Hei.

Voiko helmipontin asentaa siten liiman tai vastaavan avulla suoraan kipsilevylle? En halua tehdä koolauksia, koska se vie liikaa tilaa.

Vaikuttaa olleen hankala kysymys...
Luulen kuitenkin, että se toimii vetämällä niitä säännöissä, jotka ovat c/c 60

Onhan olemassa helmiäispontattuja mdf-levyjä, kuten brandens panelskiva. Näitä voi hyvin liimata. Tietysti edellyttää, että haluat maalattua etkä luonnonväristä.

Terveisin

kyllä, mutta se karkaa käsistä. 149 kr/kvm on halvin, mitä olen nähnyt.

Liimata jokainen paneelilista kuulostaa sotkuiselta ja vaikealta.

Hmm...jos kipsilevyn tuhoaminen (esim. sättlim) on kuitenkin OK, miksi ei leikata kaksi-kolme vaakasuoraa kaistaletta, 10-15 cm leveitä, kipsistä ja laittaa esimerkiksi 15 mm vaneria reikään ja kiinnittää paneeli siihen?

Tai liimata 30-40 cm leveitä kaistaleita 4 mm vanerista suoraan seinään ja löytää pari koolinkia, joihin voi kiinnittää ruuveja, ehkä.

Hei
Se toimii vain hienosti ruuvata alhaalta ja laittaa sträng sättlim horisontellt yläreunaan ;)

Teta: Luuletko, että riittää, jos ruuvaan c/c 60 kiinni kehikoihin, ja laitan vaakasuoraan liimajuovan kehikoiden väliin?

Olen liimannut seinäpaneelin. Onhan se hieman tahmaista, mutta toimii hyvin. Löin viimeistelynauloja ponttiin niissä paikoissa, joissa oli jotain mihin lyödä. Joissakin paikoissa, joissa oli vaikeaa painaa paneelia, löin viimeistelynauloja ponttiin vinosti kipsilevyyn, vaikka takana oli vain kipsiä, jotta lauta pysyi paikallaan, kunnes liima kuivui. Varmista vain, että käytät laadukasta paneelia, koska kieroja lautoja on mahdotonta pitää paikallaan, kunnes liima on kuivunut.

Voin vain yhtyä edelliseen puhujaan (arny).
Olen liimannut helmipaneelia kipsilevyyn tavallisella puuliimalla. Jos paneelit eivät ole liian vääntyneitä, riittää yksi naula ponttiin pitämään ne paikoillaan, kunnes liima kuivuu, vaikka naula kiinnittyisikin vain kipsilevyyn.

/Insinööri

Milkshaken
Olen varmaan kiinnittänyt ohuen rimalistan kipsilevyyn saadakseni hieman etäisyyttä kipsilevyn ja paneelin väliin.

Juuri saadakseni hieman ilmankiertoa, sinulla on myös mahdollisuus korjata mahdollisia epätasaisuuksia olemassa olevassa seinässä.

Liimaa en olisi käyttänyt, koska mielestäni se ei kuulu paneeliin.

c/c 300 mm

Milkshakeen -
Miksi haluat ilmankiertoa sisäpaneelin taakse?

Jos kyseessä on, kuten minun tapauksessani, rintapaneeli, ei koolaus ole vaihtoehto, koska tarkoituksena on liittää se siististi ikkunakarmiin jne. Jos seinä olisi rakennettu alusta alkaen, olisi luonnollisesti ollut levy tai ruoti takana, mutta olemassa olevan kipsiseinän tapauksessa voin todistaa, että liima toimii erinomaisesti rintapaneelin kiinnityksessä, jos paneelin palat eivät ole liian vääntyneitä.

/Insinööri

Ajattelin palata antamaan vähän palautetta tämän päivän työstä. Olin paneloinut tänään yhden (kipsi-)seinän koolauksilla cc60, ja koolausten väliin laitoin PL600-juovan sekä viimeistelynauloja ponttiin.

Toimii hyvin!

Kuumasulaliima on hyvä ja edullisempi vaihtoehto kuin PL600 (jos et osta rakennusliikkeestä)

Potkaisee eloa vanhaan ketjuun.....

Aion myös asentaa seinäpaneelin kodinhoitohuoneeseen.
13mm kipsilevy + 12 mm lastulevy on mitä vasten työskennellä...

Kyllä sen varmaan pitäisi toimia naulaamalla? *ylä- ja alareunasta pitäisi riittää*?

En halua lisätä koolauksia, koska se tulee liian suureksi...

terv.

Herranjestas joo, varmista, että dyckerten:n pituus on oikea.

Olisin luultavasti laittanut 3 jokaiseen paneeliin, varmasti riittää 2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.