Mitkä ovat vaatimukset, kun haluaa asentaa pellettikattilan autotalliin?
Huomasin, että vuoden vaihteen jälkeen on tullut uusia sääntöjä, joissakin huonompi suoja EU-mukautuksen vuoksi...

Olen katsonut BBR:ää, mutta en löydä mitään järkevää.

Kuulin jotain kolminkertaisesta kipsilevystä?

Mutta entä sitten?
Voiko pellettivarasto olla samassa huoneessa kuin poltin, vai pitäisikö sen olla erillinen?

En kirjoita pannuhuone, koska tämä koskee vain yli 60 kW kattiloita :)

Se koskee vanhojen ja uusien BBR:n siirtymäsääntöjä tänä vuonna. Joten vuoden 2012 aikana tapahtuvat rakennustyöt voivat valita jommankumman säännöksen, mutta ei molempia sekoittamalla.

En kuitenkaan löydä autotallia koskevia määräyksiä juuri tänä iltana, mutta jos muistan oikein, et saa olla tulisijaa autotallissa, vaan sen tulee sijaita omassa palosolussa (joka voi olla osa autotallikokonaisuutta).

Myös pellettivarasto, sen tulee olla erillinen osa, mutta tulin epävarmaksi, koskeeko tämä vain suuria pannuja > 60 kW.

Joo, näin se on, kattila täytyy sijoittaa omaan huoneeseen ilman yhteyttä autotalliin, ellei niiden välillä ole ilmalukkoa.

Käytännössä voiko autotalliin siis rakentaa huoneen, joka on paloeristetty? Riittääkö palogips?
Mitä säännöt sanovat ovista? Onko oltava oma ulko-ovi huoneeseen vai voiko ovi olla autotallissa?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Kyllä, paloluokiteltu huone. Kuitenkaan ei ovea autotalliin, se vaatii ilmastolukon.

Ok.
-PC-, olen vähän utelias siitä, miten olet suunnitellut autotallin pohjapiirroksen pannun ja kaiken kanssa.
Aiotko rakentaa bulkförråd myös?
Onko sinulla piirros pohjapiirroksesta?

Ei ole luonnosta, mutta ajattelin rakentaa 7,2 m leveän ja noin 12 m pitkän. En ole vielä edennyt suunnitteluvaiheessa kovinkaan pitkälle, olen ladannut kotiin Google Sketchupin, mutta en ymmärrä siitä vielä mitään :p

En ole ajatellut mitään bulkvarastoa, se tulee olemaan niin yksinkertaista kuin kaataa pellettejä säiliöön ilman, että tarvitsee juosta alas kapeita/tiukkoja kellarinportaita. Ei myöskään pidä unohtaa kumartua, jotta ei lyö päätään kattoon viimeisillä portailla :thumbdown:

Pohdinta on nyt jakaa 3,6 m poikittain, jotta saan tilan, joka on 7,2x3,6 m. Jatkan sen jakamista kahteen huoneeseen. Yksi pannuhuoneeksi ja toinen varastoksi/pellettivarastoksi. Pellettejä ei kai saa varastoida samassa huoneessa kuin pannua?

-PC- sanoi:
Ei ole luonnosta, mutta olen ajatellut rakentaa sen 7,2m leveäksi ja noin 12m pitkäksi.
En ole vielä päässyt kovin pitkälle suunnitteluvaiheessa, olen ladannut google sketchupin, mutta en vielä tajua siitä mitään :p

En ole ajatellut mitään irtovarastoa, se tulee olemaan niin yksinkertaista kuin kaataa pellettiä säiliöön tarvitsematta juosta alas kapeaa/jyrkkää kellarirapua. Ei pidä unohtaa, kumartua ettei kolahda pää kattoon viimeisillä rapuilla :thumbdown:

Mietin nyt jakaa 3,6m poikittain jotta saisin tilan 7,2x3,6m. Sen jaan puolestaan kahteen huoneeseen. Yksi pannuhuone ja toinen varastona/pellettisäilytyksenä.
Eikö pellettiä saa varastoida samassa huoneessa pannun kanssa?
Kuulostaa siltä, että saat hyvin tilaa :-)

Minäkin olen istunut tänä iltana Google Sketchupin parissa. Se on mahtavaa saada seinät ylös ja nähdä mitat, miten se tulee olemaan. Se on helppoa, kun pääsee sisään siihen ;-)

Olen kiinnostunut irtovarastosta mukavuuden vuoksi.
Garagini on varmaan noin 7,20X8,40 sisäpuoleltaan, joten pitää yrittää löytää toimiva pohjaratkaisu.

Oletko päättänyt, minkä pannun aiot hankkia?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ei, en tiedä yhtään millainen kattila siitä tulee...

Täytyy varmaan aloittaa sketchupin opettelu, varmasti löydän joitain videoita siitä tubesta :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.