Olen ostanut Jötul 100 valurautakamiinan, joka asennetaan vanhempaan kesämökkiin, joka on tulossa täydelliseen remonttiin. Myyjä kertoi minulle, että jos haluan asentaa kamiinan lähelle seinää, minun on täydennettävä lisäkonvektorilevyllä hintaan 975kr tai tehtävä paloturvallinen seinä kamiinan taakse. Kysymykseni teille on, onko kenelläkään siellä "ulkona" kokemusta tällaisesta muuratutusta paloseinästä? Mistä se voi koostua? Ovatko lattialaatat sopivia?

Kiitollinen kaikista vastauksista, joita voin saada..
Nils

"Vanha Kesämökki" - jos siellä on ehkä paneliseiniä, voi riittää, että ruuvaa minerittilevyn kiinni kamiinan taakse. Soita paikalliselle nuohoojalle, hän yleensä haluaa olla mukana päättämässä.

Paloturvallinen seinä: Laita varmuuden vuoksi minerittilevy puuseinää vasten. Sitten muuraat seinän tavallisella tiilellä.

...mutta kuten sanottu: Soita nuohoojalle. He ovat asiantuntijoita.

Jos konvektorilevy riittää, niin lattialaatat todennäköisesti toimivat myös. Kuitenkin voi olla vaikeuksia saada ne pysymään, jos takana on puuseinä. Jos haluat laattaa ulkonäön vuoksi, voit kiinnittää minerittilevyn (joka myös suojaa) ja sitten laatoittaa sen päälle. En usko, että se tulee halvemmaksi kuin konvektorilevy, mutta varmasti kauniimpaa.

Kuinka lähellä seinää sen pitäisi olla? Vähemmän kuin suositeltiin takkamallille? Soita nuohoojalle ja tarkista heidän kanssaan. Ei ole mukavaa asentaa sitä valmiiksi ja sitten saada se hylätyksi heidän toimesta.

Laitoin minerit-levyt takkamme taakse ja maalasin ne jonkinlaisella "rapatun näköisellä" maalilla. Sekä palotarkastajan hyväksymä että muurimainen tunne.

Eikö nuohooja yleensä halua myös ilmarakoa mineritskivan taakse?

Mja. kysymykseeni ei hyväksytty kaakeli/klinkkerillä päällystettyä seinää palamattomana seinänä, koska lämpö kulkeutuu helposti läpi. Nuohooja kuitenkin hyväksyi, että riitti, että kaakelin tai klinkkerin takana oleva materiaali pysyi vaaditussa etäisyydessä. Eli jos teoreettisesti sinulla on vaatimus 100 mm palavaan ja 0 mm palamattomaan, silloin klinkkerin tulee olla 100 mm paksua, jos sen takana on palava seinä. Mutta tämä oli harmaalla alueella, joten kaikki nuohoojat eivät välttämättä hyväksy tätä.

Muokattu:
Vaikka kipsi ei pala, se tuhoutuu ajan myötä lämmön vaikutuksesta ja murenee.

H
Ostopaikan mukaan, riittää, että sijoitan kamiinan 10 cm:n päähän tavallisesta yksinkertaisesta kipsilevyseinästä. Voiko se olla oikein?

/Hasse

Toki se voi olla oikein. Mitat vaihtelevat valmistajasta toiseen ja mallista malliin.

Itselläni on takka noin 10 cm päässä seinästä, jossa on yksinkertainen kipsilevy. Täysin vaatimusten mukaisesti. Minun tapauksessani ainoa paikka, johon jouduin lisäämään lämpösuojan, oli katto yläpuolella.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.