M MagHam sanoi:
Keisarin uudet vaatteet...
Kukaan ei uskalla sanoa, että paperiliuskoilla ei ole niin ylivoimaisia ominaisuuksia (erityisesti kiinnitettäessä, mikä aiheuttaa monille ongelmia).
Lasikuitu :heart:
Jos se liikkuu suoraan ylös/alas tai vasen/oikea, lasikuitu toimii yhtä hyvin. Mutta älä väitä, että vinoliike toimii yhtä hyvin.

Ehkä se on silti riittävän hyvä.
Joka tapauksessa paperiliuskan liimaaminen on todella helppoa, joten en palaa lasikuituliuskaan.

M MagHam sanoi:
Keisarin uudet vaatteet...
Kukaan ei uskalla sanoa, että paperinauhat eivät ollenkaan omaa niin ylivertaisia ominaisuuksia (erityisesti ei asennuksessa, missä monilla on ongelmia).
Kuten sanottu!
Yritän silti, vaikka minut tullaan teloittamaan.

Miksi hankaloitat pappersuikaleiden kanssa? Se vie vain turhaa aikaa ja vaivaa. Lasikuitunauhat ovat jo liimattuja eivätkä tarvitse kittiä tai liimaa ennen asennusta. Monet, pääasiassa harrastelijat, väittävät, että paperi on paljon parempaa. Mutta oletko nähnyt haljenneita lasikuituliitoksia koskaan? Ne kestävät aivan yhtä hyvin. Se on vain makukysymys, käyttääkö maalari toista tai toista.
Olen itse työskennellyt maalarina 15 vuotta ja käyttänyt melkein yksinomaan lasikuitua.

A AG A sanoi:
Kuten sanottu!
Yritän silti, vaikka minut tullaan teloittamaan.

Miksi vaivaat itseäsi paperisuikaleilla? Se vie vain turhaa aikaa ja vaivaa. Lasikuitunauhat ovat jo liimattuja, eivätkä ne tarvitse kittiä tai liimaa ennen asennusta. Monet, erityisesti amatöörit, väittävät, että paperi on paljon parempaa. Mutta oletko koskaan nähnyt halkeilleita lasikuitusaumoja? Se kestää aivan yhtä hyvin. Se on vain makuasia, käyttääkö maalari toista tai toista.
Olen itse työskennellyt maalarina 15 vuotta ja käyttänyt lähes yksinomaan lasikuitua.
En anna arvoa hyvästä tai huonosta.
Sen sijaan eikö lasikuitu ole paksumpaa ja siten vaikeampaa piilottaa lyhytsaumoissa?

M MagHam sanoi:
Kuin keisarin uudet vaatteet...
Kukaan ei uskalla sanoa, että paperinauhoilla ei ole niin ylivoimaisia ominaisuuksia (erityisesti asennuksessa, mikä monille on ongelma).
Kipsilevyjen valmistajat määräävät, että paperinauhaa tulee käyttää. Toivottavasti siellä on relevanttia ammattitaitoa.

Talvella liitin kipsilevyjä kahdessa uudessa huoneessa fitidshusetissa. Pitkät saumat käsittelin "limapaklilla". Se toimi hyvin. Mutta lyhyet saumat halusin liimata, jotta ne eivät kasvaisi korkeammiksi. Paklasin ensin "V urat" saumoissa, liimasin nauhan, kun se oli kuivunut. Annoin liiman kuivua ennen kuin paklasin päälle.

Katossa mokasin yhdessä saumassa. Sain laitettua kitkiä liian ohuelti sauman ulkopuolelle niin, että näin väärin ja liimasin nauhan sauman viereen. Tämä tuli ilmi pohjamaalauksen jälkeen. Jouduin hiomaan pakkelia ja liimaamaan uudelleen. Olin hieman kärsimätön ja paklasin päälle heti. Se kostautui, ja nauha irtosi. Jouduin tekemään uudelleen, edelleen hieman kärsimätön, annoin vain liiman kuivua 3 tuntia, sitten paklasin päälle. Se irtosi taas.

