Hei! Poistin kaksi kiinteästi rakennettua vaatekaappia, joista toinen oli 2,70 m pitkä hyllytaso, ja ajattelin korvata ne kannakkeilla. Toisen osan kohdalla, missä vaatekaappi ei ollut, he ensin laittoivat puuta ja sitten metallisen hyllykannakkeen siihen (katso kuva, niin ymmärrät huonon selitykseni) ja ajattelin tehdä saman uudelleen, jotta siitä tulee yhtenäinen. Hyllytaso on noin 60 cm syvä ja sen on kestettävä melko paljon (laatikoita, joissa on vaatteita, kansioita jne.). Seinä on tiiltä, jossa on paljon rappausta, talo on 40-luvulta. Ajattelin porata iskuporakoneella, mutta mietin, mikä tulppa ja ruuvi on paras? Ruuvi tarvitsee olla noin 7 cm pitkä, olen saanut selville. Bauhausissa suosittelivat jotakin megaruuvia kuusiokantapäällä, mutta haluan mieluiten uppokantaisen, ajattelen, että se on siistein(?).
Joten, voiko joku suositella tarkkaa tulppaa + ruuvia, merkkiä, mielellään linkki jne., eli ei vain "yleistulppa" tai niin. Mielestäni se on viidakko ja liikaa vaihtoehtoja! Kiitollinen avusta.
Jos se on tiili, et tarvitse iskuporaa. Reiästä tulee vain murusia silloin. Paras vaihtoehto on luultavasti "spikpluggs"-tyyppiset tulpat ja ruuvit. Eli pitkät, noin desimetrin mittaiset. Silloin mennään seinän sisään ja saadaan hyvä tuki, eikä reiän luonne ole yhtä keskeinen.
Jos se on tiiliä, voit käyttää tavallisia tulppia, mutta muista, että tulppien tulee olla tiilessä eikä rappauksessa.
Ja ruuvin tulee mennä tulpan läpi.
Iskuporakone toimii erinomaisesti tiileen, se ei riko mitään kuten poravasara.
okej, ehkä ilmaisin itseni epäselvästi, mutta tarkoitin, että paras valinta on oikeastaan tavallinen porakone tavallisilla poranterillä. Kuluttaa vähän poraa, mutta tiileen ei tarvitse lainkaan iskua, ja tavallisella metalliporalla rei'istä tulee parempia.
Olen itse aina asunut vanhoissa taloissa/huoneistoissa, joissa on tiili+rapaus+monia yllätyksiä melkein joka kerta kun poraa. Salaisuus onnistumiseen on ehdottomasti piiiiitkä kiila. Itse olen kiintynyt näihin, koska voit saada 70mm pitkän kiilan ilman, että tarvitsee tehdä jättimäistä reikää. Siihen voit käyttää mitä tahansa 5mm ruuvia, kunhan varmistat, että se yltää hieman pidemmälle kuin kiila (eli ruuvi noin 75mm plus sen kiinnitettävän esineen paksuus). https://www.hornbach.se/shop/TOX-Expansionsplugg-Bizeps-6-70-50-styck/8229584/artikel-detaljer.html
Kun porataan tiili+rapaus, melkein täytyy aloittaa kapeammalla poralla ja sitten siirtyä siihen, mitä tarvitsee. Käytän aina iskuporakonetta, mutta voi toimia ehkä ilmankin. Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että iskuporakone käsittelee paremmin, kun saavuttaa kiven tai tiilen reunan sen sijaan, että pora liukuu sivulle.
Olen kevytsorabetonissa ja tiilessä usein käyttänyt puu/metalliporaa betoniporan sijasta saadakseni siistimmän reiän, koska betoniporalla reiästä tulee helposti liian suuri. Käytän myös ilman iskutoimintoa.
PPettttter sanoi:
Kun porataan tiileen ja rappaukseen, on melkein pakko aloittaa kapeammalla poranterällä ja sitten siirtyä tarvitsemaansa kokoon. Käytän aina iskuporaa, mutta voi toimia myös ilman. Mielestäni iskupora vain käsittelee paremmin, kun kohtaa kiven tai tiilen reunan, sen sijaan että se liukuisi sivulle.
+1 tähän. Jos se on erittäin murenevaa, käytän usein yhtä kokoa pienempää poraa kuin tulppa saadakseni sopivan reiän.
Oikea betonipora kovetetulla soetilla on varmasti parempi kuin metallipora?
Voisi ajatella niin, mutta rei'istä tulee parempia tavallisella metalliporalla. Tiili on niin huokoista, että se porautuu hyvin joka tapauksessa. Ne kuluvat kylläkin. Se onkin haittapuoli iskuporan ja huokoisten materiaalien kanssa. Kun pora on 8mm, reikä on noin 9mm ennen kuin poraus on valmis juuri siksi, että se murenee. Metallipora leikkaa vain terillä, niin sanotusti, ja silloin reiästä tulee tarkempi.
Olen itse aina asunut vanhoissa taloissa/asunnoissa, joissa tiili+rapatus+pienet yllätykset melkein joka kerta, kun porataan. Salaisuus onnistumiseen on ehdottomasti piiiiitkä tulppa. Itse olen tykästynyt näihin, koska niistä voi saada 70 mm pitkän tulpan ilman että tarvitsee tehdä jättimäistä reikää. Niihin voi käyttää mitä tahansa 5 mm ruuvia, kunhan varmistaa, että se ulottuu hieman tulpan ulkopuolelle (eli ruuvi noin 75 mm plus se, mitä kiinnität). [linkki]
Kun porataan tiili+rapatus, on melkein pakko aloittaa kapeammalla poralla ja sitten laajentaa siihen, mitä tarvitaan. Käytän aina iskuporakonetta, mutta voi ehkä toimia ilmankin. Mielestäni iskuporakone käsittelee paremmin, kun osuu kiveen tai tiilen kulmaan, sen sijaan että liukuisi sivuun.
Älykästä! Minua on aina ärsyttänyt, että tulpat ovat olleet liian lyhyitä rapatuille seinille.
Kiitos kaikista vastauksista! Olen kuitenkin päättänyt valita iskuporakoneen, olen kuullut monelta, että se toimii parhaiten. Olen saanut lainaan Dewaltin, joten sen pitää kelvata. Kuten joku kirjoitti, voi kai iskutuksen kytkeä pois päältä. Joten toimivatko betonille tarkoitetut karkaistut kierukkaporat? Tarvitseeko tökätä jotain liimaa tai vastaavaa tulpan reikään?
Jos kyseessä on tiili, voit käyttää tavallisia tulppia. Huomaa kuitenkin, että tulpan tulee istua tiilessä eikä rappauksessa. Ja ruuvin tulee mennä läpi tulpan.
Kiitos vinkistä! Eli minun pitäisi työntää tulppa kunnolla sisään? Rappaus on ehkä noin 2-3 cm syvä.
Asun talossa vuodelta 1903, jossa on rappaus ja tiiliä seinässä...haluan nyt vaihtaa verhotangon. Olen porannut iskuporakoneella, mutta se ei mene niin syvälle, ehkä 4 cm, joten proppu ei mahdu...voiko reikään laittaa sementtiä, jotta siitä tulisi tukevampi?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.