Onko joku, joka tietää, mitä slangia on tapana käyttää maahan kaivamiseen uima-altaan ja lämpöpumpun välillä? Aion vetää lämmitysputket näiden läpi sitten. Olen kuullut, että käy pvc-slang ja pem-slang.

Krilleman
PEM on normaalia käyttää siihen maassa.

Tarkoitatko, että aiot vetää lämpöputket näissä myöhemmin? Tarkoitatko sitä uritettua PVC-letkua, joka normaalisti tulee lämpöpumpun mukana?

• Tykkään
JF.
  • Laddar…
Krilleman Krilleman sanoi:
PEM on normaali käyttää siihen maassa.

Mitä tarkoitat, että aiot myöhemmin vetää lämpöputket näissä?
Luulin, että pem:iä käytettiin vain suojaputkena, mutta ehkä sitä käytetään muulla tavalla?

Krilleman
Päivittäin altaalle meno ja sieltä paluu on aivan normaalisti, että käytetään PEM. Lämpöpumpulle päin on etu, että voi liimata PVC-letkun (ilman muuta jonkinlaisella sovittimella), joissakin asennuksissa on myös PEM lämpöpumpulle.

Kaikki riippuu siitä, miten tavarat ovat suhteessa toisiinsa. Lähellä? Kaukana?

• Tykkään
JF.
  • Laddar…
Krilleman Krilleman sanoi:
Ulos ja altaaseen on melko normaalia käyttää PEM:ää. Ylös lämpöpumppuun on edullista voida liimata PVC-letku (tietysti jonkinlaisella liitinkappaleella), joissakin asennuksissa on myös PEM lämpöpumppuun.

Kaikki riippuu siitä, miten laitteet sijaitsevat toisiinsa nähden. Lähellä? Kauempana?
Se tulee olemaan 10-15m altaan tekniikkahuoneen ja lämpöpumpun välillä. Mikä koko on sopiva letkulle? Joku sanoi 50mm, kuulostaa paljolta.

Luulen, että PEM on halvempaa, mutta PVC-letku on pehmeämpi ja helpompi käsitellä. Laitoin PVC:tä koko matkalta, mutta lähinnä siksi, että sain sopivan pituisia pätkiä muiden rakentamisista/jäännöksistä.

• Tykkään
JF.
  • Laddar…
Krilleman
Ja jos on jonkinlainen tekniikkatila, niin PVC-letku on tyylikäs (pelkästään esteettisesti) liimata suoraan muhviin. :cool:(y)

• Tykkään
JF.
  • Laddar…
J JF. sanoi:
Siinä on 10-15 m matka altaan teknisestä huoneesta lämpöpumppuun. Mikä koko on sopiva letkulle? Joku sanoi 50 mm, kuulostaa paljolta.
Valitse 50 mm, pienempiä et halua noille etäisyyksille. Itse käytän 50 mm ja kaikki on 3 m altaan takana. (y)
Ja liimaa Tangitilla tai vastaavalla.

Kysy yrityksiltä, jotka myyvät tarvikkeita puutarhalammikoihin, yleensä ne ovat samoja tuotteita kuin mitä allasyhtiöt myyvät, mutta eri hinnalla!

• Tykkään
JF.
  • Laddar…
Olen käyttänyt 50mm tai 63mm PEM-letkua maahan ja PVC yli maan. Tärkein syy valita PEM on kustannus, jos ostat PEM-letkua rullalla, se pyrkii hieman taipumaan, jolloin PVC-putki on siistimpi ratkaisuna siellä, missä letku on näkyvillä. Luulisin, että liimatut PVC-liittimet ovat halvempia kuin PEM-liittimet. On kyllä olemassa PEM-letkua suoraan 6m putkina, mutta se on hieman harvinaisempaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.