Lopulta tein uudelleen, annoin liiman kuivua 3 tuntia, maalasin päälle pohjamaalilla, jonka annoin kuivua 2 tuntia. Sitten paklasin. Se jäi kiinni.

Dr Benz Dr Benz sanoi:
En laita arvoa hyvästä tai huonosta.
Kuitenkin lasikuitu on paksumpaa ja siksi vaikeampi piilottaa lyhyillä saumoilla?
Koska sinun täytyy levittää kittiä paperinauhan alle, voidaan sanoa, että se on suunnilleen sama. Olen kuitenkin huomannut, että paperinauhat rakentavat vähemmän kuin lasikuitu.

• Tykkään
Dr Benz
  • Laddar…
H hempularen sanoi:
Valmistajat määräävät, että paperinauhaa tulee käyttää kipsilevyihin. Siellä toivottavasti on olennaista ammattitaitoa.

Olen saumannut kipsilevyjä kahteen uuteen huoneeseen mummonmökissä talvella. Pitkät saumat tein "liimasileitteellä". Se toimi hyvin. Mutta halusin liimata lyhyet saumat niin, ettei niistä tule niin paksuja. Silotin ensin sauman "V-urat", ja sen jälkeen liimasin nauhan kun se oli kuivunut. Annoin liiman kuivua ennen kuin silotin päälle.

Katossa mokasin yhden sauman kanssa. Olin laittanut liian ohuelti silotetta sauman ulkopuolelle, joten näin väärin ja liimasin nauhan sauman viereen. Tämä paljastui pohjamaalauksessa. Jouduin hioa pois silotteen ja liimata uudestaan. Tällä kertaa olin hieman kärsimätön ja silotin päälle heti. Se kostautui, nauha irtosi. Jouduin tekemään uudestaan, yhä hieman kärsimätön, annoin liiman kuivua vain 3h, ja silotin päälle. Se irtosi taas.

Lopulta tein uudelleen, annoin liiman kuivua 3h, maalasin pohjamaalilla päälle, annoin kuivua 2h. Sitten silotin. Se pysyi.
Tämä johtuu luultavasti enemmän valmistajien välisistä yhteistyösopimuksista kuin siitä, että toinen olisi parempi.

Suuri kysymysmerkki minulle on, miksi ei ole ostettavissa paperisuikaleita liimalla

• Tykkään
Dr Benz
  • Laddar…
Uskoisin, että se todellakin on olemassa, joku kertoi siitä. Mutta en ole etsinyt.

A AG A sanoi:
Asia johtuu todennäköisemmin valmistajien välisistä yhteistyöistä kuin siitä, että toinen olisi parempi.
Jos kaikki kipsilevyvalmistajat määräävät juuri paperia, kukaan ei määrää lasikuitua. Uskon, että voimme jättää korruption/yhteistyön pois syistä, miksi he määräävät paperinauhoja.

Lisäksi en ole koskaan nähnyt ammattilaismaalarin käyttävän lasikuitunauhaa.

• Tykkään
Joak ja 2 muuta
  • Laddar…
H hempularen sanoi:
Jos kaikki kipsilevyjen valmistajat suosittelevat juuri paperia, kukaan ei suosittele lasikuitua. Uskon, että voimme sulkea pois korruption/yhteistyön syynä sille, miksi he suosittelevat paperinauhoja.

En ole myöskään koskaan nähnyt ammattimaalarin käyttävän lasikuitunauhaa.
Minä, joka työskentelen tämän parissa, olen nähnyt, että noin 50% kaikista maalareista on käyttänyt lasikuitua.
Miksi kipsilevyvalmistajat kirjoittavat niin (rehellisesti sanottuna en ole nähnyt heidän kirjoittavan niin), oli vain arvaus.
Oletko nähnyt taloja, joissa kaikki on jouduttu tekemään uudelleen lasikuitunauhojen vuoksi?

