6 496 lukukertaa ·
8 vastausta
6k lukukertaa
8 vastausta
PEM- tai PVC-letku lämpöpumpulle uima-altaaseen.
Krilleman
Taloa harkitseva
· D
· 18 443 viestiä
Krilleman
Taloa harkitseva
- D
- 18 443 viestiä
Päivittäin altaalle meno ja sieltä paluu on aivan normaalisti, että käytetään PEM. Lämpöpumpulle päin on etu, että voi liimata PVC-letkun (ilman muuta jonkinlaisella sovittimella), joissakin asennuksissa on myös PEM lämpöpumpulle.
Kaikki riippuu siitä, miten tavarat ovat suhteessa toisiinsa. Lähellä? Kaukana?
Kaikki riippuu siitä, miten tavarat ovat suhteessa toisiinsa. Lähellä? Kaukana?
Se tulee olemaan 10-15m altaan tekniikkahuoneen ja lämpöpumpun välillä. Mikä koko on sopiva letkulle? Joku sanoi 50mm, kuulostaa paljolta.Krilleman sanoi:
Luulen, että PEM on halvempaa, mutta PVC-letku on pehmeämpi ja helpompi käsitellä. Laitoin PVC:tä koko matkalta, mutta lähinnä siksi, että sain sopivan pituisia pätkiä muiden rakentamisista/jäännöksistä.
Valitse 50 mm, pienempiä et halua noille etäisyyksille. Itse käytän 50 mm ja kaikki on 3 m altaan takana.J JF. sanoi:
Ja liimaa Tangitilla tai vastaavalla.
Kysy yrityksiltä, jotka myyvät tarvikkeita puutarhalammikoihin, yleensä ne ovat samoja tuotteita kuin mitä allasyhtiöt myyvät, mutta eri hinnalla!
Olen käyttänyt 50mm tai 63mm PEM-letkua maahan ja PVC yli maan. Tärkein syy valita PEM on kustannus, jos ostat PEM-letkua rullalla, se pyrkii hieman taipumaan, jolloin PVC-putki on siistimpi ratkaisuna siellä, missä letku on näkyvillä. Luulisin, että liimatut PVC-liittimet ovat halvempia kuin PEM-liittimet. On kyllä olemassa PEM-letkua suoraan 6m putkina, mutta se on hieman harvinaisempaa.
Klikkaa tästä vastataksesi