7 777 lukukertaa ·
17 vastausta
8k lukukertaa
17 vastausta
Helmipaneeli katossa, muutama kysymys.
Sivu 1 / 2
Aion asentaa helmiponttia makuuhuoneeseen, jossa on nyt pingotettu paperi puupaneelin päällä. Huone on 3,7 m leveä ja ajattelin ostaa helmiponttia tuossa pituudessa, jotta välttäisin saumat. Mutta kun olin puutavaraliikkeessä, lähin pituus oli 4 m, mutta koska paneelissa oli pontti päädyssä, ostin sen sijaan lyhyempiä pituuksia, koska ajattelin, että päätypontista tulisi kuitenkin siisti sauma ja näin olisi myös vähemmän hukkaa. Mutta nyt jälkikäteen aloin miettiä, teinkö väärin, koska päätypontti ei luultavasti ole paljon siistimpi saumasta kuin laudat ilman päätyponttia, jotka katkaistaan suoraan. Kun saumoja tehdään ilman ponttia, olen oppinut leikkaamaan päät 45 asteen kulmassa, koska silloin saumassa ei ole rakoa, kun puu kuivuu. Mutta kuten sanottu, pontin kanssa sen pitäisi kai olla sama kuin leikata suoraan katkaistu lauta. Toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan, sillä minusta tuntuu, että olen nyt hieman sekoittanut asiat. Mutta pääkysymys on, pitäisikö minun palauttaa ostamani puutavara ja ostaa 4 m pituudet sen sijaan ja saada katto ilman saumoja vai tuleeko kaunis sauma päätypontillisen helmipontin kanssa?
Naulaa piiloon viimeistelevällä dyckert-naulalla, 45 asteen kulmassa juuri jousen yläpuolelle...tai no, alapuolellehan se menee, kun se on kiinnitetty kattoon. Käytä lopussa naulan upottajaa, ettei lyö jousen rikki tai tee jälkiä reunaan.
Olen juuri asentanut vähän helmiponttia kattoon.. osta ruuvikiinnikkeet!!! paljon helpompaa kuin seistä vasaran kanssa pään yläpuolella ja yrittää saada se siistiksi - välttää iskemästä ponttia ja vetää viimeinen pala alasimella jne..
Minä ja faija asensimme 15 neliömetriä noin 1 tunnissa (koko pituudet 3,6m leikattu 3,5m)
Ruuvikiinnikkeet löytyvät K-rauta!
Minä ja faija asensimme 15 neliömetriä noin 1 tunnissa (koko pituudet 3,6m leikattu 3,5m)
Ruuvikiinnikkeet löytyvät K-rauta!
Oletan, että ne ovat sellaisia http://www.gapro.se/uploads/files68.pdf , (pitää selata vähän alaspäin sivulla)? Näyttävät todella käteviltä. Tarkistan, löytyykö niitä ostettavaksi läheltä, sillä minulla on 12 mailia lähimpään K-Rautaan.
Löydä mitään clips -lähettyvillä, joten se on naulattava dyckert:llä.
Kun aloitat, asetatko siis ensimmäisen laudan uralla seinään päin ja jousen ulospäin?
Jousi, onko se "lärppi" itse helmen vieressä?Farzan sanoi:
Kun aloitat, asetatko siis ensimmäisen laudan uralla seinään päin ja jousen ulospäin?
Kun kuvasit huoneen olevan 3,7m leveä, ymmärsin sen niin, että aiot laittaa helmipaneelin poikittain? Eikö ole tapana laittaa se pituussuunnassa valon sisääntulon jne. vuoksi? En ole mikään asiantuntija millään tavalla, vain pohdintaa, kun olen itse tekemässä samankaltaista projektia
.
Kyllä, ovelta katsottuna helmipontti tulee poikittain, mutta koska lattialaudat menevät siihen suuntaan, minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa mielestäni.tobbe72 sanoi:
Kyllä, "flärpen," joka sopii uraan, jota kutsutaan pontiksi.Tomas J sanoi:
Toisen kysymyksen vastaus on kyllä. Ensimmäinen lauta kiinnitetään tietysti myös ponttipuolelle. Naulaa näkyvästi niin kauas reunalle, että kattolista peittää sen.
Ok, sitten ymmärrän sen.Farzan sanoi:
Angående naulaus, naula asetetaan siis siihen, missä "pärlan" loppuu ja muuttuu notiksi?
Täydellistä, on helpompaa nähdä kuvasta, miten sen pitäisi ollaJohn J sanoi:
ja juuri näin olin sen käsittänyt, mutta sekoitin käsitteet hieman viestissäni. Kirjoitin, että naula pitäisi olla helmen ja uran välissä, mutta tarkoitin KIELTÄ!
Ok, mutta sitten vaan aloittamaan naulausta, mutta tuli mieleen vielä yksi kysymys.
Kuinka tiheään pitäisi naulata?
Jokaisessa reilussa tai noin 500 - 600 mm välissä.Tomas J sanoi:Täydellistä, on helpompi nähdä kuvasta, miten sen pitäisi olla
ja juuri niin olin sen ymmärtänytkin, mutta sekoitin käsitteitä hieman viestissäni. Kirjoitin, että naula pitäisi olla helmen ja sävelen välissä, mutta tarkoitin JOUSTOA!
Ok, mutta sitten vain naulaamaan, mutta tuli vielä yksi kysymys mieleen.
Kuinka tiheästi pitäisi naulata?