Dr Benz kirjoitti "facit" kohdassa #16
Lasikuitu ei ole vakaata diagonaalisuunnassa. Toisaalta paperi voi kestää kohtalaisen määrän leikkausjännitystä.
Vanhassa talossa, joka on asettunut (kuten omani, joka on 75 vuotta vanha), lasikuitu toimii erinomaisesti. En ole nähnyt ainuttakaan hienoa halkeamaa seinässä tai katossa siellä, missä olen remontoinut.
Mutta uudisrakennuksessa voin ymmärtää, että halutaan vähentää kaikki mahdolliset leikkausvaikutukset.

D
Kuulun niihin, jotka eivät ole koskaan onnistuneet paperinauhoilla ja siksi olen ilolla ja menestyksellä käyttänyt lasikuitunauhoja. Myös uusissa rakennuksissa. Ei halkeamia. Eräs maalari kertoi minulle, ettei hän voinut käyttää lasikuitua, koska silloin hän ei noudattaisi määrättyä toimialastandardia. Mutta kotinikkareiden ei tarvitse miettiä sitä.

• Tykkään
MagHam
  • Laddar…
Voihan miettiä, miksi ei ole enemmän räätälöityjä liimoja ja pakkauksia juuri paperisuikaleille.
Ajoin myös lasikuitua aiemmin enkä ole huomannut eroa.

M MagHam sanoi:
Dr Benz kirjoitti "facit" kommentissa #16
Lasikuitu ei ole stabiili diagonaalisuunnassa. Paperi voi puolestaan kestää kohtuullisen määrän leikkausjännitystä.
Vanhassa talossa, joka on asettunut (kuten minun 75-vuotias taloni), lasikuitu toimii erinomaisesti. En ole nähnyt yhtään hiusmurtumaa yhdelläkään seinällä tai katossa, jonka olen kunnostanut.
Mutta uudisrakentamisessa voin ymmärtää, että halutaan minimoida kaikki mahdolliset leikkausvaikutukset.
Eivät paperi eikä lasikuitu ota vastaan mitään jännitystä. Ei korkeudessa, leveydessä tai diagonaalisesti. Se toimii ainoastaan halkeiluarmointina. Jotta tasoite ei halkeile kuivuessaan.

Päivitys ketjun aloittamisesta!
Lyhyt versio:
On idiootti, jos ei sekoita märkätilaliimaa ennen kuin aloittaa.

Pitkä versio: Liimasin uudelleen irtoavat nauhat, mutta tuli silti pieniä kuplia. Mutta tarpeeksi hyvä..
Tein nyt uuden huoneen, ja siitä tuli katastrofi. Kuplia kaikkialla!
Minussa oleva tiedemies pääsi töihin, ja testasin liimaamista monilla eri tavoilla jäännöskipsilevyllä, esimerkiksi:
1: Liimaa vain levylle
2: Liimaa levylle ja nauhaan
3: Liimaa viisi minuuttia ennen, sudi sitten taas.
Ja niin edelleen...

Tuloksena oli, että puolet nauhoista irtosi heti. Loput, kun laitoin kittiä päälle.
Johtopäätös: liimassa oli vikaa (puoliksi totta silti..?). Minua ärsytti, että liimani on vetisen juoksevaa, todella vaikea levittää seinälle. Joten googlasin paksumpaa liimaa..
Yllätyin kun katsoin netistä ostamani liiman kuvauksen ja siinä luki:
Koostumus: Kermainen.
Ja:
Ohennus: Sekoitetaan ennen käyttöä ja voidaan tarvittaessa ohentaa vedellä.
WTF? Sehän on jo vettä?

Odota odota nyt..? Minun liimani ei ole lainkaan kermainen, ja sekoitetaan ennen käyttöä?
Sekoitetaan...
Sekoita liimaa ja siitä tulee kermainen. Liimaa nauha. Pysyy paikoillaan kuin kallio jo tunnin kuluttua liimaamisesta.

Johtopäätös: idiootti...

Liitteenä kuva erilaisista tavoista liimata väärin.

• Ensimmäinen gipsilevy, jossa on useita paperisuikaleita kiinni eri tavoin. Osa suikaleista irronnut, taustalla näkyy muitakin levyjä ja papereita pöydällä.
  • Tykkään
MathiasS ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.