11 329 lukukertaa ·
6 vastausta
11k lukukertaa
6 vastausta
Peruskorjata - Miten?
Hieman epävarma siitä, minne kysymykseni sopii parhaiten, kokeilen täällä...
Meidän täytyy nyt tarttua toimeen ja kunnostaa perustusta ja maalata talo uudelleen (joka on vuodelta -79). Tämä on tarkoitus olla kevät- ja kesäiloamme varten
Kysymys on, kuinka hauskaa se on...
Talo on rinneratkaisu, jossa on melko korkea perustus etupuolella (tai myös melko korkea takana). Etupuolella laasti on alkanut irrota melko paljon, ja sinne on muodostunut melko suuria "hiekkakasoja" vähän siellä täällä. Ei hyvä.
Miten kannattaa toimia? Oletan, että on mentävä ja naputeltava pois se, mikä on löysällä, entä sitten? harjataanko teräsharjalla? miten jatketaan sen jälkeen? Otan kiitollisena vastaan vinkkejä ja neuvoja.
pewa
Meidän täytyy nyt tarttua toimeen ja kunnostaa perustusta ja maalata talo uudelleen (joka on vuodelta -79). Tämä on tarkoitus olla kevät- ja kesäiloamme varten
Talo on rinneratkaisu, jossa on melko korkea perustus etupuolella (tai myös melko korkea takana). Etupuolella laasti on alkanut irrota melko paljon, ja sinne on muodostunut melko suuria "hiekkakasoja" vähän siellä täällä. Ei hyvä.
Miten kannattaa toimia? Oletan, että on mentävä ja naputeltava pois se, mikä on löysällä, entä sitten? harjataanko teräsharjalla? miten jatketaan sen jälkeen? Otan kiitollisena vastaan vinkkejä ja neuvoja.
pewa
Kuten itse olet todennut - ensin poista kaikki vanha irtonainen. Naputa rappausta - jos se kuulostaa ontolta, se on irronnut ja se on vain poistettava.
Sen jälkeen tee näin:
http://www.optiroc.se/gds/Putsa.pdf
Sen jälkeen tee näin:
http://www.optiroc.se/gds/Putsa.pdf
OK, kiitos!
PDF kuvasi sen hyvin. Kuitenkin tuli hieman epävarmaksi, kun he kirjoittivat, ettei pitäisi itse tarttua suurempiin ulkotöihin...
Onko se niin vaikeaa? Nyt olen hieman huolissani. Itse en ole lainkaan kätevä, mutta kumppanillani ei ole peukalo keskellä kämmentä.
Olimme suunnitelleet, että hän työskentelisi perustuksien kanssa, niin minä maalaisin. Hmm pitäisikö ehkä palkata joku korjaamaan perusta... Se on melko iso alue.
/pewa - nyt mietteliäs
PDF kuvasi sen hyvin. Kuitenkin tuli hieman epävarmaksi, kun he kirjoittivat, ettei pitäisi itse tarttua suurempiin ulkotöihin...
Onko se niin vaikeaa? Nyt olen hieman huolissani. Itse en ole lainkaan kätevä, mutta kumppanillani ei ole peukalo keskellä kämmentä.
Olimme suunnitelleet, että hän työskentelisi perustuksien kanssa, niin minä maalaisin. Hmm pitäisikö ehkä palkata joku korjaamaan perusta... Se on melko iso alue.
/pewa - nyt mietteliäs
Pinnan laasti ei ole niin vaikeaa kuin luulee. Tarvitaan vain oikeat työkalut! Laastin heittäminen seinään vaatii tottumusta, mutta koska teette korjausta, on paljon helpompaa painaa laasti pintaan niin, että se tarttuu. Etsi "din byggare" -sivuilta - siellä on hyvät työohjeet aloittelijoille ja mitä työkaluja tarvitaan, erityisesti taltta, jolla tasoitetaan pinta, on tärkeä olla. Aloita työ sieltä, missä se näkyy vähiten, jotta voit harjoitella, ja kun saavutat etupuolen, olet jo ammattilainen siinä
. Olen itse levittänyt noin 20 m2 kalkkilaastia sisätiloissa ensimmäistä kertaa elämässäni ja siitä tuli hyvä muutaman neliömetrin harjoittelupinnan jälkeen. Ikävintä oli puhdistaa seinä vanhasta laastista. Ole kärsivällinen! Onnea matkaan! gaia (sopivan kätevä nainen yli 50).
Ajattelimme ulkoistaa rappauksen/paikkauksen ja pukeutumisen huoltovapaalla sokkelilevyllä.
Minerit vaikuttaa hyvältä, mutta koska rappaus rakentaa niin paljon, etsimme ohuempaa levyä. Steni Terra (www.steni.se) on vain 5mm ja sen pinta on murskattua luonnonkiveä. Pro-Grund (www.promonord.com) on samankaltainen, mutta en löydä tietoa paksuudesta sieltä. Minerit voidaan myös saada lakattuna, läpivärjättynä tai struktuurisena, mutta luulen, että se nostaa hintaa huomattavasti.
Onko kenelläkään täällä neuvoja tai kokemuksia näistä levyistä?
Minerit vaikuttaa hyvältä, mutta koska rappaus rakentaa niin paljon, etsimme ohuempaa levyä. Steni Terra (www.steni.se) on vain 5mm ja sen pinta on murskattua luonnonkiveä. Pro-Grund (www.promonord.com) on samankaltainen, mutta en löydä tietoa paksuudesta sieltä. Minerit voidaan myös saada lakattuna, läpivärjättynä tai struktuurisena, mutta luulen, että se nostaa hintaa huomattavasti.
Onko kenelläkään täällä neuvoja tai kokemuksia näistä levyistä?
Klikkaa tästä vastataksesi