Hei kaikki, ajattelin vain kartoittaa yleistä asiantuntemusta täällä, miten parhaiten rakentaa aita estämään lemmikkieläimiä juoksemasta liikenteeseen. Tässä tapauksessa lemmikit ovat kissoja ja kokemuksesta tiedän, että jos kissa haluaa jonnekin, se menee sinne, mahtavia vankilapakoeksperttejä.

Joten kyse on oikeastaan siitä, että tehdään mahdollisimman hankalaksi kissoille juosta ulos tontin rajalla kulkevalle 50-tielle. Aita olisi varmaan paras, mutta sitten tulee luvanvaraisuus ja päänvaivaa, ja sitä haluaisin välttää, en edes tiedä kuinka vaikea luvan saaminen on.

Ajatukseni on istuttaa sellaisia korkeita vihreitä möhkäleitä, tiheitä kuin seitsemän. Onko ne tujat, tjujor vai mitä ne olivatkaan, en muista tarkkaan? Ja sitten, ojan puolelle, laittaa jonkinlainen vyötärönkorkuinen Gunnebostängsel. Tien äänien torjuminen on myös tärkeä osa tässä projektissa ja kuvittelen, että tjujat... ähh ne korkeat vihreät möhkäleet ovat hyviä siihen. Omia kokemuksia? Loistavia ideoita? Jakakaa niitä! :)

Voin kuvitella, että tuijapensasaita on suhteellisen hyvä äänenvaimennuksessa - verrattuna muihin pensaisiin - tai sillä on ainakin etuna, että neulaset pysyvät ympäri vuoden, jolloin se vaimentaa myös talvella. Mutta olen lukenut jostain, en muista mistä, että mitä tahansa istuttaa, pensailla on erittäin vähäinen äänenvaimennuskyky verrattuna oikeaan meluaitaan. Gunnebostängselin täydentämisen osalta luulen, että olet oikeilla jäljillä, sillä mitkään pensaat maailmassa eivät voi estää kissaa juoksemasta ulos.

oi oi, tuntuu että olet oikeassa siinä, että on vaikea estää kissaa!
Ne kiipeävät helposti kaikkien vaihtoehtojesi yli, jopa planketin....:S
Korkea gunnebo sähkön kanssa ja ilman pensaita apuna..? Mutta ehkä sitä ei voi toteuttaa..

Rakennuslupa aidalle ei kai voi olla niin vaikea saada?

Meillä on Tuijia aitana, mutta harvassa, jos ne laittaa tiheään ja Gunnebo ulkopuolelle, kissa varmaan valitsee toisen reitin kuin suoraan läpi, mutta jos se haluaa tielle, niin mikään ei estä sitä pitkällä aikavälillä :)

Ääneneristämisestä en tiedä ollenkaan, mutta yleensä laitetaan aita. Aidassa on sama ongelma kuin aidassa, se on kaunis ensimmäisen, toisen ja mahdollisesti kolmannen vuoden ajan, mutta sitten maali alkaa hilseillä ja se kallistuu yhteen suuntaan täällä ja toiseen suuntaan siellä. Mielestäni pensasaita on ylivoimainen siitä näkökulmasta, että sitä leikkaa pari kertaa vuodessa ja se pysyy siistinä.

Nyt se saattaa kuulostaa julmalta, mutta joko ne oppivat varomaan autoja tai sitten eivät. Meillä on täällä kotona kissa 3 ja 4, 70 km/h tie ihan vieressä. Ne ovat oppineet, että kun auto tulee, odotetaan, kunnes se on mennyt ohi, ennen kuin mennään yli. Kissa 1 ja 2 eivät oppineet ajoissa...
Kissa pääsee ulos halusitpa tai et, minun kissani saavat ruokaa verstaassa ja toinen kieltäytyy käyttämästä ovea kuten tavallisesti ihmiset (hän on kuitenkin kissa) vaan kiipeää seinäpaneelia pitkin ylös ja kulkee katon yläreunassa olevan reiän kautta sisäpuolelle. Joten ei tuija-aita eikä Gunnebosteelaita estä kissojasi!

Kiitos mielipiteistänne. Kuten monet ovat sanoneet, totta, jos kissa haluaa päästä läpi, se menee läpi. Mutta kuten minä näen sen, miksi ne haluaisivat mennä meluisalle tielle, kun talon takana on koskematon metsä, jossa ne voivat tassutella? Nämä ovat kissoja, jotka ovat eläneet koko elämänsä asunnossa, ja he pelkäävät varjoaan ensimmäisenä aikana ulkona.

Lisäksi toivon, että tämä keskusteluketju voi olla hyödyllinen jollekin toiselle, sillä tämä ei oikeastaan enää ole ongelma minulle. Eilen saimme (minä ja vaimoni) nimittäin ylellisyysongelman, me voitimme molemmista tarjouksista, joihin osallistuimme, ja valitsimme toisen talon, joka ei ole tien lähellä. Joten kissat toivottavasti pärjäävät hyvin jatkossakin. d^_^b

Onnea siitä sitten! :wow:

Onneksi olkoon talosta!
Mitä tulee siihen, miksi kissat haluaisivat mennä meluisalle tielle, kun takana on koskematon metsä - minulla on metsä ja suuret pellot tien "oikealla" puolella ja pellot ja metsä tien "väärällä" puolella - arvaa mihin kissat menevät...
Ruoho on aina vihreämpää toisella puolella ilmeisesti.

He he kiitos iloisista kannustuksista ja onnitteluista. Joo tiedän, kissoista ei koskaan tule täysin selvää, itsepäisiä krittereitä ne ovat.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.