Köpte nyligen ett 50-talshus 1 1/2 plans och från sovrummet finns en balkong som ligger ovanpå vardagsrummet alltså inte en balkong som går utanför fasaden. Denna är i stor behov av renovering eftersom klinkern och fogarna spricker och vill inte få några fuktskador på taket i vardagsrummet.... Är novis på området men känner att vi själva borde klara av detta!

Vi vill inte lägga nytt kliniker utan skulle vilja lägga någon form av betong där man sommartid kan lägga ut ett tralldäck... Vet inte var jag skall börja?? Hur fuktspärrar man golvet och vilken sorts betong skall man lägga?

Tacksam för alla synpunkter :)

Hei Petter.

Parveke, jota kuvailet, kuulostaa samanlaiselta kuin meillä talossamme, kodikas mutta valitettavasti melko riskialtis rakenne.

Ensiksi suosittelen selvittämään, miksi klinkkerit ja saumat halkeilevat. Sinun pitäisi tarkistaa, onko parvekkeen alla saviastialattian alla betoninen holvirakenne vai puukonstruktio. Ehkä voit nostaa jonkin haljenneen klinkkerilaatan ja katsoa, miltä sen alapuolella näyttää? Mahdollisesti sinun pitäisi pyytää joku tekemään kosteusmittaus holvissa ja varmistamaan, että se on kunnossa.

Seuraava kysymys on, millainen vedeneristyskerros siellä nykyisin on. Onko se kunnossa?

Jos olet onnekas, ongelma johtuu aivan vaan siitä, että klinkkerit on asennettu huolimattomasti hyvän vedeneristyskerroksen päälle betonille. Silloin voit asettaa laatat hiekan päälle suoraan vedeneristyskerroksen päälle (jos katto on eristetty alapuolelta) ja todennäköisesti myös betonivalua. Muista vain olla vaarantamatta veden poisjohtamista.

Jos olet epäonninen, holvisi on puuta, ja vedeneristys on huono. Tällöin sisään tunkeutunut vesi on vanhentanut puukonstruktion ja pehmentänyt sitä, mikä johtaa klinkkereiden ja saumojen irtoamiseen, kun katto huojuu. Tässä tapauksessa vanhan purkaminen ja korvaaminen uudella on melko suuri työ.

Uusi vedeneristys kannattaa tehdä huopakatteella, ei tavallisella huopakatolla tai vielä pahempaa, jollain halpamaisella merkillä, vaan jämäkällä materiaalilla, joka on tarkoitettu tasakatoille. Ehdotukseni on, että tarkistutat asian taitavalla kattourakoitsijalla.

Tasakatot ovat siis riskialttiita rakenteita, joten kannattaisi tehdä se kunnolla.

/ Fredrik

Kiitos siitä Tornhill.. Oletko itse remontoinut parvekettanne? Siinä tapauksessa, onko sinulla vinkkejä, ideoita omasta remontistanne? Haluaisin saada puhdasta betonia alustaksi ja sitten voisi laittaa katon huopaa vesieristeeksi ja valaa suoraan sen päälle?

Hei taas.

Olemme remontoineet meidän. Kun ostimme talon, se koostui puurungosta, jonka päällä oli löyhästi asetettu (tiilillä kiinnitetty) peltikatto, joka kallistui kohti keskikohtaa 8). Kun purin sisäkaton, löysin arviolta 400 litraa vettä, joka seisoi vesieristeessä...

Olemme valaneet uuden rungon (se on tiilitalo) ja sitten olemme laittaneet asfalttia ja kattohuopaa siihen. Huovan päällä on eristys ja sen päällä soraa ja laattoja.

Miltä teidän rakenteenne näyttää? Onko se puu- vai betonirunko? Alapuolinen vai yläpuolinen eristys? Puu- vai tiilitalo?

Olen hieman epäileväinen valettavan pappikerroksen päälle, kahdesta syystä. Olen ensinnäkin huolissani siitä, miten tartunta onnistuu pappiin, kukaan ei halua, että se irtoaa. Toisekseen, mahdollisten tulevien vaurioiden löytäminen ja korjaaminen vesieristeessä tulee olemaan ERITTÄIN vaikeaa. Haluatko itse betonipinnan näkyvän ulkonäkösyistä? Luulen, että useimmissa vanhoissa taloissa, joissa on betoniparvekkeet, on asfaltoitu tai metallipäällysteinen pinta.

/ Fredrik

• Tykkään
EmilÖrn
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.