaa, monimutkaisempi vetää LVI:ä kuin muilla vaihtoehdoilla.

3. Pilariperustus.

Edut: Hyvin halpa, erittäin helppo rakentaa, helppo vetää LVI:ä saavutettavuuden kannalta, jonkin verran säilytystilaa voidaan järjestää rakennuksen alle.

Haitat: Tietyt riskit kosteusvaurioille, korkeammat lämmitys-/eristyskustannukset, hankalaa vetää LVI:tä/jätevesiä (jäätymisriski).

4. Betonilaatta maassa.

Edut: Hyvä, vakaa ratkaisu, kosteudenkestävä, kestävä, huoltovapaa.

Haitat: Vaikea päästä oikeaan lattian korkeuteen (nostaako ympäröivää maata?), kallis, ei säilytystilaa alla.

Mielipiteitä/ehdotuksia/kommentteja?

Anteeksi lyhyt vastaukseni, mutta mielestäni kysymykseesi on vain yksi vastaus, ja se on: Rakenna kellarilla!
Tilaa tarvitaan aina, talon sielu sanoo kellari, ja tulet katumaan, jos et tee sitä. Rahaa, totta kai, mutta vain kerran sinun tarvitsee maksaa ne, ja talosta tulee arvokkaampi. Sitten sinulla on myös hieno varastotila.

/Hans.

Rakennan tällä hetkellä itse 2 a alt ..En halua sisätiloihin kerrosportaita...;) En ole huolissani kosteudesta, minulla on 3 kellari-ikkunaa, joista voin ryömiä torpparin perustukseen (Pidän ne myös auki kevät-kesäkaudella, kun kosteus on pahimmillaan) + digitaalinen hygrometri näyttää nyt 42% nyt..:) En itse koskaan maksaisi kellarista .....Friggebod tulee sitten x-vara varastoksi kaikenlaisille koneille ja kellarikeräilijöille Yst terv

Viimeksi muokattu:
Ilman kellaria et voi salaojittaa olemassa olevaa kellaria sillä puolella, johon laajennat, joten minun mielestäni kaikki muu paitsi kellari on enemmän tai vähemmän fuskausta! :(:rolleyes:

Toki salaojituksen tarve vähenee, kun laajennus on yläpuolella, mutta valitsen silti rakentaa laajennuksen kellarilla minun projektissani.

Viimeksi muokattu:
Olen uusinut kellarin perustusten salaojituksen noin vuosi sitten ja olen myös salaojittanut torppariperustuksen ja yhdistänyt sen kellarin salaojitukseen. Joten se toimii oikein hyvin ..

Yst. terv.

Mmm, mutta kuinka tehdään seuraavalla kerralla 30 vuoden kuluttua?

Tein sen niin huolellisesti ja hyvin, joten sanotaan mahdollisesti 70 vuoden kuluttua...;) Jos edes silloin? On huuhtelumahdollisuus sekä täällä että siellä...Ei pitäisi tarvita tehdä uudelleen...;)

Ystävällisin terveisin

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.